پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱
محمد بن راشد در کتاب " نگرش من و چالش‌های برتری" می‌نویسد: تجربه ما در دبی نشان داد که از یک محیط سخت طبیعی می‌توان یک شهر در اندازه استاندارد جهانی و جذاب برای زندگی ساخت و این مهم بدست نیامد مگر دست گذاشتن روی توانایی‌های افراد و گذشت از اشتباهات، وقتی کسی اشتباه می‌کند باید برای اصلاح او، تنبیه آخرین اقدام باشد.
شعار سال: محمد بن راشد در کتاب " نگرش من و چالش‌های برتری" که توسط مسلم زمانی به فارسی ترجمه شده است به ارائه ایده‌ها و آمال خود در باب توسعه دبی و امارات متحده عربی می‌پردازد. به علت اینکه این کشور در طول ۵ دهه پس از تاسیس، از دستاورد‌های قابل احترامی در خاورمیانه برخوردار است، توجه به تجربیات رهبران این کشور و وجود مسائل مشترک میان ایران و کشور‌های اسلامی و بهره گیری از روش‌های حل مشکلات و آگاهی نسبت به چالش‌های آنان، مطالعه دستاورد ایشان حائز اهمیت است و راه را برای ما روشن‌تر می‌سازد.

بر همین اساس به بررسی افکار و دستاورد‌های شیخ محمد بن راشد امیر دبی به عنوان یکی از امیرنشین‌های هفتگانه امارات متحده عربی می‌پردازیم. بن راشد در کتاب خود به مبانی نظری مدیریتی، طرح، ایده، رویا و مسئولیت رهبر می‌پردازد و چگونگی توسعه دبی و پیشینه فقیر این امارت، تجربه خود و نیاکان ش برای چگونگی توسعه این منطقه را به تصویر می‌کشد.

فرصت اشتباه کردن دادیم

او معتقد است از عوامل موفقیت پدرم و بنده تاکید بر نقاط قوت بوده است نه ضعف، زیرا نقاط ضعف باعث ناامیدی و انزوا می‌شود. افراد که ناامید شوند، کاری انجام نمی‌دهند، زیرا بزرگترین سرمایه یک کشور انسان‌های آن جامعه هستند. برای تربیت انسان‌ها باید هزینه کرد و اجازه داد تا کار کنند و اشتباه جزئی از کار است. نباید بابت اشتباه افراد، کاری بکنیم که آن‌ها بترسند و قوه ابتکارشان خدشه ببیند.

اگر یک نفر از ۸ کار ۶ کار را درست انجام داد او فرد موفقی است. بر همین اساس من سازمانی را تاسیس کرده ام بنام” سازمان جوانان محمد بن راشد” که برای توسعه طرح‌های ابتکاری اقتصادی جوانان تا ۹۰ درصد سرمایه مورد نیازش را تامین می‌کند و این سازمان به جوانان فرصت ابتکار، آموزش و اشتباه کردن را می‌دهد.

از فساد اداری غفلت نکردیم

برای جذب سرمایه خارجی و بهره گیری از دستاورد‌های بشری شرایط ویژه‌ای را در دبی فراهم کردیم. ما معتقدیم فقدان فساد دولتی از عوامل عمده جذب سرمایه و فعالیت شرکت‌های خارجی است. هر گاه دولتی فاسد باشد، شرکت‌های بین المللی علاقه‌ای به سرمایه گذاری در آن کشور را ندارند، بر همین اساس به صورت جدی با فساد مقابله کردیم و شرایط را برای ارسال گزارش فساد و برخورد با مفسدین مهیا کردیم.

من یک سازمان مخفی برای بررسی عملکرد ادارت دولتی ایجاد کردم بنام ” خریداران سری” که کارش بررسی عملکرد ادارت و شناسایی افراد موثر و همچنین مقابله با مفاسد است و این افراد با مراجعه به ادارات و یا تحت عنوان خدمه در ادارات به کار مشغولند. من به واسطه این افراد از کل عملکرد ادارات دولتی دبی مطلع هستم.

به همه فرصت رقابت دادیم

رقابت عامل کلیدی موفقیت هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی است. بر همین اساس بخش دولتی دبی همچون بخش خصوصی بدنبال بهبود عملکرد خود است و حتی چند اداره دولتی توانسته است نشان “کنترل کیفیت دبی” را در رقابت با بخش خصوصی از آن خود کند.

زندگی در قرن حاضر بر اساس رقابت است و برای عقب نماندن باید وارد رقابت شد. میان دختران و پسران برای بدست آوردن شغل در امارات تفاوتی نیست. من همیشه لفظ جوانان را به کار می‌برم نه پسران یا دختران.

به جای پول مردم از ظرفیت مردم استفاده کردیم

برخلاف تصور، عامل توسعه نه پول است نه منابع، بلکه مهمترین سرمایه یک کشور مردمان آن کشور است و رهبر وظیفه دارد تا به نحو مطلوب از ظرفیت مردم خود استفاده کند و کشور را به توسعه برساند وگرنه عملش بی حاصل است.

رهبر باید به جای قصر نشینی، درون میدان کار و منازعه باشد. محیط زندگی ما متاثر از زندگی شیر و آهو در آفریقا است و هر دو باید با سرعت بدوند تا بتوانند زنده بمانند. یکی شکار کند و دیگری از شکار شدن بگریزد.

برای سرمایه گذاران خارجی، معافیت مالیاتی تعیین کردیم

ما در دبی با هدف جذب سرمایه خارجی، معافیت‌های مالیاتی قابل توجهی بر تمامی اشکال سرمایه گذاری وضع کرده ایم و حق انتقال صد در صد سود شرکت‌های خارجی فراهم است. این معافیت‌ها عبارتند از:

عدم وجود مالیات بر سود شرکت‌ها

عدم وجود مالیات بر درآمد

عدم وجود کسری مالیاتی از سرمایه

عدم وجود مالیات بر سود سرمایه گذاری

عدم وجود مالیات بر تبدیل ارز‌های مختلف

عدم وجود مانع تجاری

عوارض وارداتی در سطح پایین با نسبت ۵ درصد به همراه استثنا‌های زیاد

حق مالکیت صد در صد در مناطق آزاد مثل جبل علی از جمله مشوق‌های مالیاتی دبی محسوب می‌شود. این اقدامات باعث شده است که ۴ هزار شرکت از ۱۰۰ دولت جهان در دبی سرمایه گذاری کنند.

امنیت از مهمترین ویژگی‌های امارات است و تاکنون بیش از ۱۰۰ دولت در دوبی سرمایه گذاری کرده و ۴ هزار شرکت خارجی در این کشور مشغول به کار هستند.

مسئله ما توسعه بود، نه تنبیه مردم

مهمترین مسئله رهبر، توسعه کشور است و مهم‌ترین بخش توسعه، توسعه اقتصادی است. بر همین اساس لازم است دبی علاوه بر مرکز اقتصادی خاورمیانه به مرکز اقتصادی جهان تبدیل شود.

تجربه ما در دبی نشان داد که از یک محیط سخت طبیعی می‌توان یک شهر در اندازه استاندارد جهانی و جذاب برای زندگی ساخت و این مهم بدست نیامد مگر دست گذاشتن روی توانایی‌های افراد و گذشت از اشتباهات، وقتی کسی اشتباه می کند باید برای اصلاح او، تنبیه آخرین اقدام باشد.

برای بهبود وضعیت عمومی خاورمیانه باید این منطقه را به مرکزی اقتصادی تبدیل کرد. تاکید اسلام بر صلح است. زیرا هیچ کس در جنگ برنده نیست. بر همین اساس باید میان اسرائیل و اعراب صلح حاصل شود. آرزوی من خواندن نماز در بیت المقدس است.

از نفت فروشی به تجارت روی آوردیم

بحران فروش مروارید در دهه ۳۰ قرن بیستم و تولید مروارید مصنوعی توسط ژاپن باعث شد تا پدر من (راشد بن سعید ال مکتوم) به فکر جایگزینی در آمد بیفتد. همچنین امتیاز نفتی داده شده به بریتانیا در مرحله اول منجر به یافتن نفت نشد و فقر و بیچارگی بر دبی حاکم بود. این‌ها باعث شد تا به فکر تجارت بیفتیم و با ایجاد بنادر آزاد در آمد کسب کنیم.

برخلاف گذشته امروزه نفت نقش کلیدی در اقتصاد ما ندارد؛ و شرکت‌های تولیدی و خدماتی ما بیشترین درآمد را دارند به طوری که هواپیمایی امارات که در سال ۱۹۸۵ با دو هواپیمای اجاره‌ای افتتاح شد به علت مدیریت موفق، پس از حوادث ۱۱ سپتامبر که تمامی خطوط هوایی با کاهش درآمد روبرو بود این خط هوایی سود آوری داشت.

پیروز صلح بودیم نه جنگ

مهمترین انگیزه یک جامعه داشتن هدف است. فقدان هدف منجر به بی انگیزگی می‌شود. ما معتقدیم باید تمامی اختلافات خود را با صلح و دوستی حل کنیم و به تمامی برادران عرب خود این رویه را پیشنهاد می‌کنیم، زیرا در جنگ برنده واقعی وجود ندارد و بازنده جنگ، در تلافی شکست، جنگ دیگری راه می‌اندازد.

قرآن و احادیث پیامبر همه را به صلح دعوت می‌کند. آنان که بدنبال جنگ و درگیری هستند، قرآن را خوب نخوانده اند. عرب در گذشته تاریخ بسیار درخشانی داشته است، اما همه این‌ها متعلق به گذشته است و لازم است امروزه هم سرآمد جهان باشد و منطق حاکم بر جهان امروز، توسعه است.

از مدل‌های اقتصادی موفق جهان الگو برداری کردیم

بر علم و دانش، تکنولوژی و مدیریت و رشد اقتصادی تاکید ویژه دارم، زیرا زمانی که فرد بخواهد پروژه‌ای را اجرا کند نیاز به پول دارد. لازم است با تمامی دنیا مبادلات اقتصادی داشته باشیم، اما لازم نیست مدل‌های سیاسی و یا حتی نوع حکومت دمکراتیک آن‌ها را الگو برداری کنیم، زیرا هر ملتی ارزش‌های خاص خود را دارد و ما مسلمین به کرامت انسان، عدالت، حقوق فردی و ارزش‌های اسلامی ایمان داریم.

از دلایل عمده عقب ماندگی برادران مسلمان وجود درگیری و اختلاف میان آنان است. باید به فکر توسعه بود.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کارخانه دار، تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: www.karkhanedar.com
اخبار مرتبط
برچسب ها: حاکم ، دبی ، محمد بن ، راشد
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین