پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۳۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سرنخ‌های خرابکاری در سایت نطنز پیدا شده است، گفت: سیستم برق اضطراری سایت همین امروز راه اندازی شده و بقیه امور هم پیش خواهد رفت.
شعار سال: علی اکبر صالحی امروز دوشنبه و در حاشیه افتتاح مرکز ملی فناوری‌های کوانتومی با اشاره به عملیات خرابکاری در سایت شهید احمدی روشن نطنز گفت: دشمن می‌خواهد یاس و ناامیدی را در دل ملت ما بکارد، اما کور خوانده است.

وی اضافه کرد: آن‌ها در گزارش‌های خود گفته اند که فعالیت‌های هسته‌ای ما را در نطنز ۹ ماه عقب انداخته‌اند. اما تاکید می‌کنم بخش قابل توجهی از خرابکاری‌های دشمن جبران خواهد شد و این کاروان از حرکت بازنخواهد ایستاد.

صالحی بهترین نوع بازدارندگی را حفظ نشاط و روحیه عنوان کرد و با بیان اینکه به دشمن نشان می‌دهیم که ملت ایران تسلیم ناپذیر است، گفت: سالن مدرن مونتاژ سانتریفیوژ که سری قبل از بین رفت، امروز بخش قابل توجهی از آن را سرپا کرده ایم. ضمن اینکه در دل کوه در حال ساخت سالن‌های بسیار پیشرفته‌ای هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: این حادثه قطعا خرابکاری بوده و سیستم‌های امنیتی ما به ریشه‌یابی اتفاق اخیر رسیدند. سرنخ‌ها پیدا شده و سیستم امنیتی این مسئله را با قدرت و قوت پیگیری می‌کند و خودشان به موقع اطلاع رسانی می‌کنند.

صالحی با تاکید بر اینکه این گونه کار‌های ایذایی به هیچ عنوان ما را متوقف نخواهد کرد، گفت: اهل شعار و گزافه گویی نبودم و نیستم همین امروز سیستم برق اضطراری راه اندازی شده و ظرف روز‌های آینده برق اصلی هم وصل خواهد شد و بقیه امور هم پیش خواهد رفت.

وی افزود: غنی سازی در نطنز متوقف نشده و با قوت جلو می‌رود البته برخی ماشین‌هایی که از مدار خارج شده اند باید بازنگری شود. هر اتفاقی که افتاد جبران آن چندین درصد بالاتر بوده است تا دشمن بداند ما هم راه مقابله داریم.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: راه مقابله ما راه شرافتمندانه علمی و تلاش و کوشش است، اما راه آنان زبونانه و خبیثانه است اقدام ما تنها جبران گذشته نیست بلکه جبران گذشته بعلاوه اقدامات دیگر است.

رییس سازمان انرژی اتمی با رد این اظهارات که اقدامات خرابکارانه را باید با مذاکرات وین جواب دهیم و آن را متوقف کنیم، تصریح کرد: هر چیزی جای خود دارد و اقدامات ایذایی دشمن همانطور که دیشب هم به استحضار ملت رساندم، نشان از توفیقات فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان داشته که به عنوان یک پشتوانه قوی برای مذاکره کنندگان در نظر گرفته می‌شد.

وی افزود: آن‌ها فکر می‌کردند این کارشان این پشتوانه را تضعیف می‌کند که قطعاً اشتباه کرده‌اند و پشتوانه ما قوی‌تر شد و مذاکرات سر جایش است و هیچ ربطی به هم ندارند.

صالحی در پاسخ به پرسش دیگری که آیا این موضوع خرابکاری بود یا اتفاق فنی، گفت: قطعاً خرابکاری بود و این یک حادثه اتفاقی فنی نبود. سیستم‌های امنیتی به آن ورود و ردپای مسئله را روشن کردند؛ فعلاً بیش از این راجع به این موضوع نظر نمی‌دهم و سیستم‌های امنیتی در صورت مصلحت در آینده اطلاع رسانی می‌کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: سانتریفیوژ‌های صدمه دیده در نوع خود جبران می‌شود و با اصلاحاتی، کیفیت و کارآمدی سانتریفیوژ‌ها حداقل ۵۰ درصد بالا می‌رود.

وی در پاسخ به ایرنا که آیا همان سالن قبلی در این اتفاق آسیب دیده است، گفت: حادثه قبلی مربوط به سالن سانتریفیوژ بود که جبران کردیم و تعداد مونتاژ سانتریفیوژ‌های نسل جدید ما در حد قابل قبولی بالا رفته است و نمی‌خواهم عدد بدهم، اما عملاً اتفاقی را که قبلا افتاد را جبران کردیم و این حادثه ربطی به حادثه تیرماه ندارد.

صالحی با بیان اینکه سانتریفیوژ‌های آسیب دیده عمدتاً IR۱ بوده است، گفت: سانتریفیوژ‌های IR۱ جایگزین با یک راندمان بالا و ارتقای کیفیت بالای ۵۰ درصد خواهد بود و دشمن بداند هر قدم ایذایی که بردارد ما به حالت قبل برنمی‌گردیم بلکه به یک حالت بسیار بالاتر می‌رویم.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به دیگر پرسش که آیا با آژانس درباره این خرابکاری‌ها صحبت کرده اید یا نه، گفت: با آژانس در این زمینه صحبتی نداشتیم، اما شب گذشته اعتراض کردیم.

صالحی درباره اینکه آیا ساخت سوخت راکتور با اورانیوم فلزی یک ساختار جدیدی است که ایران انجام می‌دهد یا اینکه قبلا در دنیا بوده است، گفت: دنیا تازه وارد این عرصه شده است و همزمان با دنیا نوع جدیدی از سوخت ۲۰ درصد را استفاده می‌کنیم.

وی درباره مطابقت این ساخت با استاندارد‌ها ادامه داد: مرکز نظام ایمنی ما همه ملاحظات ایمنی و فنی را در نظر می‌گیرد و تاب‌آوری آن مدتی در راکتور اندازه گیری می‌شود.

صالحی همچنین با اشاره به افتتاح نخستین مرکز پزشکی هسته‌ای اطفال در بیمارستان امام خمینی در اوایل اردیبهشت امسال گفت: این تنها مرکز هسته‌ای اطفال در کودکان خواهد بود که سازمان انرژی اتمی برای راه‌اندازی آن کمک فراوانی کرده است.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین با تشریح اتفاقی که در نطنز برای سخنگوی این سازمان افتاد، گفت: به همراه برادر گرانقدر مان آقای کمالوندی صبح اول وقت برای بازدید رفتیم و آنجا ایشان ناگهان کنترل خود را از دست داد آسیب دید که پایش و قسمتی از سر نزدیک چشم ایشان آسیب دید. اقدامات لازم در کاشان انجام شد و الان به تهران منتقل می‌شود و حال عمومی آقای کمالوندی خوب است.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۲۹۲۷۸۳، www.irna.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: پیدا شدن ، سرنخ ها ، نطنز ، برق
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
0
پس چرا میگن حداقل 9 ماه ایران کار تاسیساتش عقب افتاد؟ کدومش درسته؟ مردم خستن از اخبارهای ضد و نقیض
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین