پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۳۸۱۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲
اقتصاددان حوزه فقر و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اصولا رابطه بیشترین افزایش نرخ تورم و کاهش مخارج روی نیاز‌های ضروری از جمله مواد خوراکی است، گفت: شواهد نشان می‌دهد هم‌زمان با کاهش مصرف غیرخوراکی‌ها، اقلام خوراکی و ضروری نیز برای مدیریت هزینه‌ها در شرایط تورم فزاینده با کاهش قابل ملاحظه رو به رو شده است.
شعار سال: محمودی کاهش مصرف گوشت قرمز در کشور را نگران کننده عنوان کرد و گفت: شواهد نشان می‌دهد هم‌زمان با کاهش مصرف غیرخوراکی‌ها، اقلام خوراکی و ضروری نیز برای مدیریت هزینه‌ها در شرایط تورم فزاینده با کاهش قابل ملاحظه رو به رو شده است.

وحید محمودی اقتصاددان حوزه فقر، در مورد کاهش مصرف گوشت قرمز در کشور گفت: اصولا رابطه بیشترین افزایش نرخ تورم و کاهش مخارج روی نیاز‌های ضروری از جمله مواد خوراکی است.

وی افزود: خانوار‌ها وقتی با تورم فزاینده مواجه می‌شوند، یکی از مهمترین مشکلاتشان این است که مدیریت هزینه را چگونه انجام دهند و مدیریت این مساله کار ساده‌ای نیست.

استاد دانشگاه تهران گفت: هر چند اولین جایی که باید تلاش شود تا هزینه آن کاهش یابد، هزینه‌های غیرخوراکی و اقلام غیرضروری است، ولی شواهد نشان می‌دهد، الزاما این گونه نبوده و مردم علاوه بر کاهش هزینه‌های غیرخوراکی، خوراکی‌ها را نیز از سبد هزینه‌های خود حذف کرده‌اند.

اقتصاددان حوزه فقر با بیان اینکه سرانه مصرف گوشت قرمز به شدت کاهش یافته است، گفت: این میزان با نرم جهانی فاصله قابل توجهی پیدا کرده که نگران کننده است.

محمودی افزود: دو مقایسه در شرایط فعلی وجود دارد. یکی میانگین جهانی و دومی مصرف داخلی در سال‌های گذشته که دومی نشان می‌دهد در دهه ۹۰ که موسوم به دهه از دست رفته است، این کاهش شدید شروع شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مبنای رفتار علمی مصرف کننده نیز تغییر کرده گفت: در این شرایط اقلام خوراکی و ضروری از سبد خانوار حذف می‌شود، ولی همچنان در خانواده دانشجو دانشگاه آزاد شهریه‌ای دارند. در واقع نوع دوستی باعث شده ترجیح دهند از خوراک خود بزنند و خرج ادامه تحصیل فرزند را بدهند.
 
تبعات کاهش مصرف گوشت قرمز

محمودی با اشاره به تبعات کاهش مصرف گوشت قرمز گفت: وقتی این وضعیت مستمر باشد و مواد مغذی به بدن نرسد، وضعیت جسمی و روحی افراد با اختلال رو به رو می‌شود.

وی کاهش مقاومت در برابر بیماری و ویروس و به تبع آن افزایش هزینه‌های درمان را از جمله این مشکلات عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه سهم بیمار از درمان در کشورمان سهم بالایی است (حدود ۷۰ درصد) در نهایت این وضعیت، بار سنگینی بر این افراد تحمیل می‌کند و جامعه در این دور شوم، متلاشی می‌شود.

محمودی تصریح کرد: اگرچه سلامت تغذیه اصل حکمرانی است و دولت باید اهتمام کند، اما شواهد سال‌های اخیر نشان می‌دهد، مدیریت در این زمینه وجود نداشته و دولت در مدیریت بازار تخم مرغ نیز عاجز بوده است.

اقتصاددان حوزه فقر با بیان اینکه دیدمان نظام فکری سیاست‌گذاران در حوزه رفاه غلط بوده است، گفت: خروجی این “دیدمان کوری” باعث شده عملا هزینه‌هایی که دولت در حوزه رفاه می‌کند، منجر به نتیجه اصولی نشود و رفاه اجتماعی جامعه را زیر سوال ببرد.

به گفته محمودی اینکه چقدر بتوانیم نابرابری اجتماعی را کنترل کنیم و چقدر دولت مدیریت کنترل ارز و تورم را داشته باشد، در رفاه خانوار بار می‌شود و اگر بخواهیم روی یک عامل دست بگذاریم، ضعف حکمرانی است که منجر به کوچک شدن سبد خانوار‌ها شده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران، تاریخ انتشار: ۲۸فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: agna.ir، ۶۳۰۸۱
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
0
خدا به داد مردم برسد با این گرانی ها، سوءتغذیه نگیرند؟!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین