پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۵۶۷
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴
گروه فرهنگی رسانه‌ای عبارت در یک پایش اجتماعی ۱۲۰روزه با موضوع حاشیه‌نشینی، ۴شهر ساری، بابل، آمل و قائم‌شهر را مورد بررسی قرار داده است. بررسی کلیات این پایش میدانی از افزایش حاشیه‌نشینی در طول یک دهه‌ی گذشته در این ۴شهر بزرگ مازندران خبر می‌دهد.
شعار سال: شنیده‌های معتبر حاکی از افزایش چشمگیر حاشیه‌نشینی و مهاجرت در غرب مازندران نیز می‌باشد، اما ازآنجا که این شهر‌ها در جدول بررسی عبارت قرار ندارند، نمی‌توانیم چنین ادعایی را مستقلاً تأیید کنیم.

متاسفانه برنامه‌ای جدی برای بررسی، تدوین چشم‌انداز و افزایش مشارکت اجتماعی حاشیه‌نشینان در مازندران وجود ندارد. دلیل اصلی این فقدان، جدی نگرفتن مسئله توسط نهاد‌های مختلف ملی، استانی و شهری است. از نظر دولت مرکزی، حاشیه‌نشینی به استان‌های کمتر برخوردار یا کلان‌شهر‌ها محدود است، نه استانی برخوردار مانند مازندران!
 
نهاد خاصی برای ساماندهی حاشیه‌نشینی تدارک دیده نشده است

نمایندگان_مازندران در مجلس نیز، اصولا هیچ نطقی در این‌باره نداشته‌اند، طرح و نظارتی ندارند و از نزدیک واقعیت تلخ حاشیه‌نشینی را درک نکرده‌اند. این مناطق حکم #سبد_رأی را برای نمایندگان دارند، اما بعد از انتخابات فراموش می‌شوند.

در حوزه‌ی دولتی هم، نهاد خاصی برای ساماندهی حاشیه‌نشینی تدارک دیده نشده است. دستگا‌های مختلفی با شرح وظایف مشترک می‌توانند در این زمینه اثرگذار باشند، اما اقدامات؛ جزیره‌ای و مقطعی است و تابحال برنامه‌ای جدی و اساسی برای کنترل و کاهش این معضل اجتماعی و بهبود زیست ساکنان فعلی این مناطق ارائه نشده است.

اما شهرداری‌_ها و شورا‌های شهر بیشتر از همه‌ی نهاد‌ها در این زمینه مسئولیت دارند. شهر در اختیار آنهاست و کیفیت زندگی در شهر نیز به کیفیت مدیریت و کلان نگری آن‌ها بستگی دارد. لکن در یک دهه‌ی گذشته هیچکدام از ۴ شهر مورد بررسی در این تحقیق طرحی در حوزه‌ی حاشیه‌نشینی ارائه نکرده‌اند.
غفلت شهرداری‌ها از این موضوع بسیار مهم، موجب افزایش حاشیه‌نشینی و کاهش کیفیت ساکنان این مناطق شده است.

نکته تأسف‌بار اینکه هیچکدام از نامزد‌های شورای شهر نیز به این معضل جدی ورود نکرده‌اند و آگاهی کافی در این زمینه ندارند، درحالی‌که آن‌ها نیز همچون نامزد‌های مجلس، سبد اصلی رأی انتخابات را در مناطق کمتربرخوردار می‌دانند.

به گزارش عبارت مهاجران خارج از استان، متکدیان، #کارتن‌_خواب‌_ها، #معتادان و فقرای طبقه روستایی مهاجر، اصلی‌ترین جمعیت حاشیه‌نشینان شهری مازندران را تشکیل می‌دهند که شغل اکثریت آن‌ها کارگری، زباله‌گردی و جمع‌آوری پسماند است.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از گروه رسانه عبارت
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین