پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۹۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر بندرعباس با موضوع معضلات شهر بندرعباس برگزار و در حاشیه آن نسب به مطرح شدن جدایی 5 روستای شهرستان پارسیان و الحاق آن به استان فارس انتقاداتی وارد شد.
شعارسال: در ابتدای جلسه عضو شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه همدلی مردم و مسئولین در استان هرمزگان باید پر رنگ‌تر شود، اظهار کرد: انتخاب نماینده استان هرمزگان در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نشان دهنده پتانسیل نیروهای بومی است که با کمی توجه و حمایت توانایی انتصاب در پست‌ها دولتی و حتی وزارتخانه را دارا هستند.

پرویز سالاری با اشاره به اینکه شورای شهر و مجلس شورای اسلامی دو بال نظارتی در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، تصریح کرد: زمانی که امام خمینی (ره) بر ضرورت پارلمان شهری و بر اهمیت آن تأکید کرده‌اند باید به دنبال تقویت آن باشیم نه آنکه هر روز شأن و منزلتش را با تصویب قوانینی پایین‌تر ببریم.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور کشورمان در دیدار با شوراهای اسلامی کشور وعده اجرایی شدن مدیریت واحد شهری داده بود، اظهار کرد: متأسفانه در برنامه ششم توسعه که از سوی دولت به مجلس تقدیم شده این مورد اصلاً دیده نشده و امیدوارم نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای قائل شوند.

سالاری با بیان اینکه آخرین دست‌پخت مجلس نهم اصلاحیه قوانین شوراها بوده است، اضافه کرد: نمی‌دانم این قوانین چگونه به تصویب می‌رسد و به جای تقویت جایگاه شوراها به تضعیفان می‌پردازیم که نیازمند توجه جدی است.

این عضو شورای شهر در ادامه با انتقاد از وزارت نفت در جابه‌جایی مدیریت درمان و پزشکی استان هرمزگان به استان فارس، خاطرنشان کرد: این موضوع نیازمند ورود جدی نمایندگان مجلس است که این امر چه ضرورتی داشته و جز جلوگیری از ایجاد ساخت بزرگ‌ترین بیمارستان شهر بندرعباس طبق وعده قبلی، حاصل دیگری دارد.

* بیکاری در هرمزگان بیداد می‌کند

همچنین دیگر عضو شورای شهر بندرعباس با اشاره به اهمیت نام‌گذاری سال جاری به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: برای رسیدن به این امر تعامل بین مردم و مسئولین یک نیاز اساسی است که امیدواریم این امر در سیاست‌های دولت نیز هم دیده شود.

عباس پوریان با تقدیر از حضور احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در خانه ملت که با سنت شکنی در صحن علنی شورای شهر بندرعباس حضور یافته است، خاطرنشان کرد: استان هرمزگان با داشتن بیشترین پتانسیل هنوز به حق خود نرسیده است و با توجه به حضور صنایع بزرگ و گمرکات غنی بیکاری در هرمزگان بیداد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مردم از رفت و آمد اتوبوسی مدیران و محافظه کاری مسئولان خسته شده‌اند، اضافه کرد: مردم خواستار حرکت جدی از سوی مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند زیرا باید فارغ از حرکت جناحی و حزبی تنها حقوق مردم ملاک باشد.

پوریان با بیان اینکه بخشنامه‌ها و شب‌نامه های مسئولان استان فارس در خصوص جدایی پنج روستا و الحاق آن به پارسیان، اضافه کرد: این موضوع باعث رنجش مردم روزه دار هرمزگان شده و چرا باید در این ماه مبارک خاطر و ذهن مردم را بازی دهیم و چنین زخم بزرگی بر پیکره مردم استان وارد سازیم.

وی انتظار مردم استان را هم‌کلامی و تلاش نمایندگان مجلس در این موضوع و جلوگیری از اجرایی شدنش دانست و عنوان کرد: باید برای حفظ منافع مردم بیش از پیش کوشا باشیم زیرا مردم استان لیاقت بیشتر این‌ها را دارا هستند.

* برای منفعت شخصی پا بر روی حقوق مردم نگذاریم

همچنین دیگر عضو شورای شهر بندرعباس با انتقاد از عدم تخصیص امکانات لازم به استان هرمزگان، اظهار کرد: در شهر پردرآمدی مانند بندرعباس چرا باید فاضلاب خام وارد خانه و زندگی مردم شود و من مسئول به راحتی سر بر روی بالش بگذارد.

اسلام باوقار با اشاره به اینکه روستاهایی که در نزدیکی پالایشگاه بندرعباس سکنی دارند از امکانات اولیه برخوردار نبوده و از فقرترین مردم هرمزگان و حتی کشور به شمار می‌روند، بیان کرد: صندلی دانش آموزان مدارس روستاها باید چوبی شکسته باشد، آیا این شایسته مردم هرمزگانی است که در نزدیکی پالایشگاه تنها دودش را استشمام می‌کنند.

وی با انتقاد از مدیرانی که زمین 14 هکتاری که کاربری فضای سبز داشت را به یک ساختمان اداری تبدیل کردند، اضافه کرد: حق مردم از صنایع غرب چیست چرا هیچ مسئولی از پالایشگاه و گمرکات حق مردم را مطالبه نمی‌کند و تا چه زمان برای منفعت شخصی پا بر روی حقوق مردم بگذاریم و این نمونه تغییر کار بری تضییع حقوق مردم نیست.

این عضو شورای شهر بندرعباس در پایان با اشاره به اینکه باید با شرافت زندگی کرد و از خود سؤال کنیم در مدت خدمتمان برای مردم چه کرده‌ایم، افزود: روستاهای بندرعباس از فقر می‌نالند اما مدیر مسکن و شهرسازی هرمزگان برای درآمد بیشتر حتی به فروش کوچه‌ها روی آورده‌اند!

* نخبگان هرمزگان به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد

در ادامه دیگر عضو شورای شهر بندرعباس با اشاره به اینکه آیا اینکه می گوییم هرمزگان نخبه دارد به صورت حقیقی است یا در شعار، افزود: آیا دقت کرده‌ایم چند هرمزگانی رتبه زیر 100 در رشته ریاضی، رتبه زیر 50 در رشته تجربی و زیر 20 در رشته انسانی داریم که می گوییم نخبه در استان وجود دارد.

حسام صمیمی تعداد نخبگان استان را به تعداد انگشتان دست ارزیابی و اضافه کرد: تخصص و نخبه بودن افراد باعث جذب در مسندهای دولتی است و در حالی که در زمینه قبولی در کنکور سرا سری در رتبه یکی مانده به آخریم و دم از نا عدالتی در رسیدن به پست‌های مهم دولتی سخن می گوییم.

وی در پایان با انتقاد از نگرفتن حقوق مردم هرمزگان بودجه و سهم استان از منابع دولتی، تصریح کرد: از زمانی که متولیان استان ما از گذشته‌ها با بیان اینکه هرمزگان روزه مالی می‌گیرد تا پول مردم استان صرف ساخت پارک در اصفهان شود نباید انتظار داشت اکنون هرمزگانی رو به توسعه شاهد باشیم.

در همین خصوص پرویز سالاری با انتقاد از گفته‌های صمیمی هرمزگان را غنی از نخبه دانست و عنوان کرد: هرمزگان نخبگان زیادی در رشته‌های مختلف دارد که این گفته شما جای تأسف دارد که نباید بدون دانش قبلی اظهار نظری کرد.

* با دست خود کاری کردیم که امروزه روستاها خالی از سکنه هستند

همچنین دیگر عضو شورای شهر بندرعباس با انتقاد از رابطه سازمان ملل و آل سعود، تصریح کرد: علی رغم مشاهده تمامی دولت‌ها از ستم‌های عربستان علیه ملت‌های مظلوم منطقه جای بسی تأسف دارد که سازمان ملل با گرفتن پول به راحتی چشم بر روی عملکرد رژیم آل سعود می‌بندد.

رضا حیدری زاده با اشاره به اینکه عدم توجه به روستاها سبب شد تا امروزه وجود شهرک‌های شهر بندرعباس به معضل بزرگی تبدیل شود که راهکاری برای حل آن در دست نیست، اضافه کرد: به جای آنکه با توسعه روستاها از مهاجرت روستاییان ممانعت شود با دست خود کاری کردیم که امروزه روستاها یا خالی از سکنه هستند یا از نبود امکانات رنج می‌برند.

وی در پایان خواستار کشاندن نگاه ملی به هرمزگان و مطالبات مردم شد و اظهار کرد: نگاه ملی باید به سمتی کشیده شود که خواسته‌های به جا مردم دیده شود و انتظارات آن‌ها به حقیقت تبدیل شود و هر روز شاهد بروز مشکلی نباشیم.

* خاطر مردم نجیب، وفادار و ولایت مدار هرمزگان را بیش از این آزرده نکینم

عضو شورای شهر بندرعباس در حاشیه جلسه علنی امروز شورای شهر با قرائت بیانیه ای انتقاد خود از مطرح شدن بحث مجدد جدایی پنج روستا شهرستان پارسیان و الحاق به استان فارس را مطرح کرد.

کیانوش جهانبخش در بخشی از این بیانیه آورده است: از آن روزی که آن مرد که نه، آن فرد با هلی کوپتر از استان دیگر آمد و با پنج صلوات در میان بهت و حیرت مردم نجیب و دلپاک، نام تاریخی و پر خاطره ی گاوبندی را به پارسیان تغییر داد، باید می دانستیم او مردم سرزمینمان را ساده لوح فرض کرده است و نقشه ی شومی در راه است.

آن روزها بر نیت خیر و تلاش و عدالت خواهی اش تا لحظه ی آخر ایمان داشتیم و براین باور ماندیم، تا اینکه صدای طبل غرض ورزی، توهین و تحقیر مردم هرمزگان در روزهای پایانی دولتش به صدا درآمد و مصوبه ی غیر کارشناسی، غیر قانونی و غیر اخلاقی انتزاع 5 روستا از هرمزگان و الحاق به استان دیگری، همچون تیری زهر آگین، حلاوت حماسه ی حضور مردم و انتخاب دولت تدبیر و امید که متأسفانه با پیگیری و ابلاغ این مصوبه امیدمان را به خود کمرنگ و به تدبیر آن ناخشنودیم را از بین برد و کاممان را تلخ کرد.

وی در ادامه آورده است: نگاه مستعمره ای و حیات خلوتی به هرمزگان سربلند که سهم بزرگی در تاریخ انقلاب و دفاع از آّب و خاک میهن اسلامی دارد، یأس و ناامیدی را بوجود آورده است و در دهه های مختلف و دولتهای متعدد سیاست یک بام و دو هوا و تفسیر شخصی و منفعت طلبانه قانون، خاطر مردم نجیب، وفادار و ولایت مدار هرمزگان را آزرده و مکدر نموده است.

جهانبخش با اشاره به اینکه تاریخ پرگهر و فرهنگ مهر پرور مردم هرمزگان ثابت کرده است که اینجا پایتخت مهمان نوازی است و درهای هرمزگان به روی تمامی مردم سرزمینمان، اعم از طوایف و اقوام پرافتخار ایرانی باز بوده تا در کنار یکدیگر به تلاش و معاش بپردازیم، اینجا پایتخت وحدت بین مذاهب هم هست، می افزاید:

در عرصه مطالبه گری نیازمند است تا بدون در نظر گرفتن موقعیت اجتماعی و شخصی خود با نگاهی هنرمندانه و ادیبانه و بصورت انتحاری به روشنگری و ایجاد حساسیت و بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به حقوق قانونی خود بپردازند و کم کم لشکری قانونمند و مطالبه گری جدی تشکیل گردد تا فضا را برای تصمیم گیران بی ملاحظه برای هرمزگان سربلند ناامن نماید تا از اجحاف و عبور از قانون، صرفاً برای دور زدن مردم مظلوم و نجیب جلوگیری به عمل آید که راه پیشرفت و بیداری هرمزگان از همین مسیر می گذرد و لاغیر...

در پایان در این ماه مبارک و پرخیر و برکت همه را به تقوای الهی و تبعیت از قانون دعوت می نمایم و البته کسانی را که سعی در تضییع حقوق مردم هرمزگان و تحقیر آنان دارند را به خداوند عادل و مهربان و خون پاک شهدای هرمزگان بویژه شهیدان دارا و رئیسی و شهید مدافع حرم عبدالحمید سالاری واگذار می نمایم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: شنبه 22 خرداد 1395، کدخبر: 953-9814-5 ، www.khalijefars.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین