پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۳۷۵۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
تغییرات در کابینه دولت در حالی با برکناری علی‌اصغر فانی، محمود گودرزی و علی جنتی، وزرای آموزش و پرورش، ورزش و فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید خورد که برخی کارشناسان اقتصادی تاکید دارند هرچند تغییر این وزرا بجا بوده اما کابینه اقتصادی نیز نیاز به تغییراتی دارد.

شعار سال: روزنامه «فرهیختگان» افزوده است: این کارشناسان هرچند معتقدند که تیم اقتصادی دولت روحانی جزو قوی‌ترین تیم‌های اقتصادی بوده و عملکرد قابل قبولی داشته‌ اما تاکید دارند که برخی از وزرای اقتصادی آن‌طور که باید و شاید نتوانسته‌اند از فرصت‌های ایجادشده به‌ویژه در دوران پسابرجام بهره ببرند.

از نگاه این کارشناسان، ‌در بین وزرای اقتصادی دولت، بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت، جزو بهترین وزرای اقتصادی و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه جزو ضعیف‌ترین اعضای کابینه دولت هستند. آنها همچنین تاکید می‌کنند که علی‌طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و علی ریبعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز عملکرد قابل قبولی داشته‌اند.

*قابل قبول

«تیم اقتصادی دولت روحانی عملکرد خوبی داشته است و وزرای اقتصادی دولت نیز کار خود را به خوبی انجام داده‌اند.» مهدی تقوی - اقتصاددان - با این توضیح به «فرهیختگان» می‌گوید که علی‌طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی عملکرد خوبی داشته است. ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی نیز هماهنگی خوبی با وزیر اقتصاد دارد و حضور اکبر کمیجانی، در سمت قائم‌مقام بانک مرکزی نیز کم‌وکسری‌های این نهاد پولی را پوشانده است.

*کارنامه درخشان

با اینکه تغییرات در کابینه دولت کلید خورده است اما انتظار عمومی بر این بوده که تغییرات کمی زودتر انجام می‌شد. با این حال تصمیم دولت روحانی در این‌باره را باید به فال نیک گرفت. یک کارشناس اقتصادی با این اظهارات، به «فرهیختگان» می‌گوید: «وزارت نفت در شرایط پسابرجام به خوبی عمل کرد؛ تا آنجا که تولید و فروش نفت ایران نزدیک به دو برابر شد و با فعال‌کردن پارس جنوبی که مخزن مشترک ایران و قطر است سهم ایران تا پایان امسال به 50 درصد می‌رسد درحالی که در پایان دولت قبل سهم ایران به سختی به 30 درصد می‌رسید. با این اتفاقات، طبیعی است که کارنامه بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت قابل تحسین باشد.»

هادی حق‌شناس این توضیح را هم می‌دهد که هرچند دولت در سه سال گذشته عملکرد قابل قبولی داشته، اما معتقد است که تیم اقتصادی دولت نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد.

مهدی پازوکی، اقتصاددان نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید که وزیر نفت، بهترین وزیری است که در دولت روحانی عملکرد عالی و قابل قبولی داشته است.

او اضافه می‌کند: «با وجود فشارهایی که بیژن نامدارزنگنه داشته و با توجه به اینکه وزارت نفت در دولت گذشته شخم زده شده بود، اما باید گفت که او شاگرد اول کابینه دولت روحانی است.»

پازوکی ادامه می‌دهد: «وزیر نفت در بحث قراردادهای نفتی نیز کارنامه قابل قبولی دارد؛ از این حیث که توانست مصوبه قراردادهای نفتی را با توجه به انتقادهایی که به آن وارد بود از مجلس و دولت بگیرد و بتواند در بحث جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌ویژه در مخازن مشترک نفت و گاز گام‌های بلندی بردارد.»

این اقتصاددان اضافه می‌کند که بعد از وزیر نفت، علی ‌طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی و علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر وزرای دولت روحانی هستند که عملکرد قابل قبولی داشته‌اند.

پازوکی این توضیح را هم می‌دهد که بقیه وزرای اقتصادی دولت به‌ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت از شرایط پسابرجام که در اقتصاد ایران فراهم شده بود، به خوبی استفاده نکردند.

او با تاکید بر اینکه ضرورت تغییر در تیم اقتصادی دولت اجتناب‌ناپذیر است، می‌گوید در دولت روحانی اتفاقات مثبت زیادی افتاد؛ تورم بالای 30 درصد در دولت گذشته تک‌رقمی شد، بازارهایی چون سکه و ارز و مسکن که با تلاطمات زیادی در دولت گذشته روبه‌رو بودند در دولت روحانی به ثبات رسیدند؛ حتی طبق اعلام صندوق‌ بین‌المللی پول، عملکرد اقتصاد ایران فراتر از انتظار بوده است اما تیم اقتصادی دولت از این محیط باثبات، استفاده بهینه نکردند.

پازوکی درباره عملکرد وزیر صنعت‌، معدن و تجارت نیز می‌گوید که به هرحال بخش صنعت کشور به پتانسیل بیشتری نیاز دارد درحالی که این بخش پویایی لازم را ندارد.

*ضعیف‌ترین

اما در این میان، یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود درباره عملکرد تیم اقتصادی دولت به «فرهیختگان» گفت که سازمان برنامه یکی از ضعیف‌ترین سازمان‌ها بعد از انقلاب بوده است و رئیس این سازمان عملکرد خوب و قابل دفاعی نداشته است.

او این را هم می‌گوید که دولت روحانی باید سازمان برنامه را اصلاح کند تا مشکلات اقتصاد کشور حل شود.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايسنا، تاریخ انتشار: 2 آبان 1395، کد مطلب: 95080201178:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین