پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۴۲۵۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
این نماینده درباره اهمیت رمزارز‌ها برای کشور توضیح بیشتری نداده، اما پیش از این، سعید زرندی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود که استخراج ارز‌های دیجیتال «ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها به شمار می‌آید». این درحالی است که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید که روزانه بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان از طریق وب‌سایت‌های تبادل رمزارز در کشور معامله انجام می‌شود و متوقف کردن فعالیت آن‌ها در کشور «اشتباه» است.
شعار سال:محمدرضا پورابراهیمی این موضوع را درسیما مطرح کرده و افزود که همه این فعالیت‌ها، «بدون نظارت» بانک مرکزی جمهوری اسلامی رخ می‌دهد.

وی حذف رمزارز‌ها را «نادرست» خوانده، اما خواستار «ضابطه‌مند کردن» آن‌ها از طریق ورود بانک مرکزی به این حوزه شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در عین حال تامین برق برای استخراج رمزارز‌ها را «موضوع مهمی» دانست و فقدان «ساماندهی منظم» از مجموعه وزارت نیرو را «مشکل» اصلی در این حوزه معرفی کرد.
 
نیروگاه‌های جدید
 
پورابراهیمی اضافه کرد که می‌توان فعالیت رمزارز‌ها را با ایجاد «نیروگاه‌های جدید با خوراک سوخت‌های فسیلی و استفاده از برق‌های تولیدی مربوط به انرژی‌های پاک»، به صورتی انجام داد که «به میزان مصرف برق فعلی کشور لطمه‌ای وارد نشود.»

وی در این زمینه از وزارت نیرو انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه وزارت نیرو به علت نبود راهبرد مشخص، می‌خواهد این مجموعه را متوقف کند که کار اشتباهی است.»

این نماینده درباره اهمیت رمزارز‌ها برای کشور توضیح بیشتری نداده، اما پیش از این، سعید زرندی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود که استخراج ارز‌های دیجیتال «ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها به شمار می‌آید».

با این حال به نظر می‌سد مقام‌ها با وجود ادعا‌ها مبنی بر استفاده از رمزارز برای دور زدن تحریم‌ها، هنوز دچار سردرگمی هستند و نتوانسته‌اند به یک تصمیم مشخص و برنامه‌ریزی شده در مورد این فناوری تازه برسند.

دی‌ماه سال گذشته پس از قطعی گسترده برق در چندین شهر اعلام شد که استخراج رمزارز بیت‌کوین و فشار زیاد به شبکه برق کشور، عامل اصلی این اتفاق بود.

محمدرضا پورابراهیمی که یک اصولگرای وابسته به شرایط سیاسی کشور است در حالی از تبادل رمزارز‌ها و استخراج آن‌ها در کشور دفاع کرده که دو روز پیش از این، رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی و فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار مسدودسازی درگاه پرداخت الکترونیک صرافی‌های ارز دیجیتال شده بود.

محمدباقر قالیباف در این نامه، این بازار را بازاری «پرابهام» معرفی کرده بود که «اطلاعات چندانی» از «امنیت بستر مبادله» در آن وجود ندارد.

وی با اشاره به ورود «عده زیادی از مردم» به این بازار هشدار داده بود که «در نهایت ممکن است به یک انتقال ثروت بزرگ از سوی برخی کشور‌ها و فعالان اقتصادی جهان به سمت عده‌ای دیگر منجر شود که این پدیده را به سرنوشت بدی دچار سازد.»

رئیس مجلس به تجربه «مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و اقدام مشابه بانک مرکزی و همچنین سایت‌هایی همچون سکه ثامن که منجر به مال باختن تعداد زیادی از مردم و تأمین هزینه‌های زیاد مالی و اجتماعی به کشور شد» اشاره کرده وخواستار مسئولیت‌پذیری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در این زمینه شد.
 
 متضرر شدن مردم

او بانک مرکزی را به عنوان متولی اصلی حوزه نظام پولی کشور مورد خطاب قرار داده و افزوده بود که این بانک، باید «در اسرع وقت ضمن ارائه برآورد قابل اتکا از آینده این فناوری و اثر آن بر اقتصاد و به ویژه نظام پولی و مبادلات کشور، مقررات لازم را برای فعالیت در مبادلات رمزارز‌ها تدوین نموده و نسبت به نظام‌مند کردن فعالیت رمزارز‌ها اقدام کند.»

وی همچنین هشدار داد که در صورت متضرر شدن مردم به واسطه وجود درگاه‌های پرداخت دارای مجوز از بانک مرکزی در این سایت‌ها، بانک مرکزی باید پاسخگو باشد.

نامه قالیباف پس از آن نوشته شد که کاربران ایرانی متعددی در شبکه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر از ورود خود به این بازار خبر دادند.

روزانه اتاق‌های گفت‌و‌گوی قابل توجهی نیز در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس تشکیل می‌شود و کاربرانی که تخصص بیشتری دارند، به دیگران در این حوزه مشورت و آموزش می‌دهند.

در همه این اتاق‌ها افرادی تجربیات خود در باخت سرمایه را که به علت ناآگاهی یا فقدان شناخت کافی از بازار رمزارز‌ها یا طمع برای کسب سود بیشتر بوده، برای دیگران روایت می‌کنند.

موضوع رمزارز‌ها در ایران به اندازه‌ای داغ شده که پیش از این نیز عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور هم از ورود وزارت اطلاعات به موضوع استخراج ارز دیجیتال (بیت‌کوین) خبر داده است تا به گفته وی، از «سوءاستفاده» جلوگیری شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پرسش، تاریخ انتشار: ۲۵اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: porcesh.ir/۳۶۲۵۷
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
0
0
بجای پاک کردن صورت مسئله بهتر است آن را حل کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین