پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۴۳۱۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
ایران‌مال که در منطقه تازه‌ساز غرب تهران واقع شده، با مال‌هایی که در گذشته در ایران ساخته شده‌اند، متفاوت است، اما متفاوت بودنش به خاطر سازه و امکانات آن نیست بلکه به خاطر تخلفات متعدد آن است. به جرات می‌توان گفت این مجموعه برگرفته از معماری اسلامی و مدرن؛ کلکسیون تخلفات ریز و درشت است.
شعار سال: «ایران‌مال» که در منطقه تازه‌ساز غرب تهران واقع شده، با مال‌هایی که در گذشته در ایران ساخته شده‌اند، متفاوت است، اما متفاوت بودنش به خاطر سازه و امکانات آن نیست بلکه به خاطر تخلفات متعدد آن است. به جرات می‌توان گفت این مجموعه برگرفته از معماری اسلامی و مدرن؛ کلکسیون تخلفات ریز و درشت است.

کلکسیون تخلفات ریز و درشت

هشتم خرداد ماه ۹۷، سالاری رییس کمیسیون شهر سازی شورای شهر پنجم پایتخت اعلام کرد که ایران مال، بیش از دویست و ده هزار متر مربع، تخلف در ساخت داشته است. ایران مال، در زمینی به مساحت یک میلیون و هفتصد هزار متر مربع بنا شده که بیش از ده درصد ساخت این سازه عظیم، با تخلفات ساخت همراه شده است.

طبق اعلام خرداد ماه رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، قریب به ۲۱۰ هزار متر مربع تخلف ساختمانی در این پروژه رخ داده و طبق آخرین پروانه ساختی که برای ایران مال صادر شده است، این متراژ عظیم، با این حجم از تخلف روبروست. از سال هزار و سیصد و نود تا سال هزار و سیصد و نود و هفت، هشت پروانه ساختمانی برای کارفرما پروژه ایران مال صادر شده که ملاک اعلام تخلف ۲۱۰ هزار متر مربعی، مربوط به آخرین پروانه صادر شده بوده که ملاک عمل گزارش تخلفات ایران مال محسوب می‌شود.

از دویست و ده هزار متر مربع تخلف ساخت ایران مال، بیش از چهل و شش هزار متر مربع آن به صورت فضا‌های فرهنگی است که بر خلاف پروانه ساخت، اضافه شده و سه هزار و هفتصد متر مربع نیز مربوط به تخلف ساخت و ساز در هتل ۵ ستار لوکس ایران مال است که بیش از مجوز اعطایی، عملیات عمرانی و توسعه صورت گرفته است.
 
 
 
ایران مال؛ مالی با کلکسیونی از تخلفات ریز و درشت
 
 

از ۲۱۰ هزار متر مربع تخلف این مجموعه، بیش از ۱۴ هزار متر مربع آن مربوط به توسعه بیش از حد فضا‌های ورزشی بود که مازاد مجوزی است.

اما این تخلف تنها اتفاق رخ داده در ایران مال نبود؛ اواخر تیر ماه نود و هفت بود که ماجرای ۲۵۰۰ خودرو در ایران مال در رسانه‌ها مطرح شد. هر چند جمشید اثنی عشری، مدیر کل روابط عمومی ایران مال در پی افزایش انتقادات درباره تاکسی‌های لوکس این مجموعه که گفته می‌شود واردات آن توسط آقا زاده‌ها یا همان ژن خوب‌ها صورت گرفته بود را تکذیب کرد، اما گزارش تحقیق و تفحص شورای شهر تهران از مجموعه ایران مال و مستندات آن که در اختیار دیده بان ایران قرار گرفته نشان از تخلف ۱۰۰۰ میلیارد تومانی ایران مال دارد.
 

شرکت تاکسیرانی سرمایه گستر ارغوان

گزارش تحقیق و تفحص از تخلفات صورت گرفته در مجموعه ایران مال در اختیار دیده بان ایران قرار گرفته که خلاصه آن بدین شرح است:

شرکت توسعه بین الملل ایران مال در سال ۱۳۹۷ با هدف مشارکت در حمل و نقل و جابجایی مشتریان مجتمع تجاری فرهنگی بازار بزرگ ایران) موسوم به ایران مال (به ظرفیت خودرویی یک هزار خودرو‌های خاص) ۸۰۰ دستگاه اپتیما و ۲۰۰ دستگاه سانتافه (در قالب شرکت سرمایه گستر ارغوان) سهامی خاص (با پوشش شرکت تاکسیرانی خصوصی شروع به فعالیت می‌نماید. بر اساس گزارش سازمان تاکسیرانی از مجموع تعهدات خودرویی شرکت سرمایه گستر ارغوان) تا بهمن ماه سال گذشته (فقط ۲۸۵ دستگاه خودرو اپتیما ۲۰۱۶ در مراکز شماره گذاری با پالک انتظامی ثبت شده و در خصوص الباقی تعهدات مورد مطالبه سازمان تاکسیرانی اقدامی صورت نگرفته که با در نظر گرفتن قیمت روز خودرو (در بهمن ماه سال گذشته) در صورت عدم بدیل مابقی این خودرو‌ها به تاکسی، توسط شرکت سرمایه گستر ارغوان و فروش در بازار آزاد، این شرکت رانتی بالغ بر یک هزار میلیارد تومان ناشی از عدم ایفای تعهدات خود، بدست آورده است
 
 
 
ایران مال؛ مالی با کلکسیونی از تخلفات ریز و درشت
 

مستندات

شرکت توسعه بین الملل ایران مال (سهامی عام) در تاریخ ۸/۲/۱۳۹۷ برابر نامه شماره ۹۷۰۰۱۵ در راستای مشارکت در جابحایی مشتریان مجتمع ایران مال با خودرو‌های هیبریدی یورو ۵ به عنوان تاکسی از شرکت تاکسیرانی درخواست عقد تفاهم نامه همکاری می‌نماید.

متعاقب این اقدام پس از بررسی‌ها و نشست‌های صورت گرفته، این موضوع از سوی شرکت سرمایه گستر ارغوان (سهامی خاص) در مورخ ۳/۱۰/۹۷، ضمن خرید یک هزار دستگاه خودرو (۸۰۰ دستگاه ماشین اپتیما و ۲۰۰ دستگاه سانتافه) برای راه اندازی یک شرکت خصوصی تاکسیرانی پیگیری و مبنای همکاری مجموعه مزبور در قالب شرکت تاکسیرانی خصوصی می‌گردد.

(پیوست دو) ۲ -بر مبنای آئین نامه اجرایی تاکسیرانی مصوب ۱۰/۸/۱۳۷۴ هیات محترم وزیران و آئین نامه تاسیس و فعالیت شرکت‌های تاکسیارنی خصوصی مصوب ۲۷/۳/۹۳ شورای اسالمی شهر تهران، توافق نامه‌ای بین سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و شرکت سرمایه گستر ارغوان بشرح زیر صورت می‌پذیرد

الف- (موافقت نامه همکاری دو جانبه به شماره ۱۱۶۲۰۹۷ مورخ ۲۲/۱۰/۱۳۹۷ با موضوع اقدام برای واردات خودرو‌های مدرن هیبریدی و برقی برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی (پیوست سه)

ب - موافقت نامه اصولی شماره ۶۹۸۶۳۶ مورخ ۲۶/۶/۱۳۰۸ مبنی بر موافقت سازمان تاکسیرانی با حمل و نقل مسافر درون شهری توسط شرکت جهت دریافت پروانه بهره برداری

پیوست چهار (ج) قرارداد شماره ۷۶۲۶۴۴ مورخ ۹/۷/۹۸ با موضوع واگذاری پروانه بهره برداری شرکت (پیوست پنج) د صدور پروانه بهره برداری به شماره ۷۶۲۶۵۳ مورخ ۹/۷ /۹۸ جهت تجویز انجام سرویس حمل و نقل درون شهری با تاکسی، برابر مفاد بند دوم قرارداد مورد اشاره (پیوست شش) با نگرش به تعهدات شرکت سرمایه گستر ارغوان در تمامی اسناد فوق الذکر، از آنجا که به استناد نامه شماره ۹۷۰۰۰۳۶ مورخ ۳/۱۰/۱۳۹۷ این شرکت صدور کاردکس و طی مراحل شماره گذاری اتومبیل‌های خریداری شده منوط به صدور مجوز‌های قانونی تاکسیرانی بوده است، تامین و فعالیت ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برابر ماده ۵ (زمان بندی تامین تاکسی‌های مدرن (موافقتنامه همکاری دو جانبه) مورد اشاره بند الف (و مورد تکرار در سایر ۳ توافقات قانونی فی مابین، شرط مبنایی فعالیت شرکت مزبور در حوزه حمل و نقل درون شهری) تاکسی (می‌باشد از مطالبات سازمان تاکسیرانی شهر تهران می‌باشد.

۳ -با بررسی‌های صورت گرفته تا تاریخ ۲۶/۱۱ /۱۳۹۹ از مجموع تعهدات خودرویی شرکت سرمایه گستر ارغوان فقط ۲۸۵ دستگاه خودروی اپتیما مدل ۲۰۱۶ در مراکز شماره گذاری با پلاک انتظامی «ت» ثبت گردیده (پیوست ۷)

۴ -در خصوص الباقی تعهدات مورد مطالبه سازمان تاکسیرانی علی رغم گذشت دو سال از زمان انعقاد قرارداد) و تشکیل شرکت تاکسی رانی خصوصی و ورود خودرو (اقدامی از سوی شرکت مذکور بعمل نیامده است.

۵ - شرکت تاکسیرانی تهران این موارد را طی نامه شماره ۵۳۱۰۴۳/ ۴۱۴ مورخ ۳/۶/۱۳۹۹ به اطالع پلیس امنیت اقتصادی فائب در پاسخ به رویت ۹۹۶ دستگاه خودرو لوکس وارد اتی در پارکینگ مجموعه ایران مال در مرداد سال جاری نیز اطالع رسانی نموده است. (پیوست ۸)

۶ – ار زیابی بعمل آمده توسط سازمان تاکسیرانی تهران حکایت از این دارد که با در نظر گرفتن قیمت روز خودرو (قیمت پایه در مورخ ۴/۱۱/۱۳۹۹) در صورت عدم تبدیل مابقی این خودرو‌ها به تاکسی توسط شرکت سرمایه گستر ارغوان و فروش در بازار آزاد، این شرکت رانتی بالغ بر یک هزار میلیارد تومان ناشی از عدم ایفای تعهدات خود در قبال سازمان تاکسیرانی به دست خواهد آورد.
 
 
 
ایران مال؛ مالی با کلکسیونی از تخلفات ریز و درشت
 
 
ایران مال؛ مالی با کلکسیونی از تخلفات ریز و درشت
 
 

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیده بان ایران، تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۷۹۶۴، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
0
0
واقعا این ایران مال ماله کیه میگن صاحبش انصاری رییس بانک سرمایه است که یه مدت می گفتن از کشور فرار کرده ولی این پروژه به این بزرگی هیچ وقت برای یک نفر اونم رییس یه بانک نیست دستهای بزرگتری در اون سهیمن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین