پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۵۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
با وجود آنکه بعنوان یک دوست و هم جهت سیاسی، به آقای رئیسی هشدار عدم ورود به انتخابات را داده ایم، اما جدی شدن حضور نامبرده، گویای تصمیم گیری در خصوص ورود به دولت است. گمانه زنی‌های گوناگونی توسط رسانه‌ها در خصوص کابینه احتمالی آقای رئیسی صورت گرفته، اما هر یک نقایصی هم دارند. بعنوان نمونه، در گمانه زنی ارایه شده در ادامه بحث، نامزد‌های وزارت جهادکشاورزی، سخنگویی دولت، معاون امور زنان، وزیر اقتصاد، وزیر ارتباطات، وزیر ارشاد، وزیر صمت، وزیر کشور، درست بنظر نمی‌رسند. اما احتمال حضور سایر اسامی در کابینه، بسیار بالاست.

شعار سال: نتیجه بررسی‌های شورای نگهبان برای تایید صلاحیت  کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به اندازه‌ای عجیب بود که صدای رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم را در آورد. صادق آملی لاریجانی که خود عضو فقهای شورای نگهبان است از دخالت نهاد‌های امنیتی در فرآیند رد صلاحیت‌ها خبر داد و گفت تصمیم شورا غیر قابل دفاع است.
 
علیرضا زاکانی از کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده اساسا با هدف مقابله با علی لاریجانی در مناظره‌ها وارد کارزار انتخابات شده و خودش هم فکر نمی‌کرد به رغم از میان برداشته شدن هدف، در رقابت‌ها باقی بماند. حتی صدا و سیما هم عنوانی بهتر از «رییس سازمان بسیج دانشجویی» و «نماینده چند دوره مجلس» برای کارنامه خالی زاکانی پیدا نکرده و به نظر نمی‌رسد او قصد رقابت جدی در انتخابات داشته باشد. این احتمال وجود دارد که به زودی زاکانی هم به نفع رئیسی کناره گیری کند.
 
محسن رضایی چهارمین بار است که شانس خود را برای ریاست جمهوری امتحان می‌کند. تا دقیقه نود تردید‌هایی درباره صلاحیت او به دلیل ابتلا به بیماری پارکینسون وجود داشت. مساله کهولت سن و بیماری را هم می‌توان به دلایل عدم توفیق چهارباره او در انتخابات‌های ریاست جمهوری اضافه کرد.
 
از میان کاندیدا‌های باقیمانده ابراهیم رئیسی بالاترین شانس ریاست جمهوری را دارد. تا این لحظه جمعیت کثیری از متقاضیان ریاست جمهوری بعد از دریافت خبر رد صلاحیتشان، روغن ریخته را نذر امامزاده کردند و به نفع ابراهیم رئیسی انصراف دادند. حسین دهقان، رستم قاسمی، محمد عباسی، مسعود زریبافان و علیرضا افشار بعد از رد صلاحیت به نفع رئیسی کناره گیری کردند.
 
ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه است و با حفظ سمت برای ریاست یک قوه دیگر هم تلاش می‌کند. اگرچه او از عدم رقابتی بودن انتخابات این دوره چندان دل خوشی ندارد، اما وضعیت موجود حاصلی جز ریاست جمهوری خودش نخواهد داشت. در چنین شرایطی رویداد۲۴ کابینه احتمالی ابراهیم رئیسی را مورد بررسی قرار داده است.

علی نیکزاد معاون اول ابراهیم رئیسی
 
علی نیکزاد در کارنامه خود استانداری اردبیل و وزارت مسکن و شهرسازی دوران احمدی نژاد و نمایندگی دوره یازدهم مجلس را دارد. او هم در سال ۹۶ و هم ۱۴۰۰ ریاست ستاد ابراهیم رئیسی را برعهده داشته و از چهره‌های نزدیک به رییس قوه قضاییه است.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی
 
رسانه‌های اصولگرای نزدیک به سپاه از یک ماه پیش گمانه‌زنی کرده بودند که در صورت کاندیداتوری ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی از کاندیداتوری منصرف خواهد شد. این اتفاق رخ نداده، اما جلیلی با انتشار یک توییت عملا نسبت به رئیسی اعلام وفاداری کرده و به نظر می‌رسد کاندیدای پوششی او در انتخابات باشد. او در دولت احمدی نزاد دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. بعد از جلیلی به دلیل ناکامی‌های او در مذاکرات هسته‌ای، وظیفه ادامه مذاکرات از دوش این شورا برداشته و بر گرده وزارت خارجه گذاشته شد. با حل مساله هسته‌ای در دولت روحانی، دولت رئیسی دغدغه‌ای بابت مذاکره با قدرت‌های جهانی در این سطح نخواهد داشت و از این رو سعید جلیلی می‌تواند دوباره جایگاه قبلی خود را تصاحب کند.
 
حسین امیرعبداللهیان / منوچهر متکی وزیر خارجه
 
امیرعبدالهیان هم اکنون دستیار ویژه قالیباف و مدیرکل بین الملل مجلس است. برکناری امیرعبداللهیان از معاونت عربی و آفریقایی وزارت خارجه خشم اصولگرایان را به دنبال داشت. خبرگزاری دانشجو مدعی شده بود که او به درخواست شیوخ حاشیه‌نشین خلیج فارس برکنار شده است. سیاست‌های امیرعبداللهیان در جنگ یمن به تشدید درگیری حوثی‌ها (انصارالله) یمن با عربستان منجر شده بود.
 
با توجه به اینکه دولت بعدی باید از مجلس به ریاست قالیباف رای اعتماد بگیرد، نزدیکی امیرعبداللهیان به رییس مجلس در انتخاب او به عنوان وزیر خارجه بی‌تاثیر نخواهد بود.
 
در کنار امیرعبداللهیان یک گزینه محتمل دیگر هم حضور دارد. منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در اجماع جریان‌های اصولگرایی بر سر کاندیداتوری رئیسی نقش مهمی بازی کرده. برکناری ناگهانی منوچهر متکی از سوی محمود احمدی‌نژاد در زمانی که وزیر امور خارجه در سفر دیپلماتیک به سر می‌برد، جنجالی به پا کرد. همان زمان نمایندگان اصولگرای مجلس به شدت از این تصمیم ناگهانی و غیرمتعارف انتقاد کردند. گفته می‌شود متکی سهمیه لاریجانی در کابینه احمدی نژاد بود. او از ستاد لاریجانی به کابینه احمدی نژاد و از کابینه احمدی نژاد به شورای وحدت اصولگرایان راه پیدا کرده و هرگز مسیر‌هایی که به طور بالقوه به کابینه منتهی می‌شوند را رها نکرده است.
 
صادق محصولی / عنابستانی وزیر کشور
 
صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی است. این جبهه از کاندیداتوری رئیسی حمایت کرده است. محصولی معروف به عابربانک جریان اصولگرایی است. او وزیر کشور احمدی نژاد نیز بوده است.
 
عنابستانی نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی است. او از مدیرکل استانداری خراسان تا معاونت استانداری این استان، فرمانداری شهرستان سبزوار و در نهایت استانداری استان چهارمحال و بختیاری در دولت‌های احمدی نژاد را در کارنامه خود دارد. عنابستانی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ از فرمانداری سبزوار استعفا کرد و مسئولیت ستاد مردمی محمود احمدی‌نژاد در خراسان رضوی را به عهده گرفت. عنابستانی پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری به عنوان معاون امور اجتماعی دستیار ارشد رئیس‌جمهور در نهاد ریاست‌جمهوری مشغول فعالیت شد.
 
فرهاد رهبر وزیر علوم
 
فرهاد رهبر رییس پیشین دانشگاه تهران یکی از همراهان ابراهیم رئیسی در روز ثبت نام کاندیدا‌ها در ستاد انتخابات کشور سال ۹۶ بود. او از چهره‌های نزدیک به رئیسی به شمار می‌آید. فرهاد رهبر در سال ۹۴ که رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی برگزیده شد، به عنوان مشاور اقتصادی، به همکاری نزدیک خود با رئیسی ادامه داد.
 
فرهاد رهبر رئیس وقت دانشگاه تهران در زمان حمله به کوی  دانشگاه بعد از انتخابات سال ۸۸ بود. در آن زمان روزنامه گاردین گزارش جامعی از حوادث 25 خرداد 88 کهطی آن نیروهای امنیتی دولت ایران به خوابگاه دانشگاه تهران حمله کردند، منتشر کرد. در این گزارش گفته شده فرهاد رهبر رییسوقت دانشگاه و علیرضا زاکانی نماینده وقت مجلس در بین دانشجویان حاضر شدند و رهبر به آنها گفته پلیس با اجازه مستقیم او برای کنترل خوابگاه وارد عمل شده اند.
 
طائب/محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات
 
حسین طائب رییس سازمان اطلاعات سپاه است. نزدیکی او به قالیباف مسیر رای اعتمادش در مجلس را هموار خواهد کرد. محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه ابراهیم رئیسی است. اگرچه او با ورود رئیسی به قوه از سمت سخنگویی برکنار شد، اما جایگاهش را به عنوان معاون اول از دست نداد. همین مساله احتمال حضورش در کابینه رئیسی را هم قوت می‌بخشد. او وزیر اطلاعات احمدی نژاد هم بوده است.
 
سعید نمکی وزیر بهداشت
 
سعید نمکی وزیر بهداشت حسن روحانی است، ولی از انتخاب او در خلال شیوع کرونا درگیری‌های لفظی و اجرایی متعددی با رئیس خود داشته است. رییس جمهور بعدی باید برای مهار کرونا چاره‌ای بیندیشد و نمکی معتقد است الگوی مدیریتی او قابلیت صدور به همه جهان را دارد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند استمرار حضور نمکی در وزارت بهداشت تصمیم حسن روحانی نیست و نمکی حمایت‌های دیگری دارد.
 
محمد مخبر/ مطلبی کاشانی وزیر صمت
 
محمد مخبر بیشترین شانس برای تصدی وزارت صنعت و معدن در دولت ابراهیم رئیسی دارد. مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام است که از سال ۱۳۸۶ در این ستاد فعالیت دارد و پیش از این معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان بوده است. در پویش دعوت از ابراهیم رئیسی برای تشکیل کابینه جوان انقلابی، محمد مخبر به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت صمت معرفی شده بود.
 
رضا مطلبی کاشانی از جمله کارخانه‌داران و سرمایه‌داران بزرگ ایرانی است. سابقه او در مدیریت چندین کارخانه بزرگ می‌تواند در هدایت سکان وزارت صمت راهگشا باشد. او در زمان تولیت ابراهیم رئیسی در آستان قدس عضو هیات امنای آستان بوده و از این رو به رئیسی نزدیک است. مطلبی بعد از درگذشت مصباح یزدی شهرت بیشتری پیدا کرد.
 
رنجبران/ نادر طالب زاده وزیر ارشاد
 
نادر طالب زاده مستندساز و مجری شبکه افق متعلق به سپاه پاسداران است. او یکی دیگر از چهره‌های همراه ابراهیم رئیسی در ستاد انتخابات سال ۹۶ بود. نادر طالب زاده در صدا و سیما در واکنش به شلیک موشک پدافند سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراین گفت: از این اتفاق ۱۰ تای دیگر هم بیفتد در مقابل اتفاق اصلی (حمله موشک‌های ایران به پایگاه آمریکا در عراق) هیچ است.
 
گزینه محتمل دیگر برای وزارت ارشاد محمدحسین رنجبران است. او یکی از چهره‌های جوانی است که می‌تواند در کابینه رئیسی جای بگیرد. رنجبران در چهار سال گذشته ارتقای مقام خوبی پیدا کرده و به سمت مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما دست یافته است. او یک بار به اتهام نشر اکاذیب به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است. دلیل احضار او مستند تولیدی ناجا به نام بیراهه درباره مائده هژبری چهره معروف اینستاگرامی بود. در جریان احضار رنجبران معاون اول قوه قضاییه محسینی اژه‌ای هم از او حمایت کرد.
 
مسعود میرکاظمی/ رستم قاسمی وزیر نفت
 
بیشترین شانس برای تصدی وزارت نفت، رستم قاسمی است. او سابقه تصدی این وزارتخانه را در دولت احمدی نژاد دارد و در جریان انتخابات نیز به نفع رئیسی کنار کشیده است.
 
مسعود میرکاظمی وزیر نفت احمدی نژاد از دیگر نزدیکان ابراهیم رئیسی و افراد معدودی است که سال ۱۳۹۶ رییس قوه قضاییه را در ستاد انتخابات کشور همراهی کردند. او رئیس کمیته طرح و برنامه ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی در سال ۹۶ بود. میرکاظمی به واسطه حضور در سپاه از چهره‌های نزدیک به قالیباف نیز هست و برای اخذ رای اعتماد چالش زیادی ندارد. مسعود میرکاظمی یکی از نزدیکان حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت است. حسن رعیت بدهکار میلیون دلاری و شریک بابک زنجانی، رییس هیات مدیره و مسعود میرکاظمی مدیرعامل شرکت لوح مهر اندیش خام بودند.
 
محمد دهقان وزیر دادگستری

محمد دهقان معاون علیرضا زاکانی در سازمان بسیج دانشجویی بوده است. او در سال ۹۶ رییس ستاد قالیباف بود. دهقان در تیرماه ۱۳۹۸ از سوی ابراهیم رئیسی به عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شد. دهقان از جمله کسانی است که در سال ۸۸ خواستار اشد مجازات برای مهدی کروبی و میرحسین موسوی بود.
 
سردار حاجی زاده وزیر دفاع
 
امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه است. او از چهره‌های مورد اعتماد جریان اصولگراست که البته در ماجرای شلیک به هواپیمای اوکراینی اعلام کرد مسئولیت حادثه را می‌پذیرد.
 
جواد جاویدنیا وزیر ارتباطات
 
جواد جاویدنیا معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران یکی از گزینه‌های وزارت ارتباطات است. جاویدنیا پیش از رسیدن به سمت دادستانی کل کشور مدتی معاون دادستان مشهد در امور فضای مجازی هم بود. در آن دوره رئیسی هم در مشهد، تولیت آستان قدس رضوی بود.
 
جاویدنیا اخیرا در نامه‌ای خطاب به رییس شرکت ارتباطات زیرساخت بر لزوم فیلتر شدن اینستاگرام، گوگل پلی، وی.پی.ان‌ها و فیلترشکن‌ها تاکید کرده بود. در یکی از مصاحبه‌ها با خبرگزاری تسنیم، جاویدنیا گفته بود که «در دنیا امنیت فضای مجازی در اختیار نیرو‌های مسلح استو برخی ما را به دلیل فیلتر نبودن اینستاگرام بی‌غیرت می‌خوانند.»
 
احمد امیرآبادی وزیر اقتصاد
 
در حمایت انقلابیون از ابراهیم رئیسی برای تشکیل کابینه جوان انقلابی، احمد امیرآبادی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت اقتصاد معرفی شده بود. امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی است.
 
محمدتقی نقدعلی وزیر کشاورزی
 
برای بالا بردن وزن روحانیت در کابینه رئیسی می‌توان نام محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر در مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی را به عنوان گزینه وزارت کشاورزی اضافه کرد. نقدعلی پس از انتخاب به عنوان عضو کمیسیون کشاروزی گفته بود اولویت کمیسیون کشاورزی حمایت از کشاورزان است.
 
میثم مطیعی سخنگوی دولت
 
میثم مطیعی به اشعار و مداحی‌هایش علیه دولت روحانی شهره است، اما باید بدانید او مدرس علوم قرآن دانشگاه امام صادق است. مطیعی به واسطه عضویت مشترک در حلقه موسوم به امام صادقی‌ها به سعید جلیلی نزدیک است. اشعار او علیه روحانی در جریان انتخابات سال ۹۶ برخی را به این باور رسانده بود که او مطیعی بازوی تبلیغاتی رئیسی است.
 
جمیله علم الهدی معاون امور زنان
 
فقدان حضور زنان در کابینه‌های جمهوری اسلامی ایران چیز غریبی نیست. خوشبختانه جمیله علم الهدی همسر ابراهیم رئیسی به اندازه کافی توانایی دارد که بتواند جایگاه تنها زن هیات دولت او را به راحتی تصاحب کند. جمیله علم الهدی دختر آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد، دانشیار فلسفه دانشگاه شهید بهشتی است.
 
محمدمهدی طهرانچی رییس سازمان انرژی اتمی
 
مهدی طهرانچی استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی و رئیس دانشگاه آزاد است. طهرانچی قبل از آن در اردیبهشت ۹۱ توسط کامران دانشجو به سرپرستی دانشگاه شهید بهشتی منصوب شده بود که در سوم بهمن ۱۳۹۵ توسط محمد فرهادی از طرف ریاست دانشگاه شهید بهشتی برکنار شد.

                               

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری  رویداد 24، تاریخ انتشار:  7 خرداد 1400، کدخبر: 264190،www.rouydad24.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پسرک فضول
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
0
0
یعنی اگر نقدعلی وزیر کشاورزی بشه چی میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین