پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۸۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
ساخت تونل کندوان در سال ۱۳۱۴ شمسی آغاز شد و پس از گذشت سه سال در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ (هفدهم مه ۱۹۳۸) به بهره‌برداری رسید. این تونل در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ از سوی رضا شاه، و در دوران وزارت مجید آهی وزیر راه وقت گشایش یافت.
شعار سال: در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با تونل کندوان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با این تونل تاریخی در جاده چالوس در ادامه با ما همراه باشید.

تونل کندوان تونلی در جاده چالوس است که شهرستان کرج را به شهرستان چالوس وصل می‌کند. این تونل در ارتفاعات ۲۷۰۰ متری کندوان و در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب چالوس، به طول ۱۸۸۳٫۸ متر و ۵/۵ متر عرض و ۶ متر ارتفاع حفر شده است.

احداث تونل کندوان در سال ۱۳۱۴ شمسی آغاز شد و پس از سه سال در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ به بهره‌برداری رسید. برای گشایش این تونل، رضاشاه به همراه فرزندش محمدرضا با خودرو به دهانه تونل رفتند تا این تونل را افتتاح کنند. پس از افتتاح کندوان، دیگر نیازی به دور زدن کوه نبود و از طول مسیر ۱۳ کیلومتر کاسته شد. ضمن اینکه جاده در فصول سرد و یخبندان سال هم قابل تردد بود.

 
کندوان پیر ۸۳ ساله؛ هنوز با غیرت!
 
 

پیشینه

ساخت تونل کندوان در سال ۱۳۱۴ شمسی آغاز شد و پس از گذشت سه سال در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ (هفدهم مه ۱۹۳۸) به بهره‌برداری رسید. این تونل در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ از سوی رضا شاه، و در دوران وزارت مجید آهی وزیر راه وقت گشایش یافت. پیش از ساخت این تونل، راه میان کرج و چالوس پنج ماه از سال غیرقابل تردد بود. کار ساخت این تونل با ادوات و ابزار آن سالها، تنها سه سال به درازا کشید. موسسه مطالعات تاریخ معاصر در گزارشی می‌نویسد ابوالحسن عمیدی نوری گفته است «گویا دو شرکت دانمارکی یا سوئدی بودند که قرارداد ساختمان آن را داشتند».

ساخت تونل کندوان با امکانات و تجهیزات محدود آن زمان و سردی هوا و کم بودن زمان کاری در آن ناحیه سردسیر کار سخت و دشواری بوده است. مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر در گزارش خود پیرامون ساخت این جاده آورده است: “با همه این‌ها واقعا انجام این کار با امکانات آن زمان و سردی هوا و کم بودن زمان کاری این ناحیه سردسیر کاری بس بزرگ به دست کارگران ایرانی انجام شده است آن هم در زمان محدود سه سال؛ حال شما این را مقایسه کنید با حدود یک دهه زمان جهت دو بانده کردن همین تونل کنده شده در سال‌های اخیر آن هم با امکانات دوره حاضر. با این همه جاده‌ای که برای رفت و آمد، هشتاد سال پیش طراحی و ساخته شده هنوز در سن پیری خود جوابگوی میلیون‌ها خودرو در سال است و میلیارد‌ها ساعت زمان مردم در ترافیک این جاده به هدر می‌رود و تا کی اتوبان شمال به سرانجامی برسد! ”.

 
کندوان پیر ۸۳ ساله؛ هنوز با غیرت!
 
 

گفتنی است که عملیات تعریضی که از سال ۱۳۷۴ بر روی تونل آغاز شد، با وجود امکانات و ماشین آلات مدرن امروز بیش از هفت سال به طول انجامید؛ و هزینه‌ای هفت برابر رقم پیش‌بینی شده و دستمایه طنزپردازان سیاسی نیز گردید.

نامگذاری تونل

تونل کندوان همان زمان به خاطر اهالی روستای کندوان که در شهرستان اسکو آذربایجان شرقی ساکن بودند تونل کندوان نام گرفت. بر اساس شنیده‌های غیر مستند با توجه به اینکه محل احداث تونل بسیار سخت‌گذر بوده و در ارتفاع بالایی از کوهستان وجود داشت و آن زمان تجهیزات امروزی برای کندن صخره موجود نبود و باید تونل با تجهیزات نخستین کنده می‌شد. به علت تبحر اهالی روستایی در شهرستان اسکو به نام کندوان در کندن سنگ و کوه از کارگرانی از ان روستا جهت کندن تونل استفاده شده است و نهایتا به پاس زحمات مردم آن روستا به پیشنهاد مهندس گرایلی سازنده تونل، این تونل کندوان نام گرفت.
 
 
 
کندوان پیر ۸۳ ساله؛ هنوز با غیرت!

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تاپ توریست، تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹، کد خبر: -، www.toptourist.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
0
0
واقعا هم کارهایی که اونزمان با کمترین امکانات انجام شده شگفت انگیزه در زمان رضاشاه کارهای عظیم و افتخارآفرین یکی همین کندوانه دیگریش کشیدن ریل قاطر فیروزکوه هست که ادم وقتی بهش نگاه میکنه عظمت ایرانو و غیرت ایرانی رو احساس میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین