پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۴۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
بر اساس آمار‌های بین‌المللی، ایران از لحاظ میزان توزیع واکسن در رده ۱۲۴ جهان قرار گرفته است. واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ به‌عنوان تنها راه‌حل فعلی برای عبور از بحران کرونا، از آذرماه سال گذشته در جهان با محوریت کشور‌های ثروتمند آغاز شده است.
شعار سال: طبق آمار؛ در این مدت زمان کوتاه بیش از ۱.۲۱ میلیارد دوز واکسن در سراسر جهان توزیع شده است که برابر با ۱۶ دوز به ازای هر ۱۰۰ نفر است. البته هم اکنون بین برنامه‌های واکسیناسیون در کشور‌های مختلف، فاصله فاحشی وجود دارد و طبق گزارش‌ها، هنوز در برخی از آن‌ها حتی یک دوز واکسن نه توزیع و نه تزریق شده است. از منظر آماری فرد واکسینه شده به شخصی گفته می‌شود که حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده باشد و یک فرد کامل واکسینه شده کسی است که هر ۲ دوز لازم را دریافت کرده است.
 
اکثر واکسن‌های مجاز کووید-۱۹ در دنیا برای اثربخشی و ایجاد ایمنی به ۲ دوز تزریق نیاز دارند که در این بین فقط واکسن آمریکایی جانسون اند جانسون به‌عنوان تک دوز مجوز استفاده گرفته است که استفاده آن البته فعلا محدود به آمریکاست. با این حال که دوز‌های واکسن در سطح جهانی تقریبا کم توزیع شده، اما اکثر کشور‌ها اقدامات اولیه واکسیناسیون خود را روی گروه‌های اولویت دار مانند افراد با بیماری زمینه‌ای و کادر درمان متمرکز کرده‌اند. در اولویت‌های بعدی نیز افراد مسن بالای ۸۰ و ۷۰ سال و ساکن در آسایشگاه سالمندان نیز واکسینه شده و می‌شوند.

نقشه‌های واکسیناسیون نشان می‌دهد که اختلاف چشمگیری بین قاره‌ها وجود دارد. آفریقا کمترین میزان واکسیناسیون را در بین سایر قاره‌ها دارد و برخی از کشور‌ها هنوز اقدام به واکسیناسیون گسترده نکرده‌اند. کشور‌های کم درآمد در این بین به برنامه تقسیم عادلانه واکسن سازمان ملل به نام کوواکس اعتماد می‌کنند که هدف آن تامین ۲ میلیارد دوز تا پایان سال است. ۸۳درصد از دوز‌هایی که در سراسر جهان تزریق شده، در کشور‌های ثروتمند و متوسط به بالا اجرا شده و فقط ۰.۳درصد از دوز‌ها در کشور‌های کم‌درآمد اجرا شده است.

داده‌ها و نمودار‌های زیر از منابع دولتی توسط پروژه Our World in Data در دانشگاه آکسفورد جمع‌آوری شده است.

نگاهی به جدول رده بندی کشور‌ها در توزیع واکسن کرونا
 
نگاهی به جدول رده بندی کشور‌ها در توزیع واکسن کرونا
 
 

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از همشهری آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۸اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: hamshahrionline.ir، ۵۹۹۵۴۸
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
0
عجب جایگاهی ؟!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین