پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۸۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
روز پنج‌شنبه 123 کشور عضو سازمان ملل با رای مثبت خود به قطعنامه ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای؛ تلاش دیگری را در راستای خلع تسلیحات هسته‌ای انجام دادند که البته همان‌گونه که انتظار می‌رفت هر 9 کشور دارای این تسلیحات با به تصویب رسیدن این قطعنامه مخالفت کردند.

شعار سال: به نقل از پایگاه خبری کریستین سانیس مانیتور؛ پیام کشورهای عضو سازمان ملل واضح بود؛ هم اکنون زمان آن فرا رسیده است تا بار دیگر خلع تسلیحات هسته‌ای مورد بررسی قرار گیرد اگر چه 9 کشور دارای تسلیحات هسته‌ای با چنین اقدامی مخالف هستند.

وجود اختلاف آن هم در اوایل انجام روند این قطعنامه نشان دهنده چالش‌هایی است که در مسیر خلع تسلیحات هسته‌ای قرار دارد. کشورهایی هم‌چون آمریکا، روسیه و چین در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای را برای تامین امنیت خود و متحدان‌شان ضروری می‌دانند. موافقان اما معتقدند حتی در صورتی که این قطعنامه مورد مقبولیت واحد همه کشورهای قرار نگیرد باعث ایجاد فشارهای بین‌المللی بر روی کشورهای دارنده تسلیحات هسته‌ای برای کاهش و نابودی زرادخانه‌های آن‌ها خواهد شد.

توماس هاجنوکزی، سفیر اتریش در سازمان ملل در گفت‌وگو با بلومبرگ در مورد ضرورت به تصویب رسیدن این قطعنامه گفت: با توجه به پیامدهای وحشتناک انسانی در صورت وقوع انفجار هسته‌ای، ما باید اقدام لازم را انجام دهیم. کشورهای هسته‌ای همواره اعلام می‌کنند که هنوز برای به تصویب رسیدن چنین پیمانی زود است اما ما معقتدیم زمان درستی برای ایجاد چارچوب‌های قانونی در راستای ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای است.

معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) تاکنون از دستیابی کشورهای غیرهسته‌ای به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کرده و تولید این تسلیحات را محدود کرده است. آمریکا نیز یک معاهده دوجانبه با روسیه را در سال 2011 به امضا رسانده است، تا به طور مشترک تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را به 1550 کلاهک کاهش دهند.

هم‌چنین سال گذشته ایران و کشورهای گروه 1+5 به توافق هسته‌ای برای محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران در عوض برداشتن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران دست یافتند. اما برای کشورهای دارنده تسلیحات هسته‌ای این گونه اقدامات خط قرمز محسوب می‌شوند.

رابرت وود؛ نماینده مخصوص آمریکا در کنفرانس خلع تسلیحات سازمان ملل در این باره گفت: پیمان ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای باعث افزایش ریسک تضعیف امنیت منطقه‌یی می‌شود. او گفت که آمریکا در هرگونه کنفرانسی که هدف آن نابودی کامل تسلیحات هسته‌ای باشد، شرکت نخواهند کرد.

هم‌اکنون تنش‌های موجود میان آمریکا و روسیه، هم‌چنین اقدامات تحریک‌آمیز چین در دریای جنوبی چین و ابهاماتی که در مورد پیشرفت برنامه هسته‌ای کره شمالی وجود دارد ممکن است این حس را القا کند که هم‌اکنون زمان خوبی برای تصویب این معاهده نباشد.

این موضع توسط برخی از متحدان کشورهای هسته‌ای هم‌چون استرالیا حمایت شد. این در حالی است که قطعنامه سازمان ملل این موضوع را مطرح می‌کند که نبود اعتماد و اختلافات جاری میان قدرت‌های هسته‌ای به این معنی است که هم اکنون زمان بسیار مناسبی برای اقدام است.

هم‌چنین اظهارات اخیر دونالد ترامپ، نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا باعث ایجاد نگرانی‌های بین‌المللی در مورد احتمال استفاده از تسلیحات هسته‌ای توسط آمریکا شده است.

در این قطعنامه آمده است: فضای بین‌المللی کنونی باعث افزایش توجهات سیاسی و به موضوع خلع تسلیحات و منع اشاعه شده است؛ هم اکنون ارتقای خلع تسلیحات چندجانبه و دستیابی به جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

موافقان این معاهده این نکته را اعلام کرده‌اند که هم‌اکنون تنها تسلیحات کشتار جمعی که ممنوعیتی برای آن وضع نشده است، تسلیحات هسته‌ای است. آن‌ها با اشاره به معاهده منع استفاده از مین‌های جنگی و موفقیت آن در جلوگیری از استفاده این ابزار جنگی، معتقدند که جامعه جهانی می‌تواند به کشورها برای توقف استفاده از تسلیحات هسته‌ای فشار بیاورند. حتی اگر این کشورها بخشی از روند اولیه معاهده نباشند.

بیتریس فین، رییس کمپین بین‌المللی خلع تسلیحات هسته‌ای (ICAN) در این باره گفت: رای مثبت 123 کشور سازمان ملل به این قطعنامه نشان دهنده آن است که اکثریت کشورهای جهان ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای را ضروری و امکان‌پذیر می‌دانند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 09 آبان 1395، کد مطلب: 95080905790، www.isna.irدر مسیر قطعنامه ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین