پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۳۸۴۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
به گفته رئیس اتحادیه کارفرمایان نانوایان سنتی، افزایش قیمت نان، آخرین حربه دولت برای به گل نشاندن کشتی زندگی کارگران است. واضح و روشن است که دولت در دستیابی به آخرین راهکار خود نیز موفق خواهد شد، چون اتحادیه سرسپرده کارفرمایان خباز از این تصمیم، کورکورانه یا عامدانه تبعیت خواهد کرد.
شعار سال: بیژن نوروزی مقدم (رئیس اتحادیه نانوایان سنتی) در اسفندماه از آزادسازی امتیاز نانوایی‌های سنتی خبر داد و گفت: ۹۰ هزار نانوایی سنتی در ایران فعالیت می‌کنند، این تعداد نه تنها پاسخگوی نیاز مردم است بلکه در برخی از مناطق، نان تولیدی آن‌ها مازاد بر نیاز یک منطقه است. اگر تعداد نانوایی‌ها در یک منطقه، بیش از نیاز محلی باشد، هزینه‌های تولید نان افزایش خواهد یافت.
 
آنالیز قیمت نان
 
در این شرایط، نانوایان به سمت و سویی کشیده خواهند شد تا به طرق دیگر، منابع درآمدی خود را افزایش دهند. به همین دلیل، کافرمایان «آنالیز قیمت نان» را مطرح می‌کنند و بهای این کالای مصرفی را به صورت خودسرانه افزایش می‌دهند. اعلام این هدف برای آزادسازی صدور مجوز نانوایی سنتی در حالی است که ما در شرایط اشباع این شغل هستیم و هر نانوانی سنتی جدید تهدیدی برای نانوایی‌های دیگر و تعطیلی و تعدیل نیرو در آن‌ها است. هر فعالیت اقتصادی که درآمد آن پاسخگوی هزینه‌ها را ندهد برای بقای خود تعدیل نیرو می‌کند، در نتیجه این حکم نه تنها اشتغال‌زایی نخواهد کرد بلکه تهدیدی برای امنیت شغلی دیگر شاغلان در این فعالیت اقتصادی است.

عبدالله بلواسی (فعال صنفی کارگران خباز مریوان) درباره آزادسازی مجوز نانوایی‌های سنتی‌پز توضیح داد: دولت و کارفرمایان با بهانه‌های مختلف به دنبال گران‌کردن قیمت نان هستند.

رئیس اتحادیه کارفرمایان نانوایان سنتی معتقد است که تعداد مشتریان این دست از نانوایی‌ها کافی نیست و به همین دلیل می‌خواهند نانوایی‌های جدید را جواز آزادپز بدهند. قیمت نان آزادپز برای مردم عادی می‌شود و پس از مدتی، قیمت نان یارانه‌ای را نیز افزیش می‌دهند. این قوت لایموت، خوراک اصلی سفره‌های کارگران و مزدبگیران ایرانی است.

او با انتقاد از عملکرد دولت در آزادسازی مجوز نانوایی‌ها گفت: افزایش قیمت نان، آخرین حربه دولت برای به گل نشاندن کشتی زندگی کارگران است. واضح و روشن است که دولت در دستیابی به آخرین راهکار خود نیز موفق خواهد شد، چون اتحادیه سرسپرده کارفرمایان خباز از این تصمیم، کورکورانه یا عامدانه تبعیت خواهد کرد.

این فعال صنفی توضیح داد: دولت با ارز نیمایی مایحتاج مردم را خریدار می‌کند و آن را با قیمت آزاد می‌فروشد، بدون شک چنین طرحی برای نان هم درنظر گرفته شده است. ما کارگران مخالف قیمت نان بوده و هستیم. همچنین کارگران خبازی‌ها خواهان اجرای ماده ۴۱ قانون کار برای افزایش دستمزد خود هستند. به طور قطع و یقین، افزایش قیمت نان بیش از هر چیزی زندگی کارگران را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

بلواسی با اشاره به تبعات منفی آزادسازی مجور نانوایی‌های سنتی‌پز گفت: پس از اینکه نانوایی‌ها آزادپز شوند، کارفرمایان به سمت صنعتی شدن گام برمی‌دارند و دستگاه‌های پخت نان را جایگزین کارگران می‌کنند. این اقدام باعث می‌شود تا خیل عظیمی به بیکاران کشور اضافه شود. اینجاست که از ضرورت وجود سندیکا‌های مستقل کارگری سخن به میان می‌آید، کارگران برای جلوگیری از تضییع حقوق خودشان باید با یکدیگر متحد شوند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایلنا، تاریخ انتشار: ۳۰فروردین ۱۴۰۰، کد خبر:: ۱۰۵۴۵۵۶، ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
0
خدا به داد مردم برسد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین