پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۴۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
وقتی‌که کشور هند با بیش از یک میلیارد جمعیت را هدف قرارداد توانست به‌قدری هوشمندانه تکامل پیدا کند که با جهشی دوگانه و توانایی غلبه بر آنتی‌بادی سیستم ایمنی بدن انسان، به‌سرعت به‌سوی درگیر کردن هند و حتی جهان با فاجعه‌ای وحشتناک حرکت کند.
شعار سال:  بااینکه هنوز مشخص نیست که نوع جدید جهش‌یافته ویروس کرونا که به نوع هندی این ویروس معروف شده و از کد شناسایی ۱.۶۱۷.B برخوردار است با چه سرعتی نسبت به گونه‌های قبلی ویروس کرونا منتشر می‌شود، اما با توجه به آمار حدود ۳۰۰ هزار ابتلای روزانه معلوم می‌شود که سرعت شیوع این‌گونه خیلی بالاست و نه‌تن‌ها هند بلکه دیگر کشور‌ها باید خود را برای روز‌های خیلی سخت آماده کنند.

منبع اصلی ابتلا به کرونا گونه‌های جهش‌یافته بوده‌اند

کارشناسان بهداشتی به این نتیجه رسیده‌اند که در بسیاری از کشور‌ها این گونه‌های جدید جهش‌یافته کرونا بودند که منبع اصلی ابتلا شدند. ویروس هندی به‌سرعت خود را به دیگر کشور‌ها رسانده و در آلمان، بلژیک، بریتانیا، آمریکا، استرالیا و سنگاپور قدرت خود را به رخ کشیده است. برخی منابع، کشور‌های درگیر با ویروس هندی را تا ۷۷ مورد هم اعلام کرده‌اند.

گونه هندی ویروس کرونا، جهش دوگانه داشته و می‌تواند آسان‌تر وارد بدن شود و عفونت هم زودتر صورت پذیرد

وزیر بهداشت بریتانیا به‌تازگی اعلام کرده است که بیشترین موارد ابتلا به گونه هندی ویروس کرونا مربوط به مسافرانی است که از هند وارد بریتانیا شده‌اند و به همین خاطر بریتانیا، فرانسه و آمریکا قوانین قرنطینه را برای مسافران هند شدیدتر از قبل اعمال می‌کنند. توصیه‌شده که حتی افرادی که واکسن زده‌اند به هند مسافرت نکنند.

آمار مبتلایان به کرونا در هند طی یک روز رکورد زد

فرق گونه هندی ویروس با دیگرگونه‌ها این است که جهش دوگانه در گونه هندی باعث می‌شود ویروس آسان‌تر وارد بدن شود و عفونت هم زودتر صورت پذیرد.

البته نظرات دیگری هم درزمینهٔ قدرت و سرعت‌بالای گونه هندی ویروس کرونا وجود دارد. به‌عنوان‌مثال دکتر جفری بارت مدیر بخش بررسی‌های ژنومیک کووید-۱۹ در مؤسسه ولکام سنگر معتقد است که گونه هندی ویروس در ماه‌های گذشته یعنی از اکتبر سال گذشته تابه‌حال سرعت شیوع زیادی نداشته بنابراین به‌شدت گونه‌های دیگر ازجمله B.۱.۱.۷ قابل‌انتقال نیست.
 
توانایی کووید جهش‌یافته هندی در دور زدن آنتی‌بادی بدن
 
اما شمار کارشناسانی که به‌گونه‌ای دیگر به این نوع جهش‌یافته جدید می‌نگرند هم کم نیست. در ایالت ماهاراشترا در هند، نتایج بررسی تشکیل ساختار داخلی دی. ان.‌ای نشان می‌دهد که تاکنون ابتلای ۶۰ درصد از بیماران به B.۱.۶۱۷ مربوط است. این آمار در اواخر ماه مارس توسط وزارت بهداشت هند ۱۵ تا ۲۰ درصد اعلام شده بود.

کارشناسان بهداشتی توصیه کرده‌اند که در حال حاضر رعایت قوانین پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، اجرا کردن محدودیت‌های کرونایی و ممنوع کردن پرواز‌های ورودی از کشور هند بهترین راه‌ها برای کنترل و غلبه بر این‌گونه جدید جهش‌یافته هستند.

واکسن‌های فعلی بر اساس گونه‌های قدیمی ویروس طراحی‌شده‌اند

اسفندماه سال گذشته بود که پروفسور شارون پیکاک رئیس برنامه نظارت ژنتیکی بریتانیا اعلام کرد که ویروس جهش‌یافته کرونا که برای اولین بار در شهریورماه ۱۳۹۹ در منطقه کنت در جنوب شرق این کشور یافت شد، می‌تواند به گونه غالب این ویروس در جهان تبدیل شود.

دانشمندان دریافته‌اند که پروتئین شاخکی اسپایک هر سه نوع گونه‌های انگلیسی، آفریقایی و برزیلی ویروس کووید-۱۹ دچار تغییر شده است یعنی آن بخشی از ویروس که به سلول‌های انسان متصل می‌شود هر بار به‌گونه‌ای جدید تبدیل می‌شود و با روشی جدید وارد بدن انسان می‌شود. به این صورت است که این گونه‌ها راحت‌تر سلول‌های بدن را آلوده می‌کنند و شیوع پیدا می‌کنند.

در حال حاضر واکسن آنفلوانزا هرسال تغییر داده می‌شود تا در برابر انواع جدید ویروس آنفلوانزا مؤثر باشد

از اواخر سال ۲۰۱۹ زمان پیدایش کووید-۱۹ تاکنون، ویروس تقریباً هرماه دستکم دو جهش داشته است. اگر ویروس امروز را با ویروس اولیه در ووهان چین مقایسه کنیم، با دستکم ۲۹ جهش با یکدیگر تفاوت دارند.

باید در نظر داشت که واکسن‌های فعلی طبیعتاً بر اساس گونه‌های قدیمی‌تر ویروس طراحی‌شده‌اند، اما دانشمندان اطمینان دارند که در برابر گونه‌های جدیدتر نیز می‌توانند بالقوه مؤثر باشند هرچند که شاید تأثیر آن‌ها کمتر باشد.

دانشمندان معتقدند که حتی در بدترین حالت هم می‌توان این واکسن‌ها را بازطراحی و تغییر داد تا مؤثرتر از قبل شوند. به‌عنوان‌مثال در حال حاضر واکسن آنفلوانزا هرسال تغییر داده می‌شود تا در برابر انواع جدید ویروس آنفلوانزا مؤثر باشد.

هند هم‌اکنون دارای سریع‌ترین نرخ ابتلا به کرونا در جهان بوده و با کمبود تخت بیمارستانی، اکسیژن و دارو برای درمان بیماران با شرایط وخیم مواجه است.

دستکم ۱۴۶ میلیون و ۷۹ هزار و ۷۳۵ نفر از مردم سراسر جهان به کروناویروس آلوده شده‌اند و از آن میان ۳ میلیون و ۹۶ هزار و ۱۱۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و دست‌کم ۸۴ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۲۹۷ نفر بهبود یافته‌اند.

آمریکا همچنان بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا و قربانیان این ویروس در جهان را دارد و پس‌ازآن هند با ۱۶ میلیون و ۹۵۱ هزار و ۷۶۹ مورد ابتلا و ۱۹۲ هزار و ۳۱۰ مورد فوتی و برزیل با ۱۴ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۱۵ مورد ابتلا و ۳۸۹ هزار و ۶۰۹ مورد فوتی در رده‌های دوم و سوم کشور‌های جهان با بیشترین تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ قرار دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا، تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۷۷۳۱۲، www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
0
0
کوید 19 در ایران واقعا تونسته هرکاری که دولت مرد ها تا ده سال دیگه میخواستن بکنن رو یک ساله بکنه و این دستاورد عظیمی محسوب میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین