پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۳۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۳
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال بختیاری با اشاره به اینکه کوچ زودهنگام عشایر به مراتع آسیب می‌زند، گفت: برای همین باید سازمان امور عشایر و وزارت جهاد کشاورزی به موضوع وارد شوند و برنامه‌ی خاصی را برای عشایر در نظر بگیرند، چون ما تنها یک دستگاه محافظ از مراتع هستیم.

شعار سال: «فرامرز مردانی» رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال بختیاری با اشاره به خشکسالی و کوچ زودهنگام عشایر که با مخالفت منابع طبیعی مواجه شده، بیان کرد: تاریخ ملی کوچ‌های کشور را سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان امور عشایر تعیین می‌کند که تاریخ کوچ را برای  چهار محال بختیاری ۲۵ ام ماه زده بودند که این تاریخ اعلامی تابع پوشش گیاهی مرتع است.در واقع زمانی که گیاهان به گل دهی برسند و رطوبت مرتع هم خشک شده باشد، چون اگر قبل از آن، افراد وارد مرتع شوند، هم گیاهان به گل نمی‌رسند و هم اینکه مرتع رطوبت خواهند داشت و باعث می‌شود تا زمین کوبیدگی پیدا کند.

مردانی افزود: در شرایطی که زمین کوبیدگی پیدا کند، خاک را از دست می‌دهیم و به دلیل عدم انتقال آب به سفره‌های زیر زمینی آب را هم از دست می‌دهیم.

وی گفت: در کوچ زودهنگام گیاهان به گلدهی و بذردهی نمی رسند و گیاهان خوش خوراک هم به همین شکل، به بذردهی نمی رسند و باید زمانی که ۷۰ الی ۸۰ درصد گیاهان به گل‌دهی رسیدند مراتع آزاد شود و در اختیار مرتع‌داران قرار گیرد.

مردانی ادامه داد: در اصل ما برای خود مرتع‌داران از مرتع حفاظت می‌کنیم و به نفع خودشان است، تاریخ ملی کوچ برای استان چهار محال و بختیار ۲۵ام ماه اعلام شده بود که با توجه به خشکسالی‌هایی که حادث شد و خوزستان با کم آبی مواجه شد، طی وبیناری که با مسوولان مربوطه برگزار شد، تاریخ کوچ ۱۵ روز جا به جا شد و به ۱۰ام ماه تغییر کرد.

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال بختیاری بیان کرد:  زمانی که عشایر زودتر از هنگام کوچ می کنند امکان دارد مراتع از بین برود و وقتی پوشش گیاهی از بین برود، باران مستقیم به سطح خاک برخورد می‌کند و وقتی باران، مستقیم به خاک برخورد کند، باعث کوبیدگی خاک می‌شود و خاک سفت می‌شود، در این شرایط آبی که باید به زمین نفوذ کند به صورت روان‌آب از منطقه خارج می‌شود و این موضوع حتی بر اقتصاد خود مرتع‌داران هم اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: البته توجه کنید که عشایر قبلاً به صورت پیاده حرکت می‌کردند و جابجا می‌شدند که حدود ۴۵ روز این جا به جایی طول می‌کشید تا به مناطق ییلاقی بروند، اما الان سیستم کوچ کمی تغییر کرده و ماشینی شده است، یعنی از خوزستان امروز وسائل را وارد کامیون می‌کنند و فردا صبح در استان چهارمحال بختیاری هستند و آن ۴۵ روزی که وجود داشته الان از بین رفته و برای همین برخی از این مشکلات به وجود آمده است.

مردانی در پایان تاکید کرد: برای همین باید سازمان امور عشایر و وزارت جهاد کشاورزی به موضوع وارد شوند و برنامه‌ی خاصی را برای عشایر در نظر بگیرند، چون ما تنها یک دستگاه محافظ از مراتع هستیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۱۰۶۸۸۴۰، www.ilna.news.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین