پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۲۶۵
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸
همزمان با هفته میراث فرهنگی و گردشگری موزه اسناد و مدارک دامغان در محل خانه لطفی این شهرستان افتتاح شد.
شعار سال: مهدی قاسمی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان در آیین افتتاح موزه اسناد و مدارک دامغان گفت: باید از داشته‌ها، تاریخ و پیشنیه خود اطلاع داشته باشیم تا بدانیم در کجای مسیر قرار داریم.

وی ادامه داد: آثار موجود در موزه اسناد و مدارک شامل ۲۵۰ سند تاریخی است که توسط خاندان داوری از تاریخ دوستان روستای محمدآباد دامغان به اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهدا شده است.

قاسمی ضمن تقدیر از مصطفی سعیدی پیشکسوت فرهنگی دامغان که این اسناد را تحویل اداره میراث فرهنگی دامغان داده است، یادآور شد: این اسناد که پیش از این اکثرا به صورت پراکنده و بعضا فراموش شده بودند پس از جمع آوری، ساماندهی شد و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در بین این اسناد تاریخی مبایعه نامه، حکم حکومتی، عقدنامه، نامه خصوصی و چندین دستخط شاهنشاهی موجود است.



موزه اسناد و مدارک دامغان در خانه لطفی افتتاح شد


رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان تصریح کرد: آثار اهدایی در این موزه مربوط به دوران پهلوی، قاجار و قبل از آن است که در یک سالن اختصاصی موجود در موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

مهدی قاسمی گفت: موزه تاریخ این شهر در محل خانه لطفی واقع شده است در حال حاضر بیش از ۵۰۰ اثر در موزه تاریخ شهر دامغان قرار دارد.

در ادامه علیرضا داوری از نوادگان مرحوم میرزا عبدالجواد داوری و اهدا کننده این اسناد بیان کرد: این اسناد با هدف آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با بخشی از اتفاقات و رویداد‌های سالیان گذشته اهدا شد.


موزه اسناد و مدارک دامغان در خانه لطفی افتتاح شد


وی افزود: پس از فوت پدر بزرگ و پدرم این اسناد در اختیار بنده قرار گرفت که با پیشنهاد مصطفی سعیدی عکاس و طبیعت گرد دامغانی تصمیم گرفتیم آن‌ها را در اختیار اداره میراث فرهنگی دامغان قرار دهیم.

داوری تصریح کرد: هدفم از اهدای این اسناد و مدارک ترغیب سایر شهروندان و خانواده‌ها برای در اختیار گذاشتن این آثار گران بها به دستگاه‌های مرتبط است.

پیشکسوت فرهنگی دامغان اظهار امیدواری کرد: پس از افتتاح این موزه و بازدید علاقه‌مندان شاهد تحویل آثار و اسناد قدیمی‌تر به اداره میراث فرهنگی دامغان که در برخی از خانواده‌ها موجود است، باشیم.

وی گفت: با توجه به آسیب‌های گوناگون، حفظ و نگهداری این اسناد در منازل شخصی کار بسی دشواری است که انتظار می‌رود شهروندان در تحویل اینگونه اسناد و مدارک نهایت همکاری را با متولیان مربوطه داشته باشند.

 
موزه اسناد و مدارک دامغان در خانه لطفی افتتاح شد
 


بر اساس همین گزارش با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دامغان از علیرضا داوری و مصطفی سعیدی توسط اداره میراث فرهنگی دامغان با اهدا هدایایی تقدیر و تجلیل بعمل آمد.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران، تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۷۸۹۳۶، www.ilna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین