پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۹۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹
معاون اول رییس جمهور در دیدار مدیران استانی گفته بود که «کهگیلویه و بویراحمد جزء استان های محروم است»! چه آقای جهانگیری بگوید، چه نگوید، کهگیلویه و بویراحمد محروم است و رنگ محرومیت از ابتدای ورود به این استان پیداست.

شعارسال: کنگره ملی سرداران، امیران و 1880 شهید استان کهگیلویه و بویراحمد در هفته گذشته برگزار شد و پایان بخش آن نیز عطر خوش دو شهید گمنام بود که بر فضای مرکز استان طنین انداز شد. کنگره شهدا به پایان رسید و مهمانان کشوری و لشکری آمدند و رفتند اما راه طولانی نگاهبانی از یاد شهدا که مقام معظم رهبری در دیدار دست اندرکاران کنگره شهدای استان آن را یک وظیفه دانستند، همچنان ادامه دارد و امیدواریم که همه مردم و بویژه مسئولان ادامه دهندگان خوبی برای راهی باشند که شهدا برگزیدند.

*وعده تاجگردون برای خودکفایی اقتصادی شش ساله گچساران

نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، از اواخر بهار امسال رویای شیرین گچساران آرمانی را در سر می پروراند، تاجگردون برای تبدیل این رویا به واقعیت اول تلاش کرد تا برنامه ای چهارساله تدوین کند که معلوم نشد فرجام آن به کجا رسید و بخش هایی که تاجگردون برای توسعه گچساران در این برنامه در نظر گرفته چیست اما در جدیدترین اظهار نظر نماینده گچساران بی نیازی از اعتبارات عمرانی دولتی را وعده داده است.

تاجگردون می گوید که گچساران در شش سال آینده به خودکفایی اقتصادی می رسد و از اعتبارات دولتی در بخش عمرانی بی نیاز می‌شود، تحقق این اظهارات عجیب و غریب تاجگردون تنها مشروط به یک شرط است و آن همکاری مدیران است. که البته این شرط سوپاپ اطمینان این وعده است و برای این قید شده که اگر بعد از شش سال تغییری در گچساران حاصل نشد و یکنفر از تاجگردون پرسید که وعده شما به کجا رسید، بگوید که مدیران همکاری نکردند!

البته همین که آقای تاجگردون برنامه محوری را جایگزین عملکرد فله ای کرده است، خود جای تقدیر دارد که امیدواریم این مفاهیم انتزاعی در ذهن آقای نماینده به حقیقت بپیوندند اما حقیقت تلخ دیگری در گچساران وجود دارد که از زبان امام جمعه این شهر بیان شد. امام جمعه گچساران گفته است که در این شهر مردمی وجود دارند که حتی نان را قرضی می خرند.

حال معلوم نیست که آقای تاجگردون که رویای چهار و شش ساله را برای توسعه گچساران در سر می پروراند، معلوم نیست که بر واقعیت های موجود در این شهر اشراف دارد یا اینکه واقعیت ها، فقرها و محرومیت ها از پشت شیشه خودروهای شاسی بلند و گران قیمت به گونه دیگری به نظر می رسند اما هر چه باشد، نفت تعیین کننده سرنوشت توسعه گچساران و حتی استان است، موضوعی که غلام محمد زارعی نماینده بویراحمد و دنا در مجلس به آن پی برده و به جد خواستار افزایش سهم استان از اعتبارات نفت است.

 تاجگردون امروز در فقر و محرومیت دست و پا می زند و وعده های رویایی آقای نماینده حتی پول نان قرضی برخی از اهالی گچساران را هم نمی دهد، چه برسد به اینکه به رونق این شهر کمک کند. ناگفته نماند که تاجگردون در طول بیش از چهار سال گذشته هم نتوانسته است تغییری محسوس در این شهر ایجاد نماید و بخشی از وضعیت امروز گچساران اگر نگوییم که محصول مدیران شهرستانی و استانی منتسب به تاجگردون است، می توانیم ادعا کنیم که محصول عدم تلاش کافی آنها برای توسعه گچساران می باشد.

*تعارف های معاونان رییس جمهور!

هفته گذشته همچنین اخباری از معاونین رییس جمهور در زمینه کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد که بیش از آنکه حاوی خبرهای خوش باشد، تکرار مکرراتی بود که در اغلب در همه جلسات بیان می شود. معاون اول رییس جمهور در دیدار مدیران استانی گفته بود که «کهگیلویه و بویراحمد جزء استان های محروم است»! چه آقای جهانگیری بگوید، چه نگوید، کهگیلویه و بویراحمد محروم است و رنگ محرومیت از ابتدای ورود به این استان پیداست. این غبار شدید محرومیت که بر چهره کهگیلویه و بویراحمد نقش بسته است حتی در زمان استانداری موسی خادمی، استاندار بومی و به قولی آشنا به مشکلات هم کمی کمرنگ تر نشد که هیچ بلکه تازه فاجعه محرومیت آنجا مشخص شد که عدل هاشمی پور نماینده کهگیلویه از تعطیلی و نیمه فعالی 100 درصد شهرکهای صنعتی این استان خبر داد. هاشمی پور گفت که 90 درصد شهرکهای صنعتی شهرستان کهگیلویه بزرگ تعطیل و 10 درصد باقیمانده نیز نیمه فعالند، آماری که باید وجدان هر مدیری را به درد بیاورد. آماری که نشان می دهد، مدیریت موسی خادمی، سهراب بنام و داریوش دیودیده در دولت تدبیر و امید چه نتیجه ای در حوزه اشتغال و صنعت داشته است، تازه این بخشی از آمارهاست و اگر در سال اقتصاد مقاومتی دیگر نمایندگان هم چهره محافظه کاری را کنار بگذارند و دست از تعریف و تمجیدهای چند ساله از دولت تدبیر بردارند و آمار واقعی تعطیلی صنایع را بگویند، همه مردم می توانند یکصدا شعار واأسفا بر این مدیریت سر دهند.

امروز دودی از شهرکهای صنعتی بر نمی خیزد و چرخ های صنعت این استان چند سالی هست که زنگ زده اما مردم کهگیلویه و بویراحمد می خواهند بدانند که هنوز موسی خادمی از رسانه ها می خواهد که آمار را کتمان کنند و آمارهای شرکت شهرکهای صنعتی را بیان کنند تا در تهران مشخص نشود که چه وضعیت اسف باری در شهرکهای صنعتی و صنایع خرد این استان حاکم است. خادمی هر چند که بعد از سفر کاروان هیات دولت به استان بیشتر سکوت کرده و کمتر در مجامع خبرنگاران حاضر می شود اما معلوم نیست که آیا هنوز پی نبرده است که افزایش بیش از میانگین کشوری بیکاری در استان محصول از کار افتادن و تعطیلی صنایع خرد و شهرکهای صنعتی است که در کشور بیشترین بار اشتغال را بر دوش دارند.

معاون رییس جمهور شاید غرق در آمارها و ارقامی بود که مسئولان استان بدون توجه به واقعیت ها بیان کردند وگرنه به جای اینکه بگوید کهگیلویه و بویراحمد محروم است، شاید می گفت که مثلث مدیریتی صنایع استان ناتوان بوده است، عدم توسعه در بخش های مختلف دقیقا محصول همین مدیریت های ناتوان و حمایت از آنهاست، تازه بعد از گذشت بیش از سه سال از عمر دولت، معاون اول متوجه محرومیت این استان می شود اما مسئولان استان باید دیگر پای بیان عملکرد بیایند و به جای ارائه کلی گویی در زمینه خدمات منحصر به فرد دولت تک تک مدیریت های استان را در بخش های مختلف با ارائه آمارهای واقعی مورد بررسی قرار دهند و فصل جدید تغییر مدیریت ها را در کهگیلویه و بویراحمد آغاز نمایند و با توجه به اینکه اشتغال دغدغه اصلی این مردم است، بهتر است که در اولویت بررسی نحوه مدیریت باشد تا تمام مدیران دخیل در امر اشتغال از بانک های دولتی گرفته تا مدیرکل کار و صنایع مورد بررسی قرار گیرند.

از سوی دیگر آقای استاندار که مدیران را متهم به عدم مطالبه گری از وزارتخانه ها و سازمان های مرکزی می کرد، حال گوی و میدان نیز دست اوست. معاونین رییس جمهور یکی پس از دیگری کهگیلویه و بویراحمد را دیدند و با شرایط این استان آشنا شدند حال وقت مطالبه گری آقای استاندار از دولت است و موسی خادمی از این پس اگر به مدیر استانی بگوید که در استان ننشینید و دنبال اعتبار به تهران بروید، حتما همان مدیر از او خواهد پرسید که شما چرا نشسته اید، شمایی که بعد از سه سال توانستید تازه به دولت بگویید که این استان محروم است، چرا به دنبال گری از دولت نیستید؟

دیگر معاون رییس جمهور که برای این استان تعارف کرد، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور بود. ستاری که سال 94 به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و از نزدیک با این استان محروم آشنا شد وعده داد که در راستای ایجاد شرکت های دانش بنیان اقدام می شود.

پرداختن به وضعیت مدیریت خود ستاری بر بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور خالی از لطف نیست. وی مبدع طرح نخبه- تاجر است و هرگز نمی خواهد قبول کند که مخترع، مخترع است نه کارخانه دار و شکست طرح هایی چون فن بازار را نمی پذیرد، همچنان اصرار دارد که از مخترعان کشور تاجر بسازد و فریادهای نخبگان نیز در مقابل این شیوه مدیریتی ستاری به جایی نمی رسد. ستاری چنان بر این روش خود اصرار دارد که وقتی در مقابل مخترع کهگیلویه و بویراحمد با 11 اختراع ثبت شده در حوزه های درمانی و غیر آن قرار می گیرد به این مخترع می گوید که دیگر اختراع نکن (مخاطبان محترم را ارجاع می دهم به مصاحبه دکتر مهدی قهرمانی فر که امسال از رسانه های مختلف و همین پایگاه خبری رسانه ای شد). ستاری قایل به انفکاک حوزه تجارت از حوزه اختراع نیست و همین نیز باعث می شود که طرح گسترش شرکت های دانش بنیان به عنوان ستون اصلی گفتمان اقتصاد مقاومتی درجا بزند. در اقتصاد دانش بنیان اصولی اختراع مخترع باید در حوزه تجاری سازی قرار گیرد اما الزاما نباید مخترع آن را تجاری کند بلکه تجار موفق باید این اختراعات را در خط تولید خود قرار دهند اما در اقتصاد دانش بنیان سورنا ستاری مخترع خود باید آن را تجاری کند و چون در این زمینه تجربه ای ندارد، شکست برای وی از پیش تعیین شده است.

سورنا ستاری سفری به استان داشت و در آن وعده ایجاد شرکت های دانش بنیان را داد که این وعده تاکنون محقق نشده است، یک سوی دیگر عدم تحقق این وعده نیز مسئولان استانی قرار دارند که هر مسئول کشوری وارد استان می شود وی را به کارخانه های مختلف می برند و نام دانش بنیان بر آن می گذارند فارغ از آنکه شرکت دانش بنیان چیز دیگری است. مسئولان استان باید در همان فرودگاه یاسوج به ستاری می گفتند ما شرکت دانش بنیان نداریم تا معاون رییس جمهور تکلیف خود را بداند، نه اینکه خط تولید شامپو جدیدا خط تولید نان را دانش بنیان اعلام کنند تا شاید مسئولان کشوری برایشان کارت «صد آفرین» صادر کنند.

شرکت دانش بنیان نه تنها باید ما را از خارج از کشور بی نیاز کند، بلکه خارج از کشور را نیز به محصول ما محتاج می نماید. در شرکت دانش بنیان ورودی محدود است و خروجی که سود آن است نامحدود و اینگونه است که یک شرکت تولیدی دانش بنیان موجبات رونق و توسعه یک منطقه را رقم می زند که چنین مولفه هایی در شرکت های تولیدی این استان وجود ندارد و اغلب شرکت های تولیدی در استان نیز تاکنون حتی در حد فراخوان نیز اقدام به بررسی اختراعات حوزه خود نکرده اند چه برسد به اینکه این اختراعات را در خطوط تولید به کار بگیرند.

ستاری در جدیدترین اظهار نظر خود گفته است که شرکت های دانش بنیان در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شود! حال شما حدیث مفصل بخوانید از این مجمل...

*مدیران کتک خور!

تودیع و معارفه مدیرکل بیمه ایران کهگیلویه و بویراحمد حاشیه های فراوانی داشت که نشانه های خوبی برای استان نبود. مدیر سابق بیمه ایران در کهگیلویه و بویراحمد از کتک خوردن و انگ اخلاقی حرف زد. وی گفت که شبانه کتکش زده اند و برای تغییرش به او انگ اخلاقی زده اند.

بحث مدیریت در استان انگار نمی خواهد پایان پیدا کند، همواره دست های پشت پرده قصد دارند که مدیران را تغییر دهند و مدیران همسو با خود را منصوب کنند. انفعال استاندار و باز شدن میدان برای سیاسیون و نمایندگان فضایی را ایجاد کرده که هر کس تلاش کند تا مدیری را تغییر دهد و یا شخص جدیدی را به کار بگمارد، این شیوه تغییر مدیران در استان بعضا سخره رسانه های کشوری نیز شده است و نمونه آن را در تغییر یکی از مدیران جزء شرکت نفت گچساران دیدیم. بنظر می رسد که سیاسی بازی در تغییر مدیران کار را بدانجا کشانده که رانت های قدرت برای تغییر و انتصاب مدیران شکل گرفته است. سخنان مدیرکل سابق بیمه ایران استان یک زنگ خطر جدی بود که آقای استاندار باید بسرعت فضای مدیریتی را پیش از آنکه عنان کار از دستش در برود در دست بگیرد و گرنه هرج و مرج مدیریتی و عدم تبعیت از مدیریت ارشد استان به زودی دامنگیر فضای اداری حوزه اجرایی این استان خواهد شد و آن موقع کنترل مدیران و سیاسیون تأثیرگذار برای استاندار بسیار سخت خواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری صبح زاگرس، تاریخ انتشار: 17مهر1395، کدخبر: 78244: www.sobhezagros.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین