پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۱۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
اول صحبت از ویروس چینی بود بعد انگلیسی و حالا هم هندی و آفریقایی و حالا خبر از مشاهده نمونه‌های ابتلا به هر دو نوع هندی و آفریقایی در استان‌های جنوبی کشور می‌رسد.
شعار سال: جهش‌های ویروس کرونا بزرگترین دغدغه‌ای این روز‌های جهانیان است، جهش‌هایی که تاثیر مستقیمی روی زندگی انسان‌ها گذاشته و ترس از بروز ویروس جدیدتر با رفتاری ناشناخته سبب شده تا همه، از پیر تا جوان مدام با نگرانی و دغدغه روز را شب و شب را روز کنند.

اما تنها چیزی که در مواجهه با این ویروس (با نام‌های مختلف) تغییر نکرده دستور العمل‌هایی است که از روز اول صادر و ابلاغ شد؛ رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک و در سطح کلان اعمال محدودیت‌های رفت و آمدی و تعطیلی مشاغلی که کثرت آن‌ها برای صاحبان مشاغل و مردم خطر آفرین باشد؛ بنابراین می‌توان گفت که شتاب این ویروس در هفته‌های اخیر کمتر شده به طوری که بستری بیماران کرونایی در کشور ثابت و شرایط تقریبا پایدار شده است.

اما فرقی ندارد که ویروس از نوع آفریقایی و یا هندی باشد بلکه ذات ویروس جهش است و با هر بار پیک این بیماری جهش پیدا می‌کند، علاوه بر مردم، متولیان مقابله با کرونا هم نگرانی و دغدغه‌های خودشان را دارند و حالا این روز‌ها بزرگترین دلواپسی ورود ویروس کرونای جهش یافته آفریقایی به جنوب ایران است.

آیا استان‌های جنوبی مامن کرونای هندی شدند؟

یکی از کسانی که از چند هفته پیش ترسش از شیوع ویروس هندی و آفریقایی را در رسانه‌ها فریاد زد، سعید نمکی وزیر بهداشت بود که در مصاحبه‌های خود اعلام کرد که هم ویروس کرونا جهش‌یافته در آفریقای جنوبی به جنوب ایران رسیده و هم در چند شهرستان، برخی شهروندان هندی به کرونای هندی مبتلا شده‌اند و حرف مهمتر وزیر این است که به نظر می‌رسد واکسن‌های موجود یارای مقاومت در برابر این ویروس‌ها را ندارد!

از آن طرف هم فرمانده مرزبانی هرمزگان هم با اشاره به فعالیت صد‌ها ملوان و خدمه اتباع هندی و پاکستانی در شناور‌هایی که در حوزه سرزمینی استان فعالیت دارند، اعلام کرد مرز‌های دریایی برای جلوگیری از ورود ویروس‌گونه هندی کرونا به‌شدت تحت کنترل بوده و نظارت و کنترل در این بخش تشدید شده است.

اما این صحبت‌ها و گمانه زنی‌ها و شاید و باید‌ها مانعی بر سر راه ورود ویروس کرونا با اسامی مختلف نیست، زیرا این ویروس با رفتار‌های متفاوتی که دارد ممکن است هر لحظه و هر جا بروز کند و رفتاری از خود نشان دهد که کسی از آن آگاه نباشد.

هرمزگان؟ بوشهر یا خوزستان؟ کدام استان خطرناک‌تر است؟

در هرمزگان هنوز، اما و اگر‌هایی بر سر ویروس آفریقایی ادامه دارد، اما در استان همسایه یعنی بوشهر پس از شناسایی ویروس هندی و آفریقایی سختگیری‌ها شروع شده است و رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان این که هم‌اکنون ۲۰ تبعه هند که خدمه کشتی هستند در مسافرخانه‌های این استان شناسایی شده‌اند، می‌گوید: این افراد فعلا در مسافرخانه در قرنطینه و تحت نظر هستند.

با مطرح شدن نام استان‌های جنوبی به‌عنوان میزبان کرونای آفریقایی، نگاه‌ها بیش از همه به سمت خوزستان رفته است. بسیاری از افراد، این استان را منشا گسترش ویروس جهش‌یافته در کشور می‌دانند، اما این بار رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تأکید می‌کند که تاکنون کرونای آفریقایی در خوزستان مشاهده نشده است.

نکته مهمتر اینکه نگرانی از بروز کرونای هندی و آفریقای فقط به استان‌های جنوبی و اظهار نظر‌های مسئولان این استان‌ها ختم نمی‌شود، چند روز پیش معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ستاد استانی کرونا درباره شیوع کرونای هندی و آفریقایی در استان هشدار داد و گفت: در شهرستان دنا خطر همچنان وجود دارد که باید به فرماندار و مرکز بهداشت آنجا اخطار داده شود؛ و در نهایت علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با تاکید براین‌که ویروس هندی خطرناک‌تر از گونه‌های جهش یافته دیگر است، مهر تاییدی بر همه نگرانی‌ها زد و گفت: ویروس جدید جهش یافته هندوستان بشدت میزان تلفات بالاتری دارد و حتی از ویروس‌های انگلیسی و آفریقایی شدیدتر است.

به نظر می‌رسد تنها راه ایمن شدن در برابر این ویروس تسریع در واکسیناسیون همه مردم است، زیرا این طور که به نظر می‌رسد این ویروس تمایلی به از بین رفتن ندارد!

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیدار نیوز، تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبشهت ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۰۹۷۴، www.didarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
0
0
واقعا چقدر بدبختن این جنوبی ها همیشه جزو قشر محرومن اون از جنگ و آوارگیهاشون که هنوزم هنوزه آباد نشدن این از آلودگی هوا و گرد و غبار و آب آشامیدنیشون و اینم از کرونا که دست بردارشون نیست.بداد جنوبی هایمان برسید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین