پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۱۹۶
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۱
بدون شک لاریجانی دو پهلو‌ترین شخصیت سیاسی حال حاضر کشور است، شخصی که با وجود سبقه اصولگرایی، اما با رفتار مدیریتی خاص خود در دوران ریاست بر مجلس شورای اسلامی گونه‌ای خاص از زیست سیاسی در سطح بالای مدیریتی کشور را عرضه کرد.

شعار سال:علی لاریجانی با سابقه ۱۲ ساله ریاست بر بهارستان، رکورددار این منصب است و جالب توجه اینکه در دور اول بعنوان نماینده فراکسیون اصولگرایان و در دورهای آخر بعنوان سرلیست، لیست امید(اصلاح طلبان) به این جایگاه رسیده که این نوع همکاری و کنشگری ویژگی منحصربفرد اوست.
 
نفر اول تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی از گزینه های نهایی محتمل انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است که همگان منتظر اعلام موضع رسمی از سمت وی هستند اما با سکوتی قابل تامل فعلا هر گونه اظهار نظر رسمی را مسکوت گذاشته است.
 
شاید بسیاری ندانند علی لاریجانی نیز سابقه نظامی گری دارد و کمتر کسی او را در بین کاندیدای نظامی قرار می دهد اما آنچه مشخص است عدم تمایل مردمی به انتخاب او در انتخابات پیش رو است.
 
رای منفی بالا
 
نتایج آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نشان می‌دهد در صدر فهرست کاندیدایی که رأی منفی بالا و رأی مثبت پایین دارد، علی لاریجانی قرار دارد و جالب تر این شخصیت های نزدیک به او دولت نیز در رده های بعدی هستند از جمله جواد ظریف و علی مطهری که در رای منفی بالاتر از کاندیداهای دیگر هستند.
 
نماد وضع موجود
 
یکی از مهم ترین دلایل عدم توجه مردمی به رئیس سابق مجلس چسبندگی و عاملیت او در شرایط نابسامان امروزی است، مردم به درست مجالس تحت مدیریت او و دولت های یازدهم و دوازدهم را عاملین وضع موجود می نامند و فشارهای اقتصادی، معیشتی و تنگی سفره های خود را ناشی از ناکارآمدی این تفکر می دانند. عدم فشار و استیضاح دولت، همراهی تمام و کمال در تصویب برجام و دفاع تمام قد از آن، مصوبه پرحاشیه بنزین۳۰۰۰ تومانی، تبدیل کردن مجلس از وکیل مله به وکیل الدوله و این دست موارد همه و همه علی لاریجانی را در کنار حسن روحانی از عاملان و بانیان شرایط بغرنج اقتصادی کشور بحساب می آورند لذا علی لاریجانی هرگز نمی تواند بعنوان منتقد وضع موجود اعلام موضع کند، در حالیکه نظرسنجی ها حاکی از این است که منتقدین وضع موجود بیشترین امکان رای آوری را دارند.


ظرفیت منفی احمدی نژاد و احمدی‌نژادی‌ها
 
درگیری لفظی شدید محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی در یکشنبه سیاه مجلس هرگز از خاطر جامعه فراموش نخواهد شد، فارغ از اینکه کدامیک در این ماجرا محق بود، آنچه به یادگار ماند اختلاف شدید بین این دو رجل سیاسی است، قطعا هر کسی می تواند حدس بزند که در صورت نهایی شدن حضور لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قطعا شخص احمدی‌نژاد، تیم او و حامیان او به یک ظرفیت تبلیغی منفی علیه لاریجانی تبدیل خواهند شد و شانس پیروزی اندک او را باز هم تقلیل خواهند داد.
 
موج لاریجانی نخواهی!
 
محمدرضا تاجیک، نظریه‌ورز اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی  در پاسخ سوالی درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی در انتخابات‌1400 گفت: «باید مشخص بشود در قبال پرداخت چک سفید بدون امضا یا قراردادن تمامی تخم‌مرغ‌ها در سبد طرف مورد ائتلاف، قرار است چه دریافتی‌ای داشته باشیم. به‌نظرم این موارد در ائتلاف‌96 محاسبه نشدند.» وی افزود: «آن به‌ظاهر اصلاح‌طلبانی نیز که این‌بار با دخیل‌بستن به امثال لاریجانی طمع در قدرت کرده‌اند، یکبار دیگر اصلاح‌طلبی را می‌کُشند و در خاک می‌کنند، اما این‌بار دیگر بر خاک آن گل و ریاحینی نخواهد رویید.»
 
در ۱۲ مهر ۹۹ منصور حقیقت‌پور نماینده مجلس نهم و از چهره‌های نزدیک به لاریجانی در گفت‌وگویی، در حالی که آمدن یا نیامدن لاریجانی را در انتخابات ۱۴۰۰ در هاله‌ای از ابهام باقی گذاشت، به صورت غیرمستقیم شرط حضور لاریجانی در انتخابات را "حمایت همزمان اصلاح‌طلبان و طیف سنت‌گرا در جبهه اصول‌گرایی" دانست.
 

منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران: به خاطر آن چیزی که پشت سر گذاشتیم جبهه اصلاحات به کاندیدای خودش فکر میکند تا بتواند کابینه اصلاحاتی نیز داشته باشد.سعید شریعتی: به اجماع رسیدن روی آقای لاریجانی بعید است چرا که دو سوم اصلاحات با وی مخالفند... از طرفی بخاطر شخصیت لاریجانی امکان ندارد وی خود را به اصلاحات عرضه کند. اگر اصلاحات اقای لاریجانی را معرفی کند دیگر چیزی از اصلاحات چیزی باقی نخواهد ماند و از هم می‌پاشد.
 
سوختن شاه مهره کابینه
 
حقیقت‌پور از چهره های نزدیک به لاریجانی در مصاحبه ای گفت: "سیاست‌های ظریف و نوع نگاه او نسبت به ارتباط با دنیا به لاریجانی نزدیک است و این احتمال می‌رود که در صورتی که لاریجانی نامزد ریاست‌جمهوری شود، ظریف به صورت غیررسمی و محفلی از وی حمایت کند."
 
البته همین دلخوشی اندک و اشتباه به حمایت ظریف نیز دیری نپایید که از هم گسست و تبدیل به نقطه ضعف دیگری در پرونده او شد. او رفتن صحبت های سخیف و ضدامنیت ملی محمدجواد ظریف و انتشار آن توسط رسانه های معاند نظام بیش از پیش وزیر امور خارجه را از چشم عموم ملت انداخت، ابتدا حملات ناجوانمردانه او به شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سپس صحبت های صریح رهبری در مورد مصاحبه مذکور باعث شد تا هرگونه تاثیرگذاری مثبت ظریف بر انتخابات به حداقل برسد و تبدیل به یک ظرفیت منفی شود.
 

نتیجه‌گیری
 
با این حال با وجود عدم تمایل و اجماع کلی اصلاح طلبان بر لاریجانی و عدم حمایت قطعی اصولگرایان از وی بنظر می رسد در صورت حضور او در میان نامزدهای نهایی انتخابات ۱۴۰۰ شرایط وی از سال ۸۴ بهتر نخواهد رود، انتخاباتی که علی لاریجانی در بین ۷ نفر ششم شد.
 
همه امید لاریجانی به حمایت کارگزاران و اعتدالیون و اصولگرایان سنتی است درحالیکه به نظر نمی رسد این گروه ها بتوانند آرای مردمی خاصی را در سبد علی لاریجانی تعبیه کنند.از طرفی محبوبیت روز افزون چهره های رقیب از جمله سید ابراهیم رئیسی و دیگر کاندیدای اصولگرا طبق نظرسنجی های رسمی باعث می شود رویای تکیه بر صندلی پاستور روز به روز برای رئیس سابق بهارستان کم رنگ تر شود.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبرنامه دانشجویان ایران  ، تاریخ انتشار:  16 اردیبهشت1400، کدخبر: ،www.iusnews.ir،394414

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین