پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
رئیس انجمن صنایع دریایی ایران گفت: ایران در رتبه نهم علمی صنایع دریایی جهان قرار دارد و اگر بتوانیم مشکلات قانونی، اداری و بانکی در حوزه صنایع دریایی را برطرف کنیم این جایگاه علمی در صنعت دریایی نیز به دست خواهد آمد.
شعارسال: محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش‌بنیان دریایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص اختصاص بودجه به رشد و توسعه صنایع دریایی دانش بنیان در برنامه ششم توسعه گفت: به صورت خاص بودجه ای برای این منظور تخصیص داده نشده اما صندوق نوآوری و شکوفایی بودجه های خوبی دارد و معاونت علمی نیز دارای بودجه گسترده ای است.

وی افزود: اختصاص این بودجه ها با در نظر گرفتن اولویت های موجود در حوزه های مختلف به دست رئیس صندوق و معاونت علمی ریاست جمهوری است و با توجه به دیدگاه وسیع و حسن نظر آقای ستاری ستاد دریایی معاونت علمی جایگاه مناسبی برای اختصاص بخشی از این بودجه به طرح های گردشگری دریایی یا فناوری های دریایی است مشروط بر اینکه قابلیت اجرایی داشته باشند.

سیف در رابطه با صنایع دانش بنیان دریایی در کیش که هم اکنون در حال فعالیت هستند اظهار کرد: با موقعیت مناسبی که جزیره کیش دارد کارهای خوبی انجام شده اما نسبت به آنچه باید باشد فاصله دارد.

وی ادامه داد: صنعت دریایی حلقه کوچکی نیست و به بخش های مختلفی مانند بانک، قانون کار، محیط زیست، سفارشات و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد که همه بر روی هم صنعت را تشکیل می دهند در حالیکه ما از بیرون تنها کارخانه و سخت افزا را مشاهده می کنیم.

رئیس انجمن صنایع دریایی تصریح کرد: اگر سفارشات مدیریت نشود، قیمت ارز کنترل نشده و بانک ها تسهیلات ندهند یا شرکت های بیمه با حضور خودریسک ها را برای تولید کننده و خریدار پایین نیاوردند مشکلاتی در این حوزه به وجود خواهد آمد و این مشکل تنها در مناطق آزاد نیست و در بدنه اصلی کشور هم صنعت دریایی با ین مشکل مواجه است و اگر این حلقه ها در کنار هم قرار نگیرند طبیعتا نتیجه خوبی نمی توان گرفت.

وی با اشاره به اینکه ایران در رتبه علمی صنایع دریایی دارای رتبه بالایی است افزود: ایران در رتبه نهم قرار دارد و جزء ده کشور برتر علمی در صنایع دریایی است و تحریم ها علی رغم اینکه در سخت افزار کمبودهایی را برای ما به وجود آوردند اما در بخش علمی موجبات پیشرفت را برای ما فراهم کرد و در بعد علمی که حلقه اول صنعت است ما در تولید مقاله و پژوهش کارهایی خوبی مشاهده کردیم اما تبدیل این مقالات و پژوهش ها به فناوری و صنعت که حلقه های بعدی چرخه صنایع دریایی را تشکیل می دهد وابسته به حل مشکلات اداری، قانونی و بانکی است تا جایگاه علمی برتر را درصنعت هم پیدا کنیم.

این مقام مسئول در ستاد فناوری و نوآوری دانش بنیان صنایع دریایی با بیان اینکه در تبادل علمی میان ایران و کشورهای دیگر در حوزه صنایع دریایی خوب عمل کرده ایم اظهار کرد: به لحاظ رتبه علمی بالایی که داریم کشورهای پیشرفته در حوزه دریایی علاقمند به پذیرش دانشجویان ایرانی هستند اما در عمل آنچنان که باید به جایگاه علمی خود در جهان توجه نکردیم و نتوانستیم از ظرفیت های بالای خود در این حوزه به درستی استفاده کنیم در حالیکه یکی از پایه های توسعه صنعت دریایی نیروی انسانی است و در این بخش ما توانمندی های خوبی داریم و اگر بتوانیم حلقه ای این زنجیره را درست در جای خود آماده کنیم در آینده می توانیم شاهد یک حرکت جدی درحوزه صنایع دریایی باشیم.

وی در رابطه با استقبال جوانان از صنایع دریایی انتخاب رشته ای دانشگاهی و تحصیل در این رشته ها ابراز کرد:

سیف تاکید کرد: بدون شک رشته های عمومی طرفداران بسیاری دراد و هر چی رشته خاص تر می شود با توجه به اینکه شرایط کاری سخت تری می شود جذابیت کاهش می یابد ولی با توجه به اینکه فعالیت های گسترده دریایی کشور طی سال های گذشته و توسعه پارس جنوبی، توجه به صنایع دریایی کشتی سازی و توجه به بخش نظامی دریایی گسترده بوده در سال های اخیر جذابیت هایی هم در این بخش به وجود امده و عملا دانشجوهای بسیاری هم جذب رشته های دریایی شده و کارایی خوبی هم دارند.

وی در ادامه افزود: بخش های مختلف دریایی به دلیل اینکه تعداد خروجی های محدودی دارد، بازار کار خوبی هم دارند و دانشجوهای خروجی ما هم محدود و مشخص است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش‌بنیان دریایی همچنین به اجرای طرح های گردشگری دریایی جدید در کیش اشاره کرد و افزود: رستوران مغروق و زیردریایی تفریحی از جمله طرح های گردشگری دریایی است که به زودی در جزیره کیش به اجرا در خواهد امد.

وی در خصوص مشکلات زیست محیطی این دو طرح نیز خاطر نشان کرد: رستوران مغروق با توجه به اینکه روی آب شناور است و با کف دریا اتصال ندارد اسیبی به محیط زیست دریایی وارد نمی کندد.

جزیره کیش با 91 کیلومتر مساحت دارای نوار ساحلی دریایی، پاک و زیبایی است که در سال های اخیر برای گسترش جذابیت گردشگری ساحلی طرح هایی همانند هتل دریایی ترنج در آن صورت گرفته است این جزیره مرجانی با 27 هزار نفر جمعیت سالانه پذیرای بیش از یک میلیون و 800 هزار گردشگر داخلی و خارجی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: پنجشنبه 29 مهر 1395، کدخبر: 926767، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شامیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
0
0
در چه جایگاهی از فناوری در حوزه دریایی قراردارد؟ در چه جایگاهی از بازار فناورانه دریایی قرار دارد؟ لطفا بشکل کامل توضیح بدهید جناب دکتر سیف عزیز
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین