پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۸۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰
ثبت نام زاکانی بر خلاف مشی او در ماه‌های اخیر و ذکر این نکته که باید «نهضت نیامدن» راه اندازی کنیم، صورت گرفت. آیا شورای نگهبان این بار تصمیم درستی خواهد گرفت یا اینکه تلاش می‌کند تا شبکه حامیان رئیسی را در مناظرات قوی‌تر کند؟
شعار سال: اخبار به دست آمده حاکی از این است که ابراهیم رئیسی با درخواست از زاکانی برای حضور در انتخابات موجب شد تا در ساعات آخر سعید جلیلی نیز تصمیمش را برای حضور در انتخابات بگیرد. جلیلی که از مدت‌ها قبل مدعی بود اصولگرایان با «کلاه وحدت» قصد دارند دیگران را کنار بگذارند، وقتی دید علیرضا زاکانی برای ثبت نام به وزارت کشور رفت، تصمیمش را برای آمدن و ماندن در انتخابات تا به آخر گرفت.

شنیده‌ها حاکی از این است که زاکانی در میان طرفدارانش این را بیان کرده است که با درخواست رئیسی ثبت نام کرده است و قرار است کاندیدای پوششی رئیسی باشد. بلافاصله بعد از ثبت نام او بود که که تیم سعید جلیلی خواستار ردصلاحیت همه کاندیدا‌های پوششی شده بود که نشان از اختلافاتی در پشت پرده می داد.
 
 
آیا شورای نگهبان تلاش می‌کند شبکه حامیان رئیسی را در مناظرات قوی‌تر کند؟
 

این خبر‌ها تا آنجا پیش رفت که حتی برخی کانال‌ها نوشتند که زاکانی بعد از دعوت رئیسی از او برای حضور در انتخابات استخاره کرده و آیه ۷۷ سوره مبارک طه آمده بود. آیه‌ای که در آن خداوند از حضرت موسی می‌خواهد بندگانش را از مصر به اورشلیم ببرد و از غرق شدن در دریا نهراسد.

اما برای فهم این اختلافات باید به چند ماه قبل برگردیم جایی که ویدئویی از علیرضا زاکانی توسط حمید رسایی پخش شد که در آن گفته بود: «نباید در جریان اصولگرایی عده‌ای نقار ایجاد کنند و به کاندیدای دیگری فکر کنند» به اعتقاد او جمعی از اصولگرایان که از سال ۹۶ ذیل همکاری با آقای رئیسی فعالیت می‌کنند قرار است برای انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز تصمیم بگیرند. همان زمان رسایی به این نوع تصمیم گیری اعتراض داشت.

حمید رسایی در نقد زاکانی نوشته بود: «فرموده‌اید که کسی حق ندارد اجماع مورد نظر شما روی فرد مورد نظرتان را بهم بزند، طیف گسترده‌ای از خواص و فعالان سیاسی و اجتماعی، از خبط و خطایی که تاکنون کرده‌اند، به خود آمدند و از این پس، به هیچ کاندیدای دیگری به غیر از فرد مورد نظر شما فکر نمی‌کنند.»
 
 
آیا شورای نگهبان تلاش می‌کند شبکه حامیان رئیسی را در مناظرات قوی‌تر کند؟
 
جریان نزدیک به پایداری معتقد بودند البته ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف باید سرجای خود در قوای مقننه و قضاییه باقی بماند و کاندیدایی جدید وارد انتخابات شود. از نظر آن‌ها گزینه اصلح سعید جلیلی است. اما جریان اصولگرا معتقد است که سعید جلیلی با ورودش به انتخابات گفتمان ضدبرجامی را بر فضای انتخاباتی حاکم می‌کند و به این ترتیب دست برتر را به جریان رقیب می‌دهد تا در مناظرات پیروز میدان باشد.

سعید جلیلی، اما معتقد است که از سال ۹۲ تاکنون حرفش یکی است و این اصولگرایان هستند که در مقطعی موافق برجام بعد مخالف و حالا نیز در رودربایستی با بازگشت برجام قرار دارند که نمی‌دانند چه راهی را در پیش بگیرند.

به این ترتیب سئوال این است که رئیسی چرا از زاکانی خواسته است در انتخابات شرکت کند؟ با وجود آنکه او دوبار پیشتر ردصلاحیت شده بود؟ به نظر می‌رسد رقابت اینجا بر سر گفتمان «انقلابی‌گری» هم هست. جلیلی معتقد است جریان «کلاه وحدت» انقلابی نیست و آمده تا با انتقاد به کسانی، چون زاکانی آن‌ها را به چالش بکشد.

گفتنی است ثبت نام زاکانی بر خلاف مشی او در ماه‌های اخیر و ذکر این نکته که باید «نهضت نیامدن» راه اندازی کنیم، صورت گرفت. آیا شورای نگهبان این بار تصمیم درستی خواهد گرفت یا اینکه تلاش می‌کند تا شبکه حامیان رئیسی را در مناظرات قوی‌تر کند؟

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از امتداد، تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۵۹۳، www.emtedad.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
0
0
معلومه که همه پشت رئیسی هستن اصلا امسال همه اومدن و دست بدست دادن که رئیسی رییس جمهور بشه همه ول معطلن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین