پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
یکی از سرداران بزرگ کهگیلویه و بویراحمد که پایه‌گذار یگان موشکی نیروی دریای سپاه بود چنان بلایی سر دشمن آورده بود که با شلیک موشک‌هایش قیمت نفت در جهان و در منطقه با این شلیک‌ها در نوسان بود.
شعارسال: ستاد کنگره شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد رزمندگان و سرداران رشید این استان در هشت سال دفاع مقدس رشادت‌هایی به خرج دادند که در تاریخ دفاع از کشور بی‌سابقه است.

بر اساس این گزارش؛ با نزدیک شدن به کنگره هزار و 800 شهید استان کهگیلویه و بویراحمد جا دارد که یاد و خاطره پاسدار رشید اسلام مهدی درخشان را زنده کنیم فرمانده‌ای که برای همیشه در خاطره‌ها جاودان و جاویدان خواهد ماند.

سردار رشید اسلام، مهدی (زریر) درخشان در سال 1335 در روستای تل­‌مویزی شهرستان باشت متولد شد.

مهدی در خانواده مذهبی، متدین و ارادتمند به ائمه اطهار(ع) به ویژه سید و سالار شهیدان، مشق زمزمه عشق می­‌کرد و از همان دوران کودکی نشان داد که با دیگر همسالانش متفاوت است.

تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در شهرستان باشت، دوران دبیرستان را در شهرستان گچساران و همچنین دبیرستان قوام شیراز پشت سر گذاشت و در سال 1352 موفق به اخذ دیپلم ریاضی و فیزیک شد.

سال 1353 در رشته فیزیک دانشگاه کاشان پذیرفته شد و ورود وی به دانشگاه همزمان شد با شروع و اوج جریان انقلاب به گونه‌­ای که یکی از فعال‌­ترین دانشجویان دانشگاه کاشان بود.

وی قبل از انقلاب در کوه­‌های کرکس کاشان علیه رژیم شاهنشاهی و در جواب سلطنت­ طلبان به تنهایی شبانه اقدام به نوشتن شعارهای اسلامی می­‌کرد که در راه برگشت متوجه شد تحت تعیقب دژخیمان شاهنشاهی قرار گرفته و برای فرار از دست آنها از دانشگاه کاشان تا نجف­ آباد اصفهان را با پای پیاده طی کرد.

سردار درخشان قبل از انقلاب با یک دستگاه ماشین تایپ که در یکی از ادارات به دستش رسیده بود، سخنرانی­‌های حضرت امام را می‌نوشت و به عنوان اعلامیه نه فقط در سطح شهرستان‌­های استان، بلکه جنوب کشور توزیع و در سازماندهی راهپیمایی و تظاهرات دانشجویان و مردم (باشت و گچساران) و همچنین تهیه و جمع­ آوری اسلحه و مهمات جهت مبارزه مسلحانه علیه رژیم شاهنشاهی نقش مهمی داشت.

تا اینکه به خاطر نقش محوری و کلیدی خود در جریان انقلاب و همکاری با گروه منصورون دوباره تحت تعقیب ساواک (1356) قرار گرفت و نهایتا همین امر موجب شد تا لیسانس فیزیکش ناتمام بماند.

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی با توجه به سوابق درخشانی که در کارنامه مبارزاتی خود با رژیم مستبد شاهنشاهی داشت، نامش را در مدرسه عشق نوشت؛ مهدی زمانی عضو مدرسه عشق شد که خود تدریس عشق می­‌کرد.

* سرداری که ماندن در جبهه را به حضور در تشییع برادر شهیدش ترجیح داد

این فرزند روح‌الله و سردار بزرگ و خستگی­‌ناپذیر دفاع مقدس از روزی که گام در جبهه‌­های حق علیه باطل گذاشت همیشه یکی از پیش‌قراولان و مهم­ترین فرماند­هان هشت سال دفاع مقدس بود تا اینکه در سال­‌های 62- 1361 مأمور به کشور لبنان شد.

در سال 1364 به سرپرستی یک تیم به مدت چند ماه به خارج از کشور اعزام و در خصوص فنون شلیک موشک‌های دریایی ساحل به دریا آموزش دیدند به گونه‌­ای که در زمان حضورش در جبهه‌­ها رمق و جان تازه‌­ای به رزمندگان اسلام داده و همچنین مایه دلگرمی و پشتوانه موثر موشکی اکثر عملیات‌ها شد.

در زمان حضورش در دوران دفاع مقدس همیشه تلاش داشت در عملیات‌ها شرکت کند و اگر به دلیل حضور در منطقه‌ای دیگر موفق به شرکت در عملیاتی نمی‌­شد غم تمام چهره نورانی‌اش را فرا می‌گرفت و تا چند روز حال خوشی نداشت.

به گونه‌­ای که حتی در مراسم تشیع و تدفین برادر شهیدش، جبهه‌های حق علیه باطل را ترک نکرد و برای زنده ماندن یاد و نام برادر در خانواده، اسم فرزند خود را عبدالحسین گذاشت.

این سردار بزرگ جنگ هشت ساله با تلاش شبانه‌روزی و بی­‌وقفه­ خود در عملیات‌های افتخارآفرین و غرورآمیز جبهه­‌های جنوب و جنوب غرب کشور مانند بیت‌المقدس به عنوان مسوول اطلاعات تک­‌آفندی فریبنده در منطقه فکه به مدت 10 شبانه‌روز آن هم ابوالفضل‌وار با دو دست زخمی و شکسته، عملیات فتح‌المبین، عملیات حلبچه حضور داشت که در همین عملیات شیمیایی و مجروح شد.

* سرداری که جایزه‌اش بوسه رهبری بر پیشانی‌اش بود

ایفای نقش کلیدی در جلوگیری از سقوط خوزستان و حملات موثر موشکی نیروی دریایی سپاه در برابر دشمن و ناوشکن‌­های آمریکا در حوزه خلیج همیشه ­فارس یا بهتر می­‌توان گفت نقش او در پشتیبانی موشکی کل نیروهای مسلح (سپاه و ارتش) و بیشتر عملیات‌­ها انکارناپذیر است به گونه‌­ای بود که در محضر مبارک مقام معظم رهبری (به عنوان رئیس جمهور وقت) آنچنان در شلیک موشک به سمت هدف مورد نظر با اعتماد به نفس از خود مهارت نشان می‌­داد که رهبری به خاطر ارج نهادن به این کار بی‌­سابقه، بزرگ و ارزشمندش بوسه بر پیشانی وی زد.

البته به روایت همرزمان وی ظاهرا در یکی از عملیات‌ها و در حین پرتاب موشک، اخلالی در یکی از سیستم‌­های موشکی ایجاد شد که با توجه به مهارت بالای خود، مشکلش را با یک سکه رفع و موشک با موفقیت شلیک شد.

شلیک موشک‌ها توسط پایه‌­گذار یگان‌­های موشک دریایی دوران دفاع مقدس، یکی پس از دیگری آنچنان لرزه بر اندام دشمن انداخته بود که علاوه بر انعکاس منطقه‌­ای و جهانی بر کاهش و افزایش قیمت نفت نه فقط در منطقه خاورمیانه بلکه جهان هم تأثیر گذاشته بود.

* کتاب ارزشمندی از شهید درخشان که ناتمام ماند

از دیگر اقدامات مهم سردار مهدی درخشان می‌­توان به این نکته اشاره کرد که نخستین فرمانده نیروی دریایی کشور بود که موفق به انجام عملیات انتقال تجهیزات سنگین زرهی در عملیات‌های دریایی شد و این مهم با انتقال تعدادی تانک به وسیله شناورهای غنیمتی از عراق به جزیره قمر به انجام رسید.

افزون بر این، وی تألیف کتابی در مورد جنگ و موشک‌­های ساحل به دریا را در دست انجام داشت که متأسفانه به خاطر رنج فراوان ناشی از جراحت‌­های شیمیایی ناتمام ماند.

آقا مهدی دارای پشتکار بالا و خستگی‌ناپذیر بود به طوری که گفته می­‌شود یک شب که از بندرعباس به آبادان می‌­آمد و می‌بایست بعد از اتمام امور موشکی برای انجام مأموریتی جدید دوباره به بندرعباس برگردد، در مسیر بازگشت از فرط کار و خستگی در حین رانندگی خوابش می­‌برد که همین موضوع منجر به تصادف می‌­شود.

گفته می‌شود حتی زمانی که مردم محلی برای امداد­رسانی آمدند، وی همچنان از فرط خستگی ناشی از کار در خواب بود.

همچنین در مناطقی که فعالیت می‌کرد همیشه سعی بر رشد و بالندگی افراد بومی آن منطقه داشت به طوری که در توسعه آن دیار نقش چشمگیری داشته باشند.

مصداق عینی این امر، ماهشهر، بندرعباس، آبادان و است که تاکنون افرادی از این مناطق به مقامات ارشد نیروی دریایی رسیده‌­اند.

* مسؤولیت‌های بزرگ سردار گمنام

سردار مهدی درخشان در طول چندین سال خدمات بی‌­ریا و مخلصانه مسؤولیت بنیاد مستضعفان و بسیج سپاه گچساران، فرمانده تیپ طرح لبیک (فاطمةالزهرا)، فرمانده سپاه فیروز آباد فارس، اولین فرمانده تیپ­‌های موشکی 26 سلمان آبادان و 36 آصف هرمزگان نیروی دریایی سپاه پاسداران به طور همزمان، فرماندهی ارشد شمال خلیج فارس (مناطق یکم، دوم و سوم)، فرماندهی منطقه سوم نیروی دریایی امام حسین سپاه و فرمانده تیپ 49 حیدر کرار را در کارنامه افتخارآمیز خود داشت.

سرلشکر محسن رضایی: سیستم موشکی سپاه در خلیج فارس، مدیون مجاهدت‌­های درخشان است

به عنوان یکی از فرماندهان مخلص، متواضع، شجاع و جسور سپاه پاسداران در طول 8 سال دفاع مقدس خدمات زیادی انجام داد و همواره زبانزد فرماندهان در سپاه بود به گونه­‌ای که در وصف رشادت‌هایش سردار سر لشکر محسن رضایی می‌­گوید: همه کسانی که از نزدیک او را می­‌شناختند، اذعان دارند که درخشان، پاسداری شجاع، متدین، سخت‌کوش و با تدبیر بود. در عرصه‌های گوناگون خدمت، آزمون‌­های سختی را پشت سر گذاشت و کارنامه درخشان او در عرصه دفاع از حریم و میهن اسلامی چه در دوران مبارزات قبل از انقلاب و چه پس از پیروزی، به ویژه در دوران دفاع مقدس یادگاری است ماندگار.

قاطعانه می‌گویم سیستم موشکی سپاه در خلیج فارس، مدیون مجاهدت‌­های درخشان است و بارها فداکاری او در شلیک موشک‌­ها، خطرات بزرگی را از جبهه رزمندگان اسلام دور کرد.

دریادار شمخانی: واژه نق و منیت در ادبیات کارآفرین او جای نداشت.

همچنین دریابان علی شمخانی می­‌گوید: سردار مهدی درخشان، در بی‌­ریایی، بی­‌تکلفی، دانش‌مداری، هر سنگری را که در اختیار می‌گرفت با حلم و بردباری جلوه‌­ای از تعهد و خدمت بی­ منت را به نمایش می­‌گذاشت.

کار از او خسته می‌­شد، ناتوانی در خانه او را هرگز نزد، واژه نق و منیت در ادبیات کارآفرین او جای نداشت. زمانی که سنگرداری را در شمال خلیج فارس به عهده گرفت، اطمینان را در اعمال صلابت در دل مسؤولان جای داد.

برادر عزیزم مهندس درخشان، در ذهن و تصورم، تصویری از شجاعت و سلامت، یک رنگی را آنچنان از خود حک کرده که بر نبودش به جز با ذکر، الا بذکرالله تطمئن القلوب آرامش نمی‌یابد. او سرنوشتی غیر از شهادت برای خویش متصور نبود و این خواست همه مردان آماده اجرای فرامین الهی در هر وضعیت است.

آقا مهدی همزمان با حضور در جبهه­‌های جنگ حق علیه باطل از ادامه تحصیل خود غافل نشد و اگر تحصیلاتش را در رشته فیزیک دانشگاه کاشان به دلیل فعالیت‌های انقلابی­‌اش به پایان نرساند اما کارشناسی خود را سال 1372 در رشته مهندسی عمران دانشگاه شهید چمران اهواز با موفقیت به اتمام رساند.

وی در حدود سال 1374 به درخواست خود به عنوان نیروی آماده باش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و با توجه به علاقه‌­ای که به کشاورزی داشت مشغول به باغبانی، کشاورزی و آبادانی زمین‌­های زراعی موطن خود شد.

مهدی که سال‌­های سال با جراحات­ دوران دفاع مقدس دست و پنجه نرم می‌­کرد، در نهایت دیری نپایید بر اثر مجروحیتی که از بمب‌های شیمیایی دشمن بعثی به یادگار داشت، حدود شش ماه در بیمارستان شرکت نفت گچساران بستری شد تا اینکه کمیسیون پزشکی بیمارستان بقیه‌الله سپاه دو روز قبل از شهادت این سردار سرافراز اسلام، بر جانبازی او صحه گذاشت و وی را به عنوان جانباز شیمیایی (70 درصد سپاه 25 درصد بنیاد شهید) از کار افتادگی کامل به رسمیت شناخت.

و اما سخنی با مسؤولان....

سرانجام سردار سرتیپ پاسدار مهدی درخشان پایه‌گذار یگان‌­های موشکی دریایی جنگ هشت ساله بر اثر جراحت­‌های دروان دفاع مقدس به ویژه مجروحیت شیمیایی، در اوایل فروردین ماه سال 1389 بعد از چندین ماه بستری به خیل همرزمان شهید خود پیوست و در کنار برادر شهیدش در زادگاه خود به خاک سپرده شد.

به هر حال با عنایت به آنچه گفته شد، یک سئوال اساسی در ذهن مردم استان کهگیلویه و بویراحمد مظلوم و محروم اما همیشه در صحنه باقی مانده است که چرا سردار مهدی درخشان با این همه سوابق انقلابی و نظامی درخشان به ویژه مدیریت تحول و انقلاب موشکی در عملیات‌ها و به عنوان یکی از سرداران بزرگ کشور عزیزمان در جنگ تحمیلی که هیچ یک از فرماندهان جنگ هشت ساله نقش موثر و کلیدی وی را کتمان نمی­‌کنند. اما با این حال پس از گذشت چند سال از مرگ جانسوز و بسیار مظلومانه‌اش وی را هنوز هم شهید قلمداد نمی­‌کنند.

مگر غیر از این است که سردار درخشان چه قبل و چه بعد از انقلاب، امتحان خود را خیلی خوب پس داد به گونه‌­ای که اهل هر منطقه‌­ای دیگر از کشور عزیزمان بود، به پاس دلاوری‌ها و رشادت‌های ارزشمند و کم‌نظیرش در انقلاب و جنگ تحمیلی که بارها و بارها معادلات نظامی دشمن را به واسطه پشتیبانی، تدبیر و مهارتش در شلیک موشک‌ها بر هم زد، حداقل اتوبان، بزرگراه، خیابان یا هر چیز دیگری را به اسمش نامگذاری می‌­کردند ولی دریغ از اینکه حتی کوچه­‌ای در این مرز و بوم به نامش مزین باشد.

پس سردار جانباز مهدی درخشان به عنوان یکی از سرداران گمنام اما همیشه سرافراز تاریخ ایران فقط متعلق به خانواده نیست بلکه متعلق به همه مردم استان و کشور عزیزمان است و به همین خاطر رسانه­‌های ملی و استانی می‌بایست به عنوان صدای مردم این موضوع بسیار مهم و خطیر را چون یک مطالبه و خواست عمومی؛ به گوش مسؤولان استانی، کشوری و لشکری علی‌الخصوص بنیاد شهید کشور برسانند.

اگر چه حقیقت غیرقابل انکار این است که آقا مهدی با خدا معامله کرد، اما دفاع از حیثیت و خون یک شهید تکلیفی است برگردن همه همرزمان وی؛ پس آقا محسن، دریابان علی شمخانی و سردار فدوی عزیز، همانگونه که در هشت سال دفاع مقدس از جان، مال، ناموس و تمامیت ارضی کشور عزیزمان در مقابل دشمن بعثی تا بن دندان مسلح آن هم با دست خالی جانانه دفاع کردید؛ از حق همرزم جانبازتان آقا مهدی مظلوم هم جانانه دفاع کنید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 23 شهریور 1395، کدخبر: ۱۳۹۵۰۶۲۳۰۰۱۰۸۳، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهمن
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
0
0
روحش شاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین