پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۳۸۵۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
همواره آغاز سال جدید برای مستاجران با استرس‌های خاصی همراه است؛ استرس‌هایی از جنس وعده‌هایی که فقط می‌شنوند و هیچ راهکاری، اما نمی‌بینند.
شعار سال : این روز‌ها متناسب با شرایط کرونا بازار مسکن در مشهد نیز در رکود کامل به سر می‌برد و کمترین میزان معامله در آن صورت می‌گیرد.

فعالان بازار مسکن البته معتقد هستند این مسئله چندان هم دور از ذهن و غیرطبیعی نیست، زیرا بازار مسکن نیز تابعی از شرایط کلی اقتصاد کشور است و از پازل‌های تشکیل‌دهنده اقتصاد کلان کشور محسوب می‌شود و طبیعی است زمانی که سایر بازار‌های موازی نیز وضعیت مشابهی دارند مسکن نیز از این رویه تبعیت کند.

تعدادی دیگر از فعالان حوزه مسکن مشهد نیز بر این باور بازار مسکن در یک وضعیت سکون و آرامش قبل از رشد احتمالی بسر می‌برد؛ آن‌ها باور دارند که وضعیت بازار مسکن بعد از انتخابات پیش رو تغییر خواهد کرد.

اما آنچه در حال حاضر بسیار به چشم می‌خورد این است که وضعیت بازار بسیار راکد است و کمترین میزان معاملات در حوزه خرید و فروش و رهن و اجاره به ثبت می‌رسد.

شرایط کرونا نیز در این زمینه بی تاثیر نبوده و شاید هم مهمترین فاکتوری بوده که بر رکود فعلی بازار مسکن مشهدمقدس اثرگذار بوده است.

مغازه‌هایی که یک در میان باز هستند

اگر به سراغ راسته املاکی‌های مشهد سری بزنید شاهد هستید که بسیاری از آن‌ها یا کامل کرکره‌ها را پائین کشیده‌اند و یا شرایطی نامشخص دارند یعنی معلوم نیست باز هستند یا نه! و البته این شرایط فعلی متاثر از محدودیت‌های وضع شده کرونایی در شرایط قرمز مشهد است.

به سراغ تک و توک مغازه‌های باز که می‌روم از وضعیت فعلی گلایه می‌کنند و می‌گویند کاسبی کامل در رکود است و اصلا معامله‌ای ثبت نمی‌کنند.

یکی از فعالان حوزه املاک در منطقه اقدسیه مشهد در این زمینه می‌گوید: بازار مسکن هنوز در خواب بهاری است و البته کرونا هم بی تاثیر نبوده؛ مستاجران معمولا با موجر با هر شرایطی به توافق می‌رسند که با شرایط فعلی کرونا منزل یا مغازه را ترک نکنند و معمولا تن به افزایش قیمت هم می‌دهند.


این املاک‌دار مشهدی می‌گوید: برخی از معاملات نیز میان موجر و مستاجر در این شرایط امضا می‌شود و به املاک مراجعه نمی‌کنند که البته عواقب حقوقی زیادی به ویژه برای مستاجر ممکن است داشته باشد، اما این امر هم در رکود بازار موثر بوده است.

کرونا دست بردار نیست

یکی دیگر از بنگاه‌داران مسکن مشهد هم می‌گوید: وضعیت اجاره و رهن با این شرایط کرونا اصلا مشخص نیست از سویی عنوان شده بیش از ۲۰ درصد نباید قیمت‌ها اضافه شود، اما مگر چنین چیزی می‌شود؟

وی ادامه داد: سال گذشته هم چنین قانونی وجود داشت، اما عملا موجر و مستاجر آن را رعایت نمی‌کردند و کسی هم حوصله پیگیری افزایش بیش از ۲۰ درصدی از سوی مالک را نداشت.

وی می‌گوید: در این شرایط کرونایی که هزینه‌ها چندین برابر شده مگر مالک حاضر است صرفا با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل ملک را در اختیار موجر قرار دهد؟

رکود و رکود

مرادزاده؛ رئیس صنف مشاوران املاک مشهد هم بر این راکد بودن معاملات مهر تائید می‌زند و معتقد است این مسئله عواقب خاصی نیز برای صنف و فعالان حوزه مسکن مشهد داشته است.

وی می‌گوید: سال گذشته بسیاری از بنگاه‌داران ما از این وضعیت متاثر و متضرر شدند و تقاضا‌های زیادی برای ابطال پروانه مشاوره معاملات املاک داشتیم.

مرادزاده خاطرنشان می‌کند: این وضعیت امسال نیز ادامه پیدا کرده و در بهار هم با درخواست‌هایی برای ابطال پروانه روبرو بوده‌ایم.

مستاجر بلاتکلیف‌تر از همیشه.

اما کرونا و رکود سبب شده مستاجران مشهدی نیز روز‌های بسیار سختی را تجربه کنند و آن‌ها نیز وضعیت بهتری ندارند.

یکی از مستاجران منطقه هنرستان مشهد در این زمینه می‌گوید: با وضعیت فعلی باید هرچه موجر بگوید گوش دهیم؛ هیچ قاعده مشخصی برای افزایش قیمت وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه هر آنچه مسئولان در زمینه ساماندهی رهن و اجاره می‌گویند صرفا روی کاغذ و در حد شنیده است بیان کرد: مستاجر سال به سال وضعیتش دریغ از پارسال است و کسی نیست که به صدای مستاجران گوش بدهد.

وی می‌گوید: بخش زیادی از درآمدم صرف مسکن می‌شود و از سوی دیگر درآمدم افزایش چندانی متناسب با تورم نداشته است.

با این شرایط بنظر می‌رسد باید ساماندهی بازار مسکن مشهد به ویژه با نگاه خاص به وضعیت مستاجران باید در دستور کار قرار گیرد؛ البته دستور کاری از جنس عملیاتی و نه از جنس حرف و شعار.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۴۸۷۸۵۱، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
0
دلم براي كسايي كه تو تهران اجاره بها هم ميدن ميسوزه واقعا زير فشار اقتصادي سنگيني هستن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین