پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۶۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۳
کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ می‌گوید: حتما و اکیدا بودجه ارزی کشور را از بودجه ریالی جدا خواهیم کرد به این معنا که جایی که قرار است ارز برای توسعه و سرمایه گذاری تامین کنیم را تخصیص ارزی می‌دهیم.

شعار سال: سردار حسین دهقان، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در واکنش به پرسشی درباره مخالفت امام خمینی با حضور نظامیان در انتخابات، اظهار کرد: اولا حضرت امام بحث مداخله نظامیان به معنای سازمانی یا اجازه ورود جریان سیاسی به درون سازمان های نیروهای مسلح را منع کردند به این معنا که نیروهای مسلح اساسا مدافع امنیت ملی هستند و همواره باید کلان امنیت را در نظر بگیرند.

وی افزود: به عبارتی همیشه نظامی ها مردم را برای تامین امنیتشان نمایندگی می کنند. اگر قرار باشد نظامی ها تابعی از یک بخش سیاسی جامعه قرار بگیرند یا در خدمت بخشی از سیاسیون جامعه قرار بگیرند یعنی اساسا از فلسفه وجودیشان فاصله گرفتند. امام با این امر مخالفت کردند نه تنها حضرت امام بلکه امروز هم رهبری با این امر مخالف هستند و نه تنها رهبری و امام بلکه ما سپاهی ها هم با این مخالف هستیم که سپاه بخواهد وارد عرصه سیاسی و کار سیاسی شود.

بخش هایی از گفتگوی حسین دهقان را بخوانید؛

*مخالفیم با اینکه سپاه بخواهد یک جریان سیاسی را نمایندگی کند و اینکه سپاه بخواهد تابع دیدگاه های یک جریان سیاسی در کشور باشد چون کشور را یک جریان سیاسی نمایندگی نمی کند بلکه گروهی از جمعیت کشور جمع می شوند و یک حزب یا جبهه را تشکیل می دهند و معمولا گروه های سیاسی و احزاب برای اینکه کسب مواضع قدرت کنند و برای اینکه جامعه را اداره کنند، ایجاد می شوند و این حتما مطرود است.

قابل قبول نیست سازمان نیرو‌های مسلح بخواهند در راس قدرت بنشینند
*قابل قبول نیست که نیرو‌های مسلح به دنبال این باشند که در راس قدرت بنشینند یا قدرت را در اختیار بگیرند و برای تامین و تعیین سرنوشت خودشان سلب اراده مردم کنند؛ لذا از این منظر حضرت امام مخالف بودند، من هم مخالف هستم و هر فرد عاقلی فارغ از اینکه سیاسی باشد یا نباشد با این امر موافق است که نیرو‌های مسلح به معنای سازمان حق ورود به این جریان سیاسی و درگیری‌های سیاسی را ندارند، چون نمایندگی ملت را از دست می‌دهند.

* یک فرد نظامی با فردی که در درون سیستم نظامی کار می‌کند و مسئولیت دارد، متفاوت است، آنچه که الان قانون می‌گوید منعی برای ورود نظامی‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری نیست، ولی برای مجلس هست، آنجا افراد نظامی باید استعفا دهند و مثل بقیه ۶ یا ۳ ماه قبل از انتخابات استعفا دهند و بیایند و وارد عرصه رقابت شوند. آنچه که منع شده و منع می‌شود و قابل قبول نیست و حتما ملت باید جلوی آن بایستند نه تنها یک عده اظهار نظر کنند این است که نیرو‌های مسلح به معنای سازمانشان بخواهند وارد رقابت‌های سیاسی برای گرفتن قدرت و اداره جامعه شوند که این اساسا قابل قبول نیست و حتی هیچ فردی به نمایندگی از طرف نیرو‌های مسلح حق اینکار را ندارد یا اینکه نیرو‌های مسلح بیایند فرد خاصی را حمایت کنند و او را به نوعی همراه خودشان بدانند، نباید بار سیاسی به طور مطلق بر رفتار نیرو‌های مسلح حاکم شود.

بیش از ۸۰ درصد اقتصاد در اختیار دولت است
* امروز بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ملی در اختیار دولت است،  چطور می‌توانیم بگوییم که دولت کاره‌ای نیست؟ وقتی که دولت می‌تواند راجع به نرخ بهره قانون گذاری کند، نقدینگی کشور را کنترل کند، ارز را قیمت گذاری کند، صادرات و واردات را کنترل کند، تعرفه وضع کند و...، همه این‌ها یعنی فضای اقتصادی کشور پس چطور می‌گوییم که دولت در اقتصاد کاره‌ای نیست؟ اینطور نیست. ما زمانی مشکل پیدا می‌کنیم که دولت بخواهد بخشی از جامعه را نمایندگی کند در حالی که رئیس جمهور، رئیس جمهور همه مردم است یعنی رئیس جمهورِ آن کس که رأی داده، آن کسی که به رقیب رای داده و حتی آن کسی که رأی نداده و انتخابات را تحریم کرده است.

بودجه ارزی را از بودجه ریالی جدا می‌کنیم
*{ درباره برنامه‌های خود برای بهبود وضع اقتصادی کشور}: ما حتما و اکیدا بودجه ارزی کشور را از بودجه ریالی جدا خواهیم کرد به این معنا که جایی که قرار است ارز برای توسعه و سرمایه گذاری تامین کنیم را تخصیص ارزی می‌دهیم.

*ما هیچگاه به سمت تولید نرفتیم، ما اجازه دادیم که سرمایه‌ها و دارایی‌ها و حتی وام دولت به سمت سفته بازی و سوداگری برود. من یک بررسی می‌کردم از زمان قاجار تا الان بدون استثنا تراز تجاری ما منفی است یعنی واردات ما بر صادرات ما غلبه دارد و جالب است خیلی وقت‌ها این کالا لوکس است و ما تن می‌دهیم به اینکه کالای لوکس بیاید.

رانت و حامی‌پروری ذات کار سیاسی شده است
* گروه‌های ذی نفع همه جای دنیا وجود دارند، از هر جایی که مبارزه سیاسی برای کسب قدرت است یک طرف آن باید بگوییم که برای جلب منفعت هم است یعنی فرض کنید شما قدرت را می‌گیرید، به طور طبیعی همه افرادی که موافق شما بودند را سر کار می‌آورید و به طور طبیعی هر کسی که حامی شما بوده را حمایت می‌کنید پس بحث رانت و هواخواهی و حامی پروری که وجود دارد ذات کار سیاسی شده است.

*یکی از حرف‌هایی که من زدم که گفتم من نمی‌خواهم وام دار هیچ جریان سیاسی باشم. این حرف برای این است که نمی‌خواهم خودم را بدهکار به یک جریان کنم. می‌گوییم ملت از همه ما طلبکار است و ما همه به ملت بدهکار هستیم، ما همه در خدمت به مردم هستیم، پس همه منابعی که در اختیار دولت است متعلق به مردم است، متعلق به این دولت نیست که خاصه خرجی کند این خاصه خرج کردن پدر کشور را درآورده است. می‌گوییم که گروه‌های ذی نفع وجود دارند، ذی نفعان کجا می‌نشینند؟ من می‌گویم که اگر در این کشور همه ذی نفعان تولید کننده‌ها باشند، هرچی بخواهند به آن‌ها می‌دهم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیدبان ایران، تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۷۲۷۳، www.didbaniran.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
اینکه خود ارگان سپاه وارد سیاست نه به فرموده امام خمینی درست ولی اینکه یک سپاهی به صورت مستقل و بدون حمایت سپاه بیاد روی کار خیلی فرق داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
تموم و کمال چزی که درست هست رو این دوستمون در کامنت خودش اورده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین