پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۴۲۹۲۹
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران اظهار داشت: به دنبال تولید محصولات سلامت محور هستیم تا مصرف کننده آسیب کمتری ببیند. سال گذشته توافق خوبی با یک شرکت اروپایی در مورد محصولات سلامت محور داشتیم تا با استفاده از فیلتر‌های توسعه یافته بخش عمده‌ای از زیان‌های سیگار را کاهش دهیم.

شعار سال:سیاوش افضلی در نشست خبری امروز خود اظهار کرد: شرکت دخانیات ایران در یک دهه گذشته شرایط مناسبی نداشته است اما بر اساس اقداماتی که در سال 98 و 99 صورت گرفت این شرکت احیا شد و این اتفاق با تکیه بر توانایی‌های خود بوده است.
 
وی با اشاره به خصوصی سازی انجام شده در سال‌های گذشته گفت: بر اساس تصمیم غیرکارشناسی که گرفته شده شرکت دخانیات ایران متحمل هزینه زیادی شد اما امروز رویکرد متفاوت داریم و پذیرفته‌ایم که بر اساس بازار رقابتی کار کنیم.
 
افضلی با اعلام خبر تولید محصولات سلامت محور تصریح کرد: به دنبال تولید محصولات سلامت محور هستیم تا مصرف کننده آسیب کمتری ببیند. سال گذشته توافق خوبی با یک شرکت اروپایی در مورد محصولات سلامت محور داشتیم تا با استفاده از فیلترهای توسعه یافته بخش عمده‌ای از زیان‌های سیگار را کاهش دهیم.
 
وی افزود: در سال 99 نسبت به سال 98، 50 درصد افزایش تولید، 65 تا 70 درصد افزایش سهم در بازار و 23 درصد افزایش فروش داشته‌ایم. سمت و سوی شاخص‌ها در شرکت دخانیات ایران طی سال گذشته تغییر کرده و اعتماد به نفسی که از این شرکت گرفته شده بود احیا شد.
 
افضلی با اشاره به ارزش صنعت دخانیات خاطرنشان کرد: امروز ارزش صنعت دخانیات در ایران 40 هزار میلیارد تومان است که شامل بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، عمل آوری، تولید و ... می‌شود. سهم شرکت دخانیات ایران از نظر ریالی از این ارزش حدود پنج درصد است. سهم بازار این شرکت نیز در سال 99، 14 درصد بود اما هزینه این صنعت را چه کسی می‌دهد همه قراردادهای کشاورزی بر عهده شرکت دخانیات است اشتغال نیز وضعیت مشابهی دارد، حلقه‌های سودده این شرکت به شرکت‌های خارجی داده شده اما حلقه‌هایی که هزینه‌بر است به شرکت دخانیات ایران سپرده شده است. چند درصد از مجموعه‌هایی که از صنعت دخانیات کشرو منتفع می‌شوند ایرانی هستند و چه میزان در این صنعت هزینه می‌کنند.
 
افضلی در ادامه بیان کرد: سیاست گذاری دخانیات بر عهده وزارت صمت است سیاست‌گذاری ها باید به شکلی باشد که زیرساخت‌ها و شرکت‌های ملی بیشترین بهره را ببرند من مخالف حضور شرکت‌های خارجی  نیستم اما اولویت باید با زیرساخت داخلی باشد. میزان مصرف توتون داخلی را 40 درصد افزایش داده‌ایم و از کشاورزان در این مورد حمایت می‌کنیم. شرکت دخانیات با 12 هزار کارگر و کشاورز و همین طور بر عهده گرفتن خریداری همه توتون داخلی امکان رقابت ندارد، قرار بر این بود که خارجی‌ها در رده‌هایی فعالیت کنند که ما در داخل توان تولید آن را نداریم، اگر این صنعت سودده است هزینه هم دارد و دیگر شرکت‌ها به همان میزان سود می‌کنند باید هزینه هم پرداخت کنند.
 

افضلی با اشاره به میزان مصرف سیگار در کشور گفت: سالانه در کشور 75 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود که 25 میلیارد نخ تولید داخل و 20 میلیارد نخ قاچاق است که باید توجه داشت که سیگارهای قاچاق عمدتا رقیب سیگارهای داخلی هستند. شرکت دخانیات ایران در سال 99 به میزان 9 میلیارد و 100 میلیون نخ سیگار تولید کرده است اما توانایی تولید 25 میلیارد تا 30 میلیارد نخ را نیز دارد. دو شرکت خارجی JTI و EAT که یکی از آنها ژاپنی و دیگری  آمریکایی انگلیسی است سهم 70 درصدی از ارزش 40 هزار میلیارد تومانی این صنعت در کشور در اختیار دارند.
 
وی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه ورود شرکت‌های خارجی به کشور گفت: بر اساس سیاست‌های اقتصادی در دهه 80 و مبارزه با قاچاق  شرکت‌های خارجی را مجاب کردند تا از زیرساخت‌های شرکت دخانیات استفاده کرده، محصولات کلاس A و B را تولید کنند و به اندازه تولید آنها نیز تعرفه محاسبه و باید حق العمل پرداخت می‌کردند ولی بعد از گرفته شدن وظایف و اختیارات حاکمیتی از شرکت دخانیات ایران دیگر این مبلغ را پرداخت نمی‌کنند، تعرفه‌ای که امروز  پرداخت می‌کنند تفاوت زیادی با آن مبلغ دارد.
 
افضلی در پاسخ به سوال در مورد صادرات این شرکت اظهار کرد: صادرات شرکت دخانیات ایران بیشتر  توتون و تنباکو است و در چند سال گذشته به علت شرایط حاکم بر این شرکت چندان موفق نبود. به روسیه و کشورهای عربی صادرات توتون و تنباکو از سال 1400 انجام می‌شود این صادرات در پنج بخش و حدود 10 تن تاکنون بوده است. برنامه‌ریزی کرده‌ایم در سال 1400 حضوری بیشتری در بازار بین المللی داشته باشیم اما در مورد صادرات سیگار به علت اینکه کشورها تعرفه زیادی برای واردات دخانیات از دیگر کشورها دارند صادرات سیگار توجیه اقتصادی نداشته در مورد صادرات تنباکو هم مذاکراتی انجام شده است، اگر هم بتوانیم نیاز داخل را تامین کنیم یکی از برنامه‌هایمان صادارت سیگار است.
 
وی در مورد تاثیر تحریم‌ها بر حضور شرکت‌های خارجی در کشور بیان کرد: تحریم‌ها هیچ تاثیری برای حضور شرکت‌های خارجی در ایران نداشتند اما برای شرکت دخانیات ایران و تامین مواد اولیه شرایط بسیار سختی حاکم بود. شرکت‌های خارجی تعهدات دیگری مانند کشاورزی ماشین آلات تکنولوژی و ... داشتند که الان دیگر هیچ یک از این تعهدات را ندارند. 
 
افضلی با اشاره به طرح تحقیق و تفحص مجلس گفت: تحقیق و تفحص تصویب شده اما هنوز به شرکت دخانیات ایران مراجعه نکردند. این یک فرصت است که به شفافیت کمک می‌کند انتظار ما این است که تحقیق و تفحص از صنعت دخانیات باشد نه تنها از شرکت دخانیات که سهم 5 درصدی از آن صنعت دارد.
 
وی در پایان اضافه کرد: وقتی می‌گوییم سهم‌مان از بازار کم شده، نسبت به بازاری است که پیش از این داشته‌ایم. در این کلاس تولیدی محصولات شرکت دخانیات ایران کیفیت بسیار بالایی دارند موانع صادرات این محصولات مربوط به عدم انسجام شرکت دخانیات در چند سال اخیر مشکلات جانبی مانند مشکلات قضایی و حقوقی و همچنین انحصاری بودن بازار تنباکو در بازارهای عربی است.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایلنا ، تاریخ انتشار:27  اردیبهشت 1400، کدخبر: 1077585، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین