پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۸۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۱
اصحاب رسانه همدان در طی نامه‌ای به آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه خواستار ورود او به موضوعات مطرح شده در این نامه شده‌اند؛ و در پایان نوشته اند که:ریاست محترم قوه قضائیه، متاسفانه در استان ما بزرگترین قانون‌شکنی از سوی نهاد‌های دولتی و حاکمیتی صورت گرفته، مانند شهرداری‌ها، شورای شهر و اداراتی مانند اوقاف، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، راه و ترابری و ... بسیاری از آثار طبیعی از جمله باغ‌ها و میراث تاریخی از بین رفته است و در صورت متوقف نشدن روند فعلی، این تخریب‌ها ادامه خواهد داشت. از جنابعالی درخواست ورود جدی به موضوعات اشاره شده داریم.

  شعار سال:اصحاب رسانه همدان در طی نامه‌ای به آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه خواستار ورود او به موضوعات مطرح شده در این نامه شده‌اند:

به آگاهی شما می‌رسانیم متاسفانه استان همدان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و شهری، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. همانطور که می‌دانید، افزون بر هویت مذهبی، هویت فرهنگی و اجتماعی بسیار مهم است. اما متاسفانه در سال‌های گذشته همه این حوزه‌ها آسیب دیده است.

بارها تخلفها و مشکلات را به گوش مقامهای مربوطه رسانده‌ایم و از طریق رسانه‌ها با افکار عمومی در میان گذاشته‌ایم، اما گوش شنوایی نبوده است. به همین دلیل همزمان با سفر جنابعالی، تصمیم گرفتیم برخی از این مشکلات و قانونی گریزی را با شما به عنوان مهم‌ترین مقام قضایی کشور و قاضیالقضات در میان بگذاریم. در اینجا به چند مورد که گوشهای از بی‌توجهی به قانون در استان ماست، اشاره می‌شود:

جناب آقای رئیسی، هیات امنای بقعه شاهزاده حسین (ع) در شهر همدان بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز کرده و مهم‌ترین اثر مذهبی-تاریخی همدان که مربوط به دوره ایلخانی است را تخریب کرده و اعتراض رسانه‌ها به جایی نرسیده است.

با وجود تاکیدهای شما نسبت به حفظ منابع طبیعی، متاسفانه میراث طبیعی این استان نیز در سایه زمین خواری و تجاوز به طبیعت در حال نابودی است. با گذشت نزدیک به یک سال از تخریب عمدی کوهستان الوند با جاده‌کشی در میدان میشان و پیگیری قضایی، هنوز این پرونده به نتیجه نرسیده و تخریبها در گوشه، گوشه این کوهستان ادامه دارد که این موضوع موجب دلسردی مردم از دستگاه قضا می‌شود.

پروژه مشکوک دیگری به نام «اسکای مال» در حال اجراست؛ این پروژه در محل زندان سابق با قراردادی شائبه‌دار و مکان‌یابی غلط که با طرح جامع شهری انطباقی ندارد، در حال ساخت است. به گواه کارشناسان، ساخت چنین مجموعهای باعث ایجاد ترافیک، گسترش فقر و فاصله طبقاتی در جامعه میشود و با وجود دستور توقف این پروژه توسط مقامات قضائی اما مشخص نیست مسئولان استان به چه هدفی به اجرای این پروژه پافشاری می‌کنند.

همانطور که می‌دانید پرونده ثبت جهانی «از هگمتانه تا همدان با رویکرد منظر فرهنگی شهری» در آستانه ارسال به یونسکو است اما متاسفانه طرح جامع شهری همدان با این پرونده منطبق نیست و مدیریت شهری نیز توجهی به حفظ بافت تاریخی ندارد و صدور مجوز و ساخت و سازهای بلند مرتبه در بافت تاریخی، این سرمایه ارزشمند را تخریب کرده و احتمال رد پرونده در ثبت جهانی همدان وجود دارد.

جناب آقای رئیسی مسئله بعدی که بسیار مهم است نابودی محوطه باستانی «حاجی خان» در شهرستان فامنین است. یکی از مهمترین معابد تاریخی کشور در این محوطه واقع شده که این اثر در سال ۱۳۸۷ به ثبت ملی رسیده است. اما در سال ۱۳۹۰ با اصرار استاندار وقت جهت احداث پتروشیمی ابن سینا به شرکت صنایع پتروشیمی ابن سینای همدان واگذار شده در حالیکه آثار ثبت شده قابل خرید و فروش نیست. در این مدت اگرچه خریدار فعالیت صنعتی در آن نداشته، اما بارها به این اثر ۳۰۰۰ ساله آسیب زده و به گفته باستا‌ن‌شناسان ۴۰درصد آن از بین رفته است. فعالان میراث فرهنگی درخواست منفک شدن این محوطه از محوطه پتروشیمی و بررسی قرارداد این اثر و برخورد با مدیران خاطی را دارند.

ریاست محترم قوه قضائیه، متاسفانه در استان ما بزرگترین قانون‌شکنی از سوی نهادهای دولتی و حاکمیتی صورت گرفته، مانند شهرداری‌ها، شورای شهر و اداراتی مانند اوقاف، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، راه و ترابری و ... بسیاری از آثار طبیعی از جمله باغها و میراث تاریخی از بین رفته است و در صورت متوقف نشدن روند فعلی، این تخریبها ادامه خواهد داشت. از جنابعالی درخواست ورود جدی به موضوعات اشاره شده داریم.

پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از میراث باشی

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
0
0
ميراث فرهنگي در همدان مدت هاست كه نتونسته به خوبي مديريت بشه و حجم بالاييش هم قاچاق ميشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
0
0
میراث فرهنگی بخشی که توجه خیلی زیادی به آن نمیشود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین