پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
عکاسی در افغانستان لذت و در عین حال سختی های خاص خودش را دارد. کابل شهری است نیمه نظامی. هر چند صد متر سربازان در حال گشت زدن هستند. در زمان عکاسی باید مراقب بود تا از بخش های نظامی و امنیتی عکاسی نکنید. البته بخش های زیادی از شهر شامل این گزاره می شود! ساختمانهای اداری، پاساژها، رستوران ها، مساجد وهر آنچه فکرش را بکنید می تواند جزء مناطق ممنوعه باشد.

شعار سال :دانشگاه های دولتی کابل، گنجایش پذیرش تعداد محدودی دانشجو را دارد. در طول یک دهه گذشته بیش از 70دانشگاه خصوصی در کابل آغاز به کار کرده و حدود 60 هزار دانشجو را در خود جای داده اند. مقبره "سید جمال‌الدّین اسدآبادی" ( 1275-1217) خورشیدی در دانشگاه کابل قرار دارد. بسیاری از افغان ها ملیت سید جمال الدین را "افغانی" می دانند و از وی با نام‌های جمال‌الدین الافغانی و سید محمد بن صفدر الحسینی نیز نام برده می‌شود. گرچه او در استانبول درگذشت و در قبرستان "شیوخ" دفن شد، اما بعدها بنا بر درخواست دولت افغانستان مبنی بر انتقال کالبدش، این درخواست از سوی دولت عثمانی مورد قبول واقع شد و درسال ۱۲۸۴ پیکر سید جمال‌الدین از استانبول به کابل منتقل و در دانشگاه کابل دفن شد.

کابل شهری در حال توسعه و به سرعت در حال بازسازی و ترمیم ویرانی های بیش از سه دهه جنگ است. گرچه کماکان جنگ ادامه دارد و هر لحظه احتمال ویران شدن هر آنچه ساخته شده، می رود، اما زندگی در کابل به سان دیگر نقاط این کره خاکی، ادامه دارد و کماکان مردم می سازند و امیدوارند به آینده.

این گزارش تصویری در آبان ماه سال جاری، طی اقامت یک هفته ای عکاس، در کابل تهیه شده است. تلاش شده از تمامی وجوه زندگی در کابل مانند آموزش، اقتصاد، فرهنگ و.... عکاسی شود

محل تاریخی "شاه دو شمشیره" در وسط بافت قدیم شهر کابل

ولسوالی پغمان در شمال کابل که "طاق ظفر" از آثار تاریخی در این منطقه واقع شده.

"طاق ظفر" اثر یادگاری است که پس از استقلال افغانستان از سلطه انگلیس (بریتانیا)، در زمان شاه امان‌الله خان در سال 1298هجری شمسی بنا شد.

قصر دارالامان در 10 کیلومتری جنوب غرب کابل واقع شده و در سال 1306 در زمان شاه امان الله خان به بهره برداری رسید، اما بر اثر جنگ های چهار دهه اخیر این قصر به ویرانه تبدیل شده است.

بافت قدیم شهر کابل

باغ بابر _ قدمت این باغ به دوران گورکانیان باز می گردد.

این مسجد بزرگترین مسجد شهر کابل محسوب می شود و در زمان طالبان در سه طبقه با ظرفیت بیش از 10 هزار نمازگزار بنا شده و در دوران حامد کرزای تکمیل گردید.

از سلمانی های کنار خیابان دیگر چندان خبری نیست و بیشتر سلمانی ها به سبک مدرن و جدید در حال فعالیت هستند.

سلمانی کنار خیابان در بازار قدیم "مندوی" شهر کابل

توجه به سینما در کابل رو به افول است و اندک سینماهای باقی مانده عموما در حال پخش فیلم های هندی هستند.

پاساژهای مدرن در کنار رستورانها، استخرها و ... در کابل به سرعت در حال گسترش است و ترکیه در این زمینه به شدت فعال است.

ساختمان جدید پارلمان افغانستان با کمک کشور هند در حال ساخت است.

هنر گرافیتی بر روی دیوارهای ساختمان های دولتی کابل

منطقه کابل قدیم در نزدیکی مقبره شاه دو شمشیر

کتابخانه ها در دانشگاه های کابل

"دانشگاه پزشکی و شفاخانه چراغ" یکی از معدود دانشگاه های خصوصی فعال در حوزه پزشکی است.

مقبره سید جمال الدین اسد آبادی

مقبره سید جمال الدین اسد آبادی

دانشجویان در کلاس درس

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت ایسنا ، تاریخ نشرخبر : 25 آبان 1394 کد مطلب : 948-3089-5،  www.isfahan.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین