پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۱۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو در پیشبرد اهداف اقتصادی موثر خواهد بود، گفت: بر اساس اصول اقتصاد سیاسی هر چه میزان مشارکت در انتخابات بیشتر باشد، به همان میزان شاهد رشد «امنیت اقتصادی و تجاری»، «سرمایه‌گذاری خارجی» و «قدرت دولت برای انجام اصلاحات» خواهیم بود.
شعار سال: با نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰، بیم‌ها و امید‌های نسبت به بهبود وضع موجود به ویژه در حوزه اقتصادی پررنگ‌تر شده است. برخی تغییر اوضاع کنونی را ناممکن و طیفی در گروی انتخاب نامزدی کارآمد و البته با برنامه در راستای بهبود اوضاع اقتصادی کشور می‌دانند.

در چند ماه اخیر نیز رسانه‌های بیگانه با موج سواری بر وضعیت نامطلوب اقتصادی به جوسازی برای کاهش میزان مشارکت در انتخابات دامن زدند و برخلاف تمام اصول و تئوری‌های علمی اقتصاد سیاسی و با دادن آدرس غلط به جامعه، رای‌ندادن را عامل رهایی از فشار‌های اقتصادی معرفی کردند.

امروزه کارشناسان، توسعه اقتصادی در یک کشور را بدون توسعه متوازن در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی غیر ممکن می‌دانند؛ بنابراین یک کنش سیاسی همانند انتخابات قطع به یقین اثر مستقیمی بر توسعه و رشد اقتصادی و تعیین و تثبیت سیاست‌های کلان مرتبط آن در ۴ سال پیش‌رو دارد. به همین خاطر برخی معتقدند اصلاحات اقتصادی از مسیر اصلاحات سیاسی می‌گذرد و اگر یک دولت صحنه اصلاحات سیاسی را ببازد یا به گونه‌ای از پشتوانه مردمی کمی برخوردار باشد، به نوعی سایر بخش‌ها را نیز خواهد باخت.

طبیعی است که وقتی آحاد مردم عزمی برای حضور گسترده در انتخابات نداشته باشند، باعث خواهد شد به همان میزان توسعه اقتصادی که رکن مهمی در مطالبات و دغدغه‌های کنونی مردم محسوب می‌شود، در اولویت قرار نخواهد گرفت. به گفته عبدالملکی؛ کارشناس اقتصادی، در حال حاضر کشور به اصلاحات اساسی در حوزه‌های بانکداری، دیپلماسی اقتصادی، قوانین مربوط به فضای کسب‌وکار و بسیاری از حوزه‌های دیگر نیازمند است و اگر رئیس جمهور آینده با رأی قابل توجهی انتخاب شود، پشتوانه مهمی برای ایجاد این تغییر و تحولات خواهد داشت.
 
تاثیر مشارکت سیاسی بر سه مولفه مهم اقتصادی

تاثیر افزایش مشارکت بر ۳ مولفه مهم اقتصادی

همچنین محمدعلی قشقایی؛ کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بر اساس اصول اقتصاد سیاسی هر چه میزان مشارکت در انتخابات بیشتر باشد، به همان میزان شاهد رشد «امنیت اقتصادی و تجاری»، «سرمایه‌گذاری خارجی» و «قدرت دولت برای انجام اصلاحات» خواهیم بود.

وی افزود: نه تنها میزان مشارکت برای مسائل داخلی حائز اهمیت است، بلکه در حوزه بین الملل نیز وفاق ملی باعث افزایش قدرت دولت منتخب در انعقاد قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌های چندجانبه تجاری و اقتصادی با سایر کشور‌ها می‌شود.

قشقایی با بیان این‌که هر چقدر تعداد آرای مردمی یک رئیس جمهور بیشتر باشد، توانایی بیشتری برای به کرسی نشاندن وعده‌های اقتصادی خود دارد، اظهار داشت: برای مثال کاندیدایی که وعده افزایش یارانه را می‌دهد، اگر بتواند آرای چشم‌گیری را تصاحب کند، در برابر مخالفت‌های احتمالی سایر قوا و ارگان‌ها قدرت چانه‌زنی و مذاکره بیشتری خواهد داشت.

استمرار تحریم‌ها با کاهش مشارکت!

قشقایی با بیان اینکه به موازات تحریم‌های اقتصادی، نرخ مشارکت سیاسی مردم نیز در تعیین رشد روابط اقتصادی ایران با دنیا تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: ممکن است، پدیده کاهش مشارکت در انتخابات نیز باعث تحریک دشمنان برای استمرار تحریم‌ها و دامن زدن به منزوی شدن ایران شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حضور حداکثری مردم در کنش سیاسی مانند انتخابات به طور قطع در زمینه شاخص امنیت اقتصادی و رشد سرمایه گذاری خارجی موثر خواهد بود، خاطر نشان کرد: زمانی یک سرمایه‌گذار خارجی ریسک ورود به یک کشور بیگانه را می‌پذیرد که از ثبات سیاسی و اقتصادی آن اطمینان نسبی داشته باشد و نرخ مشارکت انتخابات یک نماگر مهم برای تصمیم‌گیری این سرمایه گذاران است.

اثر مشارکت مردم در انتخابات بر سرمایه‌گذاری

پیشتر وحید شقاقی‌شهری با بیان این‌که افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو در پیشبرد اهداف اقتصادی موثر خواهد بود، گفت: مشارکت مردم در انتخابات نشان‌دهنده علامت امیدوارکننده‌ای برای جامعه بین‌المللی و اقتصاد داخلی کشور است.

این کارشناس اقتصادی در خصوص نتایج مثبت مشارکت مردم در نظام اقتصادی کشور اظهار داشت: هرچه رئیس جمهور آینده با رای قاطع‌تری انتخاب شود، اعتماد و اطمینان برای سرمایه‌گذاری در کشور افزایش خواهد یافت. سرمایه‌گذاری تابعی از اعتماد، امنیت و امید به آینده است و انتخابات می‌تواند به سرعت کیفیت این موارد را به سرمایه‌گذار داخلی و خارجی مخابره کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۳۷۰۹۹، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین