پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۲۴۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹
 تفکر انتقادی (CT) یک فرآیند فراشناختی است که شامل چندین مهارت و تمایل است، و زمانیکه بصورت آگاهانه، خود تنظیمی (self-regulatory)، قضاوت تأملی (reflective judgment) باشد آنگاه احتمال پیدا کردن پاسخ برای یک مساله افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه در عصر کنونی حجم اطلاعات صحیح و غلط، که از طریق صحبت‌های روزانه، رسانه اجتماعی و یا اخبار زیاد است، لزوم استفاده از تفکر انتقادی حس می‌شود.
شعار سال: اولین قدم برای داشتنِ تفکر انتقادی، خاستن و انگیزه است.

داشتن انگیزه و میل به داشتنِ تفکر انتقادی، همان جنبه‌ی خود تنظیمیِ تفکر انتقادی است؛ و در این حالت می‌توان به مرحله بعد رفت.

در این مرحله است که می‌توان با سناریویی که نیاز به تفکر انتقادی دارد آشنا شد.

زمانیکه فرصتِ تفکر در مورد تفکر کردن داشته باشیم در اینجاست که فرآیند فراشناختی را فعال می‌کنیم، که این فرایند، بخش اصلیِ تفکر انتقادی است.. لیستی از گزاره‌هایی که باور دارید صحیح است، ولی نمی‌دانید واقعا صحیح است یا خیر را بنویسید. این کار ممکن است مدتی طول بکشد بنابراین لزومی ندارد تا یکباره تمام شود.

بعد از اینکه لیست تکمیل شد به خود مدتی زمان دهید و از خود بپرسید چرا به آن‌ها باور دارید.. لیستی از گزاره‌هایی که باور دارید اشتباه است، ولی نمی‌دانید واقعا اشتباه است یا خیر را بنویسید. این کار نیز ممکن است مدتی طول بکشد بنابراین لزومی ندارد تا یکباره تمام شود.

بعد از اینکه لیست تکمیل شد به خود مدتی زمان دهید و از خود بپرسید چرا باور دارید که اشتباه هستند.. سپس زمانی را صرف کنید تا ببینید آیا با اعتقاد داشتن یا نداشتن به هر یک از این گزاره‌هایی که در لیست است سودی برای شما دارد یا نه.

زمانیکه شما انگیزه‌ها و دلائلتان را در نظر گرفتید، از این فرصت استفاده کنید تا عقایدی که برایش دلیلی ندارید یا فقط بخاطر تمایلات کلیشه‌ای است را حذف کنید.

مراحلِ مذکور روش بسیار خوبی برای شروع تفکر انتقادی است و باعث می‌شود تعصبات و اعتقاداتِ غیرقابل توجیه شناسایی شوند.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی سعید خزایی
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین