پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۸۳۵
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
یار دیرین امام خمینی حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور صبح امروز بر اثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت.
شعار سال: سیدعلی اکبر محتشمی پور دبیر کل اسبق دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه ملت فلسطین بوده است، که سابقه وزارت کشور در دولت دوم آیت الله خامنه ای، عضویت در شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، نمایندگی مجلس و سفیر ایران در سوریه در کارنامه او به چشم می‌خورد.

سیدعلی اکبر محتشمی پور متولد سال ۱۳۲۵ در شهر تهران است. او در مدرسه علوی تحصیلات خود را به پایان رساند و از سال ۱۳۴۰ برای فراگیری علوم دینی در حوزه‌های علمیه تهران، قم و نجف حاضر شد. از جمله اساتید او می‌توان به امام خمینی (ره)، آیت الله سیدحسن بجنوردی، آیت الله خوئی، آیت الله میرزا باقر زنجانی شاره کرد.

محتشمی پور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی علیه رژیم پهلوی مبارزه می‌کرد، او در سال ۱۳۴۱ برای نخستین بار دستگیر شد و در سال ۱۳۴۵ پس از تبعید امام به ترکیه و نجف عازم عراق شد و تا زمان پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ او بیشتر زمان خود را خارج از ایران گذراند.
علی اکبر محتشمی پور درگذشت
تصویری از علی اکبر محتشمی پور در کنار امام

بعد از پیروزی انقلاب، علی اکبر محتشمی پور در فاصله سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ عضو دفتر امام خمینی در پاریس، تهران و قم بود، او همچنین در سال ۱۳۵۹ عضو هیات منتخب امام برای بررسی بنیاد مستضعفان بود، او در همین سال نماینده امام و مدیر صدای جمهوری اسلامی و نیز عضو شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما بود.

محتشمی پور از سال ۱۳۶۰ به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه فعالیت می‌کرد. او در دوران سفارتش اقداماتی انجام داد از جمله تشکیل گروه‌های اسلامی یه ویژه حزب الله لبنان و نیز هسته‌های مقاومت، در بهمن ماه سال ۱۳۶۲ صهیونیست‌ها برای او بسته‌ای انفجاری ارسال کردند، و به این صورت او مورد هدف یک حادثه انفجار بمب قرار گرفت، که در اثر آن از ناحیه چشم، گوش و هر دو دست آسیب دید و یک دست او از مچ قطع شد. با وجود چنین سابقه ای، بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، مجلس وقت رای به عزل علی محتشمی پور از دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین داد. او در آن زمان باستاد میرحسین موسوی همکاری داشت.

وی بعد از این ماجرا‌ها به نجف رفت و ده سال آخر عمرش را در نجف اشرف در جوار بارگاه امام علی (ع) سکنی گزید.

اطلاعیه دفتر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر محتشمی پور

بسم الله الرحمن الرحیم‎

«یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی»

روح بزرگِ مبارز شجاع، جانباز انقلاب اسلامی، یاور و شاگرد همیشگی امام راحل و خادم و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور مقارن با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) به خدا پیوست.

او که عمر خویش را سراسر در راه اعتلای اسلام و انقلاب، آزادی قدس شریف و دفاع از مظلومین وقف کرده و از بنیانگذاران حزب‌الله لبنان بود، در این راه از اهدای جسم و جان خویش هیچگاه دریغ نکرد، آنچنان که در انفجار تروریستی سال ١٣۶٢ به عاملیت نیرو‌های رژیم اشغالگر قدس تا مرز شهادت پیش رفت؛ وی همواره مغضوب مستکبران سفاک و محبوب مظلومان و مومنین قرار داشت.

طی ده سال آخر عمر پربار خویش، در جوار بارگاه نورانی حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) سکنی گزید و اکنون میهمان وجود مقدس ائمه معصومین علیهم‌السلام خواهد بود.

(انشاءالله) عروج ملکوتی این بزرگ‌مرد را به همه مجاهدین راه حق، مومنین و محبین تسلیت عرض کرده و از پیشگاه حضرت باری‌تعالی تعجیل در فرج موعود آل محمد (ص) را خواستاریم. باشد که با ظهور آن حضرت تسکین حقیقی بر درد‌ها و آلام مظلومین عالم قرار گیرد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار:۱۷ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر:۶۰۵۸۱۹، www.hamshahrionline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین