پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۴۰۷۹
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
ملاک تشخیص کالای قاچاق در قانون، اطلاعات الکترونیکی مندرج در سامانه است و به جای پروانه سبز کاغذی، هم‌اکنون کدهای رهگیری الکترونیکی صادر می‌شود .

شعارسال: به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، از ابتدای راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک ایران، جلوگیری از جعل و تقلب در پروانه‌های کاغذی و حذف کاغذ همواره جزو اولویت‌های اصلی این سامانه بوده است.

در حال حاضر و با سیستمی شدن رویه‌ها در گمرکات سراسر کشور یک کد رهگیری که جایگزین برگ سبز شده است در اختیار واردکنندگان کالا قرار می‌گیرد که می‌توانند به وسیله آن اقدام به رهگیری وضعیت کالای خود در مراحل مختلف کنند.

بنابراین گزارش با توجه به اینکه در سامانه جامع گمرکی کلیه اطلاعات پته‌های عبوری براساس اطلاعات تأیید شده ذخیره می‌شود، با توجه به قابلیت‌های این سامانه برای شناسایی کالای قاچاق از غیر قاچاق و به منظور استعلام سریع و دقیق اسناد گمرکی، سیستم پیام کوتاه راه‌اندازی شده است، به این صورت که نیروی انتظامی و سایر سازمان‌های نظارتی و کنترلی براساس دسترسی‌های مشخص می‌توانند با استفاده از سامانه پیام کوتاه اقدام به ارسال شماره پته یا شماره خودرو نمایند.

بر این اساس به صورت آنی پاسخ استعلام به دستگاه‌های ذی‌ربط داده می‌شود و در صورت صحت و اصالت، اطلاعات مربوطه به نوع خودرو، نوع کالا و مشخصات کالا به تفکیک نمایش داده شده و در صورت عدم صحت اطلاعات پیغام هشدار ارسال می‌گردد.

این گزارش می‌افزاید، گمرک ایران از کلیه اصناف درخواست کرده که از فروش هرگونه کالای قاچاق خودداری کنند و از اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز خواسته است به منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، در صورت داشتن اسنادی مبنی بر تخلف در اسرع‌وقت مراتب را به دفاتر نظارتی گمرک ایران جهت پیگیری اطلاع دهند.

در توضیح گمرک تأکید شده است: گمرک جمهوری اسلامی ایران حق پیگیری برخی مسائل و اتهامات مطرح شده از طریق مراجع ذی‌صلاح را برای خود محفوظ می‌داند.

شایان ذکر است اگر اصناف از خرید کالای وارده از مسیرهای غیرقانونی و قاچاق خودداری کنند، امکان عرضه و فروش آنها فراهم نخواهد بود. همچنین اگر اصناف برمبنای قانون از عرضه و توزیع کالای خارجی فاقد شناسنامه معتبر گمرکی خودداری نمایند، بسیاری از مشکلات موجود درخصوص مبارزه با قاچاق برطرف خواهد شد.

هچنین در ماده 117 قانون امور گمرکی آمده است: اسناد مثبته گمرکی که در موارد احتمالی قاچاق می‌توان به آن استناد نمود، عبارتند از پروانه‌های ورود گمرکی، پته گمرکی، قبض سپرده موجب ترخیص کالا و سایر موارد مندرج در این ماده است و مشخصات مذکور در این اسناد باید با مشخصات کالا تطبیق نمایند.

در این ارتباط بند (ژ) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز بر همان اسناد مثبته گمرکی تأکید دارد، بدین ترتیب عدم ثبت اطلاعات ورود یک کالا در گمرک نشان‌دهنده قاچاق بودن آن است و کلیه اصناف کشور باید از فروش هرگونه کالای قاچاق امتناع نمایند. به عبارت دیگر فاکتور صادر شده درخصوص یک کالای وارداتی زمانی درست و قابل قبول است که وقتی به ید ماقبل همان کالا برگردیم، اصالت واردات آن کالا از گمرک براساس اطلاعات مندرج در سامانه جامع گمرکی مشخص شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 4آبان1395، کدخبر: 5833336: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین