پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۱۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲
احمد گلچین معانی؛ شاعر، نویسنده، پژوهشگر و استاد برجسته دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد شانزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۹، پس از سال‌ها تلاش و کوشش در بخش‌های مختلف ادبیات در مشهد درگذشت.
شعار سال: احمد گلچین معانی ۱۸ دی ۱۲۹۵ در تهران متولد شد. سال ۱۳۱۳ پس از اتمام تحصیلات مقدماتى، در اداره کل ثبت اسناد و املاک وارد خدمت شد، ولى دانش‌اندوزى را رها نکرد و از محضر میرزا محمدخان عنقا، میرزا محمدخان قزوینى، علامه دهخدا، عباس اقبال آشتیانى، شیخ محمدباقر الفت اصفهانى، سید محمد غمام همدانى، محمد فیاض همدانى، ملک‌الشعراى بهار، ادیب‌السلطنه سمیعى، شیخ مهدى الهى قمشه‌اى و شیخ محمدرضا توفیق یزدانى بهره برد.
 
چهل سال تلاش برای جمع‌آوری تذکره‌هاى فارسى
 
وى پس از ۲۶ سال خدمت در اداره‌کل ثبت، از اول اسفند ۱۳۳۸ به کتابخانه مجلس شوراى ملى انتقال و در پایان سال ۱۳۴۲ به تقاضاى خود بازنشسته شد. از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۸ بعد از ظهر‌ها در کتابخانه ملى ملک اشتغال داشت. در مرداد ۱۳۴۳ به دعوت نایب‌التولیه وقت آستان قدس براى تنظیم و تدوین فهرست کتاب‌های خطى کتابخانه آستان قدس رضوى به مشهد مهاجرت و ۱۲ سال در این کتابخانه خدمت کرد که نیمى از این مدت، سمت مشاور فرهنگى دو نایب التولیه را داشت و در سال ۱۳۵۶ به پیشنهاد شوراى دانشکده ادبیات و علوم انسانى دانشگاه فردوسى و تأیید شوراهاى دیگر به تدریس دوره‌هاى فوق لیسانس و دکتراى زبان و ادبیات فارسى دعوت شد.

احمد گلچین معانی، عضو «انجمن ادبى حکیم» به سرپرستى وحید دستگردى بود. گلچین از سیزده‌سالگى شروع به سرودن شعر کرد. در پانزده‌سالگى رسما وارد دنیاى شعر شد و آثارش را در روزنامه‌هاى «نسیم شمال» و «توفیق» منتشر کرد. با امیرى فیروزکوهى و رهى معیرى معاشرت و مصاحبت داشت. پس از فوت وحید دستگردى در منزل محمدعلى ناصح به پیشنهاد گلچین معانى «انجمن ادبى ایران» را تأسیس و به ثبت رسانید. در سال ۱۳۲۵ به دعوت رئیس فرهنگستان، حسین سمیعى ادیب‌السلطنه، همراه با ۱۲۰ تن از ادبا و دانشمندان «انجمن ادبى فرهنگستان» را تشکیل و تا زمان تعطیلى که مصادف با مرگ ادیب‌السلطنه بود، دبیر اول ریاست دبیرخانه را داشت.

وى طى مدت ۴۰ سال، با تلاش و کوشش فراوان، توانست مجموعه‌اى از تذکره‌هاى فارسى مشتمل بر ۳۵۰ جلد جمع‌آورى کند و بر تعداد زیادى از آن‌ها حواشى مفصلى نوشت. اما بر اثر نیاز، آن مجموعه بى‌نظیر را در مهرماه ۱۳۵۲ شمسی به قیمت ۴۵ هزار تومان فروخت.

مجموعه اشعار گلچین معانی بالغ بر ۱۰ هزار بیت است. دیوان گلچین شامل غزلیات، قصاید، ترکیبات، مقطعات، مثنویات، رباعیات، مراثی و تواریخ، اخوانیات، مطایبات، فکاهیات و متفرقات ازجمله آثار وی هستند. آثار گلچین را مى‌توان به پنج دسته تألیف، تصحیح و تحشیه، نسخه‌شناسى، تصنیف و مقاله تقسیم کرد.

«گلزار معانى»، «رساله تحقیقى گلشن راز و شروح مختلف آن»، «شهر آشوب در شعر فارسى»، «مکتب وقوع در شعر فارسى»، «دیباچه انیس الارواح»، «تذکره پیمانه»، «مضامین مشترک در شعر فارسى» و «با ساقیان مى الست» ازجمله تألیفات وى به‌شمار می‌روند.

«تذکره یخچالیه»، «لطائف الطوائف»، «تاریخ ملازاده»، «تذکره میخانه»، «رموز الاحرار شرح منظوم»، «السوانح فى معانى العشق»، «رساله در احوال آل بنجیر»، «احوال و آثار صادق تفرشى»، «دیوان جلال عضد» و «احوال و آثار ملک‌الشعراى غزالى مشهدى» در زمره کارهاى تصحیحى و تحشیه‌هاى گلچین قرار می‌گیرند.

در حوزه نسخه‌شناسى نیز فهرست ۲۰۶ مجموعه خطى کتابخانه مجلس، فهرست بخشى از کتاب‌هاى شادروان عبدالحسین بیات، راهنماى گنجینه قرآن آستان قدس رضوى، جلد هفتم و هشتم فهرست کتاب‌های خطى آستان قدس و فهرست فرهنگ‌نامه‌هاى خطى آستان قدس را انجام داده است.

«مجموعه اشعار فکاهى، سیاسى، انتقادى و اجتماعى»، «دیوان گلچین»، «تکمله امثال» و «مجموعه یادداشت‌هاى پراکنده» را جزو تصنیفات وی ذکر می‌کنند.
 
چهل سال تلاش برای جمع‌آوری تذکره‌هاى فارسى

وى همچنین بیش از ۱۰۰ مقاله ادبى، فنى، تاریخى، کتاب‌شناسى در مجلات معتبر داخل و خارج از کشور منتشر کرده که از آنجمله می‌توان به گلگشت و تماشا، عنوان صفحه‌اى ادبى در مجله «تهران مصور» که مسئولیت آن‌را گلچین معانى داشت، شاعران گمنام شیرازى، ترجمه احوال و منتخب اشعار ۵۱ شاعر شیرازى و فارسى که در روزنامه پارس شیراز از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۶۱ به چاپ رسید، حواشى مفصلى بر تذکره‌هاى فارسى و تصحیح اشتباهات تذکره‌نویسان، سنگ‌تراش ژاپنى نام برد.

احمد گلچین معانی، ۱۶ اردیبهشت سال ۱۳۷۹ در سن ۸۴ سالگی درگذشت و در مشهد به خاک سپرده شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایبنا، تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۰۵۸۵۶، www.ibna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین