پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۹۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
رئیس‌جمهور گفت: امیدواریم طرف مقابل هر چه سریعتر مقابل قانون و مقررات سر فرود آورد. بداند ما به کمتر از برجام راضی نمی‌شویم، اگر می‌خواهند برجام برگردد، اما یک گوشه آن ساییده شود ما قبول نمی‌کنیم. حقوقی که ملت ایران در توافق برجام به دست آورده است باید به طور کامل اجرایی شود ما از حقوق خود صرف نظر نخواهیم کرد، ان شاءالله با دیپلماسی خوب وزارت امور خارجه و کمک سایر دستگاه‌ها که امروز در وین کنار وزارت امور خارجه هستند در هر دو مسیر موفق و پیروز خواهیم شد.
شعار سال: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: بسیار مهم است که جامعه ما وحدت، یکپارچگی، اخوت و برادری را در نظر داشته باشد. لحنی که امروز در جامعه می‌بینیم، مورد پسند مولا علی (ع) نیست. آن چیز‌هایی که در روزنامه‌ها و فضای مجازی می‌بینیم قابل قبول نیست و همه ما باید برای تغییر این وضعیت و اخلاق تلاش کنیم.

وی اظهار داشت: در بخشی از وصیت نامه امیرالمومنین علی (ع) آمده است که به یکدیگر وصل شوید و از همدیگر فاصله نگیرید و نسبت به هم جود و بخشش داشته باشید.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همچنین ایشان در پایان وصیت نامه‌شان فرموده‌اند که افراط و تفریط درست نیست و ایشان همواره دنبال اعتدال و عدالت بوده است. همچنین امام علی (ع) فرموده اند زمانی که من جان به جان آفرین تسلیم کردم، نروید در کوفه و مدام نگویید که امیرالمومنین کشته شده است و ما باید انتقام بگیریم.

روحانی ادامه داد: مولا امیرالمومنین این راه و شیوه را به ما نشان می‌دهد و در این شب‌های قدر که به نام ایشان است، باید افراط و تفریط را کنار بگذاریم. عدالت، دوستی و مهربانی را جایگزین آن‌ها کنیم و بعد از شب‌های قدر و ماه مبارک رمضان هم باید جامعه‌ای متحد و برادر را در کنار هم ببینیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: با هر بهانه کوچکی نباید مسئله را بزرگ کنیم و در کنار آن مسئله‌ای که با دست خودمان بزرگ کردیم، بذر کینه را در جامعه نیفشانیم. دل‌های ما باید پاک باشد و در کنار هم قرار بگیریم چراکه همه برادر، مسلمان و تابع انقلاب هستیم و همگی باید برای سرافرازی ایران اسلامی تلاش کنیم.

اتکای بودجه ۹۹ به نفت و میعانات ۸ درصد بوده است

وی با اشاره به ارائه گزارشی از سوی سازمان برنامه و بودجه به دولت، گفت: این گزارش درباره اقداماتی بود که دولت در سال ۹۹ انجام داده بود. سال ۹۹ یکی از سخت‌ترین سال‌های تاریخ ایران بود و برای اینکه بدانید چقدر سخت بود، باید بگویم اتکای ما به نفت و میعانات در بودجه ۲ درصد و به نفت و فرآورده‌ها ۶ درصد بوده است.

روحانی اظهار داشت: بر این اساس فقط ۸ درصد اتکای بودجه ما به نفت بوده است که در تاریخ بی‌سابقه است. از زمانی که نفت کشف شده و در اقتصاد ایران ورود پیدا کرده است، چنین اتفاقی نیفتاده بود که بودجه کشور بدون اتکای به نفت اداره شود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: کسانی که دولت را مورد نقد قرار می‌دهند، باید به این نکات هم توجه کنند که اتکای دولت در بودجه به نفت و میعانات فقط دو درصد بوده و مسئله مهمی در تاریخ است.

وی متذکر شد: مرز‌های ما در ماه‌های اولیه سال ۹۹ بسته شد و مردم همه مطلع هستند که چه مشکلاتی برای ما در عرصه‌های صادرات، واردات و گردشگری ایجاد شد. بر این اساس در کنار تحریم، کرونا هم مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورد.

رئیس‌جمهور یادآور شد: اخیراً در یکی از برنامه‌های صدا و سیما کارشناسی گفت «دولت هر زمان که در بودجه کم بیاورد، از بودجه عمرانی برمی‌دارد و صرف بودجه جاری کشور می‌کند». ممکن است گاهی اوقات این‌گونه باشد، اما در سال ۹۹ ما بودجه عمرانی را بیش از مصوبه قانونی آن عملیاتی کردیم که در تاریخ کشورمان چنین اتفاقی کمتر رخ داده است.

وی افزود: بودجه عمرانی طبق مصوبه قانونی ۸۸هزار میلیارد تومان بود، اما در سخت‌ترین سال دولت، ما بیش از ۹۲هزار میلیارد تومان به بودجه عمرانی تخصیص دادیم. بر این اساس، بیشتر از لایحه دولت و مصوبه مجلس، بودجه عمرانی را مورد توجه قرار دادیم.
 
یک گوشه برجام ساییده شود قبول نمی‌کنیم؛ هر چه سریعتر مقابل قانون سر فرود آورید
 
روحانی تصریح کرد: از آنجایی که سال جهش تولید بود و ما می‌خواستیم به شعار سال عمل کنیم، به بودجه عمرانی توجه زیادی شد. زمانی که شرایط سخت می‌شود و ما شرایطی، چون تحریم و کرونا را داریم، قاعدتاً نباید بتوانیم به حقوق‌بگیران و بازنشستگان کمک کنیم.

۳۴ درصد به حقوق کارمندان اضافه شده است

رئیس‌جمهور ادامه داد: با وجود این، بیشترین کمک به حقوق‌بگیران ثابت و بازنشستگان در سال ۹۹ شد. حقوق کارمندان از زمان آغاز کرونا تاکنون اضافه شده و کسانی که حقوقشان از چهار میلیون تومان کمتر بوده، ۵۳ درصد به میزان حقوق آنان در سال ۹۹ اضافه شد و کسانی هم که حقوقشان زیر ۶ میلیون تومان بود، ۴۵ درصد به میزان حقوقشان اضافه شد. همچنین افرادی هم که حقوقشان بین ۶ تا ۱۰ میلیون تومان بود، ۳۴ درصد بر حقوقشان افزوده شد.

وی با بیان اینکه از بهمن ۹۸ تا مهر ۹۹ به طور متوسط ۳۴ درصد به حقوق کارمندان اضافه شده است، گفت: همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، انجام و به مستمری آنان هم اضافه شد. همچنین درباره حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی انتقاداتی وجود داشت و طبق گزارشی که سازمان برنامه و بودجه به بنده داده است، کسانی که در سال ۹۸، یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان مستمری دریافت می‌کردند، در فروردین سال ۱۴۰۰، چهار میلیون و ۳۰۰هزار تومان دریافت می‌کنند.

روحانی اظهار داشت: همچنین کسانی که ۲۰ سال خدمت کرده‌اند، سه میلیون و ۹۰۰هزار تومان در فروردین ماه حقوق دریافت کردند. بر این اساس می‌بینید که ما نسبت به کارمندان و بازنشستگان بی‌توجه نبودیم و در سال بسیار سخت ۹۹ اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت آنان انجام دادیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما برای سایر مردم هم تلاش کردیم، تصریح کرد: مطابق با آماری که به بنده ارائه شده، پول‌هایی که ما در سال ۹۹ تحت عنوان «یارانه، کمک معیشتی یا کمک معیشتی ویژه به دلیل کرونا» به مردم پرداخت کردیم، بالغ بر ۱۰۸ هزار میلیارد تومان بوده و رقم بسیار بالایی است.

۶۰۰هزار میلیارد تومان به انحای مختلف به مردم پرداخت کردیم

وی ادامه داد: وام‌های زیادی در این ایام به مردم داده شد که فقط بالغ بر ۲۸هزار میلیارد تومان وام یک میلیون تومانی به آنان پرداخت کردیم. علاوه بر این، ۷۶هزار میلیارد تومان وام برای کسب و کار‌هایی که در ایام کرونا دچار سختی بیشتری شدند و به مستأجران پرداخت شد.

روحانی افزود: از سوی دیگر، پول دو قسط سهام عدالت را هم در سال ۹۹ پرداخت کردیم که بالغ بر ۳۵۰هزار میلیارد تومان است؛ البته بخش اعظمی از آن پرداخت شده و مابقی آن هم پرداخت خواهد شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ۶۰۰هزار میلیارد تومان به انحاء مختلف در سال ۹۹ به مردم پرداخت شده که در تاریخ کشور بی‌نظیر است، گفت: این به معنای آن نیست که همه مشکلات مردم حل شده، اما به این معنا است که دولت در حد توان خود و شبانه‌روز به فکر مردم بوده، تلاش کرده و اقدامات مهمی را انجام داده بنابراین لازم است از همه کسانی که به ملت خدمت کرده‌اند، سپاسگزاری شود و همواره تلاش شده که زندگی مردم در این ایام سخت بچرخد.

رئیس جمهور گفت: ما قولی که به مردم عزیز دادیم این بود که در ماه‌های پایانی تا ۱۲ مرداد همچنان اهداف خود را دنبال کنیم. هدف ما این است که تحریم‌ها را برداریم، کرونا را مهار کنیم، معیشت مردم را بهبود داده و طرح‌های نیمه تمام را تکمیل کنیم.

کاهش قیمت دلار به منزله کاهش تورم است

روحانی با بیان اینکه بانک مرکزی کار بزرگی انجام داده، گفت: کاهش قیمت دلار به منزله افزایش ارزش پول ملی و کاهش تورم است. مردم راحت‌تر خواهند توانست اجناس مورد نیاز خود را با قیمت عادلانه خریداری کنند.

وی اظهار داشت: اقدامات مذاکره کنندگان در وین مهم بوده، اگر طرف مقابل به طور کامل به قانون عمل کند مذاکرات به زودی به پایان می‌رسد، اقدامات ما در چارچوب درستی در حال انجام است، مسیر، مسیر صحیح و درست است. مردم ثمره ایستادگی، صبر و مقاومت خود در وین را مشاهده خواهند کرد. اگر گزارش درست باشد و دغل کاری و جناح بازی نشود نشان دهنده عظمت ملت ایران است، طرف‌های ما در برجام فهمیده اند راهی جز اجرای قانون و مقررات و قطعنامه ۲۲۳۱ نیست و این پیروزی دولت در ماه‌های پایانی است.

تحریم‌ها شکسته شده است

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تحریم شکسته شده است، گفت: اگر متحد باشیم به زودی تحریم‌ها برداشته خواهد شد، طرف ما می‌داند که راهی جز اجرای قانون و مقررات وجود ندارد. امروز همه در دنیا می‌گویند که راهی جز اجرای کامل برجام برای صلح و امنیت منطقه و جهان وجود ندارد.

روحانی اظهار داشت: در مسیر واکسن کرونا قدم مهمی برداشته‌ایم، وزارت بهداشت و درمان با تمام توان این کار را بر دوش گرفته، شرکت‌های خصوصی با تمام توان به میدان آمده اند در ماه‌های پیش رو می‌توانیم میلیون‌ها واکسن را به کشور وارد کنیم. اگر دست بخش خصوصی را برای واردات واکسن باز بگذاریم همه افرادی که در خطر هستند واکسن خواهند زد. گروه یک، دو و بخشی از گروه سه تا پایان تیر ماه واکسن می‌زنند.

وی تصریح کرد: امیدواریم ده‌ها میلیون دوز واکسن در هفته‌های آینده در اختیار مردم قرار گیرد. بانک مرکزی نیز اعلام کرده است در زمینه واردات واکسن بلادرنگ ارز مورد نیاز را تامین خواهد کرد.

ملت فلسطین دیر یا زود به سرزمین خود بازمی‌گردند

رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص روز قدس گفت: روز قدس یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و از وصایای حضرت امام (ره) است.

روحانی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب، صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی حمله و جنوب لبنان را بمباران کردند. حضرت امام (ره) در همان شرایط جمعه پایانی ماه رمضان را روز قدس اعلام کردند و همان سال هم مراسم راهپیمایی در ایران و جهان برگزار شد.

وی تصریح کرد: با این اقدام توطئه بزرگ آمریکا و صهیونیست شکسته شد آن‌ها فکر می‌کردند قدس برای همیشه فراموش شده و اشغالگر در سرزمین اشغالی تثبیت شده، این زلزله را امام ایجاد کرد و به آن‌ها فهماند قدس پیروز است و ملت فلسطین دیر یا زود به سرزمین خود باز خواهند گشت.

صهیونیست‌ها جانی‌ترین افراد تاریخ هستند

رئیس جمهور ادامه داد: صهیونیست‌ها به عنوان دشمنان امنیت منطقه، ملت فلسطین، همسایگان شان، قاتلان و سفاکان تاریخ که میلیون‌ها انسان را از خانه و کاشانه خود آواره کردند، جانی‌ترین افراد تاریخ هستند.

روحانی ادامه داد: صهیونیست‌ها همیشه نسبت به ملت ایران، امام و رهبری کینه خاصی داشتند. پس از پیروزی انقلاب صهیونیست‌ها اعلام کردند که این پیروزی یک زلزله در منطقه بود تلاش‌های زیادی برای سرنگونی این انقلاب کردند. ریشه تمام گرفتاری‌های ملت ما صهیونیست‌ها هستند.

وی اظهار داشت: در سال ۹۳ مذاکرات برجام به پایان رسیده بود و توافقات نهایی انجام شده بود، صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه به اروپا آمدند و سر آمریکا کلاه گذاشتند. به آمریکایی‌ها گفتند چرا برای توافق نهایی عجله می‌کنید چند ماه صبر کنید آنقدر قیمت نفت را کاهش می‌دهیم که هر چه شما بگویید ایران قبول کند. این کار را انجام دادند و نفتی که به قیمت ۱۰۴ دلار بود به قیمت ۲۵ دلار رساندند.

رئیس جمهور افزود: پس از پیروزی برجام نیز توطئه‌های زیادی کردند، اما موفق نشدند، برجام مستقر شد، اسرائیلی‌ها هم عصبانی و ناراحت بودند. تمام دوستان ما در عراق، سوریه و لبنان پس از تصویب برجام به من تبریک گفتند. صهیونیست‌ها عصبانی و ناراحت بودند که چرا آمریکا این توافق را قبول کرد، از همان روز به دنبال توطئه رفتند و این توطئه را از طریق انتخابات آمریکا ادامه دادند.

روحانی تصریح کرد: اظهار داشت: صهیونیست‌ها کار بزرگی انجام دادند تا ترامپ پیروز شود، می‌دانستند ترامپ فرد ناشی است سر او کلاه گذاشتند و او را مزدور خود کردند و برجام را بر هم زدند. اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه ایران سه ماه بیشتر عمر نمی‌کند حرف صهیونیست‌ها بود. مقاومت ملت ایران در سه سال و نیم گذشته در تاریخ ایران بی نظیر است، ملت یکپارچه و یک صدا دست به دست هم دادند و در جنگ اقتصادی پیروز شدند و دشمنان فهمیده اند به اهداف خود دست نیافته اند.

وی ادامه داد: آزار مردم یک هدف کوچک برای آن‌ها بود، هدف اصلی آن‌ها سرنگونی نظام، از بین بردن و تکه پاره کردن ایران بود که به اهداف خود دست نیافته و نخواهند یافت.

دو فتنه بزرگ صهیونیست‌ها شکست خورده است

روحانی اظهار داشت: صهیونیست‌ها تلاش می‌کردند بین ما و کشور‌های منطقه فاصله بیندازند تا بگویند مشکل ایران است. این هدف نیز دارد منجر به شکست می‌شود، امروز روز عزای صهیونیست‌ها در قدس ۱۴۰۰ است. هم جنگ اقتصادی که علیه ایران به راه انداخته اند در حال شکست نهایی است و هم تلاش آن‌ها برای فاصله انداختن بین ایران و کشور‌های منطقه در حال شکست است. همه کشور‌های منطقه به این نتیجه رسیدند که باید با ایران خوب باشند حتی اظهار می‌کنند که ما با برجام مخالف نیستیم. برجام دوباره اجرا شود.

رئیس جمهور گفت: دو فتنه بزرگ صهیونیست‌ها به خاطر مقاومت ملت ایران در حال شکست نهایی است. توطئه صهیونیست‌ها علیه برجام و ملت ایران و توطئه آن‌ها علیه روابط خوب ایران با کشور‌های منطقه در حال شکست است، مسیر برای پایان تحریم هموارتر است.

به کمتر از برجام راضی نمی‌شویم

روحانی تصریح کرد: امیدواریم طرف مقابل هر چه سریعتر مقابل قانون و مقررات سر فرود آورد. بداند ما به کمتر از برجام راضی نمی‌شویم، اگر می‌خواهند برجام برگردد، اما یک گوشه آن ساییده شود ما قبول نمی‌کنیم. حقوقی که ملت ایران در توافق برجام به دست آورده است باید به طور کامل اجرایی شود ما از حقوق خود صرف نظر نخواهیم کرد، ان شاءالله با دیپلماسی خوب وزارت امور خارجه و کمک سایر دستگاه‌ها که امروز در وین کنار وزارت امور خارجه هستند در هر دو مسیر موفق و پیروز خواهیم شد.
 
تعداد بازدید : 6

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مهر، تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۲۰۴۶۵۳، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بی نام و نشان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
0
فعلا این برجام نیست که گوشه اش ساییده شده است، فی‌الواقع ما ملت ایران هستیم که ساییده شدیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین