پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۹۲۲
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
منتظری گفت: عده‌ای مطرح می‌کنند مجلس به دنبال فیلتر کردن است، اما اینگونه نیست و در حد ضرورت، اقدام خواهیم کرد.
شعار سال: غلامرضا منتظری اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما در کمیسیون فرهنگی، پیگیری تحقق پیوست فرهنگی است، اما هنوز به تصویر روشنی از پیوست فرهنگی دست پیدا نکردیم تا به عنوان تراز در اختیار نهاد‌های مربوطه قرار بگیرد. بر اساس آن، کلیه طرح‌های اثرگذار باید دارای پیوست فرهنگی باشد تا از آسیب‌های احتمالی فرهنگی، پیشگیری کنیم و ارزش‌های اعتقادی و فرهنگی مورد تهدید قرار نگیرد.

او در ادامه افزود: به عنوان نمونه حوزه مسکن باید در شاخصه‌های فرهنگی ایرانی و اسلامی ریشه داشته باشد؛ درحالی که در ساختمان سازی کشور، عمدتا از نمای رومی تبعیت می‌شود که اصلا با فرهنگ ما انطباقی ندارد. همچنین پوشاک و صنعت ما باید پیوست فرهنگی داشته باشد که اولین جلسه را با کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل دادیم تا زمینه آماده شدن این طرح را برای نخستین بار در مجلس فراهم کنیم و بعد از تصویب هم کارگروهی از حوزه‌های مختلف به عنوان مرجع شکل خواهند گرفت تا مدل و الگو را طراحی کنند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص فیلترینگ فضای مجازی، اظهار کرد: به دنبال تحقق شبکه ملی اطلاعات هستیم و طرحی که در کمیسیون فرهنگی در حال پیگیری می‌باشد، یک رکن از شبکه ملی اطلاعات است نه همه آن و گام به گام باید پیش برویم. همچنین تلاش می‌کنیم مصادیق مجرمانه بودن در فضای مجازی را تعریف کنیم.

منتظری در ادامه افزود: نکته دوم تعیین مسوولیت‌ها و متولیان است؛ بنابراین باید مرجع متولی وجود داشته باشد که هم نظارت کند و هم پاسخگو باشد؛ نکته سوم تولید محتوا است؛ در واقع فضای مجازی، جُرم نیست بلکه ظرف است و بستگی دارد که از این ظرف چگونه استفاده کنیم. فضای مجازی امروز به فضای حقیقی ما نقش می‌دهد؛ بنابراین نگاه مجلس و کمیسیون فرهنگی به فضای مجازی، سلبی نیست بلکه نگاه ایجابی است. البته بعضا چاره‌ای نداریم که نباید‌ها را داشته باشیم. در پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا هم جایی که ارزش‌های اخلاقی تهدید می‌شود، فضای مجازی را فیلتر می‌کنند، اما این مساله اصل نیست بلکه نیاز است. عده‌ای مطرح می‌کنند مجلس به دنبال فیلتر کردن است، اما اینگونه نیست و در حد ضرورت، اقدام خواهیم کرد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در کنار تولید محتوا، مدیریت فضای مجازی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، چون وضعیت کنونی فضای مجازی، رضایت بخش نیست؛ بنابراین اگر به وضع موجود نقد داریم، باید وضعیت مطلوب‌تری ارائه دهیم نه اینکه درب آن را به روی مردم ببندیم.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۲۶۸۳۶، www.fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین