پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۱۴۸
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۶
رسانه‌های مختلف با توجه به نوع مخاطب و میزان تاثیرگذاری می‌توانند در شرایط ملتهب جامعه نقشی تاثیر گذار داشته باشند بدیهی است که نوع تاثیرگذاری به محتواسازی و روند ارتباط با مخاطب برمی گردد. باید روان مردم را با شوخی و طنز آمیخته کرد که بتوان مقداری روح و روان خشک جامعه را نرم و به آن امید تزریق کرد. چون هر لحظه احتمال دارد در جامعه خشونت‌های جبران ناپذیری اتفاق بیفتد.
شعارسال:سهیل رضایی مدیر بنیاد فرهنگ زندگی مرکز مطالعات و آموزش علوم پیشرفته انسانی در پاسخ به این سوال که مسئولین فرهنگی جامعه و رسانه‌ها با چه اقداماتی می‌توانند در کاهش التهابات شرایط کرونایی موثر باشند؟  گفت: مسئولین با جامعه شکاف پیدا کرده اند. اقدامات آن‌ها باید برای جامعه مفید و موثر باشد، ولی انگار کاری از دست آن‌ها ساخته نیست. در شرایط کرونا وزیر بهداشت، پیشنهاد و راه حلی برای اینکه مردم به افسردگی مبتلا نشوند و یا اینکه از افسردگی خارج شوند نداشته است. فقط با اطلاع رسانی آمار کرونا را اعلام کرده است. این چه جامعه‌ای است که مدیر خبرنگار شده و خبر‌ها را به مردم اعلام می‌کند! در صورتی که مردم خبر‌ها را در رسانه‌ها می‌خوانند.

رضایی در ادامه گفت: در واقع آنقدر سطح آگاهی مدیریتی افت پیدا کرده که در ایام کرونا بوستان‌ها را بسته اند! وقتی متوجه این نیستند که حضور در طبیعت با رعایت فاصله فیزیکی در فضای آزاد می‌تواند برای روحیه مردم مفید باشد، ولی به دلیل عدم این آگاهی جامعه را در حبس قرار می‌دهند که چالش‌های خانوادگی را در پی دارد و ادامه این حبس چالش‌ها را روز بروز افزایش می‌دهد بویژه در خانواده‌های کوچک که باعث ناراحتی اعصاب و بهم ریختگی اعضای خانواده می‌شود.

او افزود: از مسئولین فرهنگی انتظاری ندارم و نقشی برای آن‌ها قائل نیستم. چون کاری از دست آن‌ها ساخته نیست و در این زمینه اقدامات موثری انجام نمی‌دهند.

رضایی در خصوص تاثیر ژانر‌های مختلف به خصوص کمدی در این روز‌ها می‌گوید: هنر زمانی می‌تواند مفید باشد که ساخت آثار کمدی در جامعه مقداری تقویت شود. در واقع جامعه در شرایط کرونایی نیازمند کمدی است، چون آن‌ها در شرایط بحرانی کرونا کشش و تحمل تراژدی را ندارند.

او ادامه داد: باید ظرفیت کمدی افزایش پیدا کند تا جامعه بتوان راه برون رفت از این وضعیت را پیدا کند. البته اگر در ساخت آثار کمدی طرحی ساخته شود که مسئله ساز نشود، چون کمدی نیازمند یک کاراکتر است و با مد نظر قرار دادن یک کاراکتر نباید مشکلاتی ایجاد شود مانند سریال «در حاشیه» که با اعتراض پزشکان مواجه شد.

این مدیر فرهنگی افزود: خنده و طنز است که می‌تواند شرایط تلخ جامعه را در وضعیت بحرانی کرونا مقداری شیرین‌تر کند و جلو ببرد. با توجه به تعداد بالای پیام دریافتی خودکشی از طرف مردم این شرایط برای جامعه کلافه کننده است در حدی که به جایی رسیده اند که فکر می‌کنند رفتن بهتر از ماندن است و این واقعیت تلخی در جامعه کشور است.

مدیر بنیاد فرهنگ زندگی اظهار داشت: باید روان مردم را با شوخی و طنز آمیخته کرد که بتوان مقداری روح و روان خشک جامعه را نرم و به آن امید تزریق کرد. چون هر لحظه احتمال دارد در جامعه خشونت‌های جبران ناپذیری اتفاق بیفتد.

سهیل رضایی با اشاره به اینکه مشکلات در جامعه حاد شده و رعایت اولویت و فوریت در آن امری مهم است گفت: در شرایط التهابی جامعه در کرونا مردم به دنبال امید هستند، ولی متاسفانه به دلیل عدم اقدامات مناسب از طرف مسئولین یک فاز به عقب رفته اند. جامعه مدیریتی توجه کافی به این مسائل ندارند. وقتی طبق گفته‌های وزیر بهداشت در اردیبهشت ماه امسال صادرات واکسن باید انجام می‌شد، ولی چنین چیزی هنوز اتفاق نیفتاده و شاهد هستیم در اواخر خرداد ماه هنوز هم واکسیناسیون کرونا به پایان نرسیده است.
این مدیر در خصوص تاثیری که هنر نمایش می‌تواند در وضعیت فعلی بگذارد معتقد است: طبیعتا فضای هنری برای تولید کننده و مصرف کننده‌ها تبلیغ محسوب می‌شود، چون تولید کننده‌ها که هنرمندان محسوب می‌شوند برای آفرینش هنر به صحنه نیازمند هستند که بازی تئاتر را بیافریند و بازگشایی سالن‌های نمایش برای آن‌ها گشایشی است و حتی برای مخاطبان که از هنر استقبال می‌کنند. در این شرایط حالت طبیعی به جامعه بر می‌گردد.

رضایی ادامه داد: وقتی مسئولین یک جامعه بزرگ را در حبس نگاه نگهداری کرده اند و هنوز نمی‌دانند که فرهنگ و هنر طعم دهنده‌های جامعه هستند. وقتی طعم دهنده‌ها متوقف می‌شوند طعم دهان جامعه گس و تلخ می‌شود در صورتی که تئاتر و سینما می‌توانند به جامعه کمک کنند که از انزوا خارج شوند.

وی افزود: فعالیت اجتماعی در جامعه مردم را از انزوا و تنهایی خارج می‌کند و خارج شدن از انزوا به آن‌ها تاب آوری بیشتری می‌دهد. چون فضای اجتماعی که در کنار هم می‌توانند با شوخی و لبخند، شنیدن درد‌های مشترک ایجاد کنند برای آن‌ها خیلی مفید است و این شورانگیز و پر نشاط است وقتی افراد در کنار هم با امید زندگی می‌کنند و باعث می‌شود امید در دیگران هم افزایش پیدا می‌کند.

رضایی بیان کرد: تنوع رنگی تنوع فکری را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود مردم در جامعه متفاوت فکر کنند. پوشیدن لباس‌های جدید و رنگی حال مردم را خوب می‌کند، ولی با این فکر‌ها که امکان دارد اگر شما متنوع بپوشید کسی دیگری هم دلش بخواهد و شاید توان تهیه آن را نداشته باشدجامعه را حسود بارآورده ایم. در صورتی که وقتی افراد با آرایش و لباس خوب دیده می‌شوند در رویای دیگران هم تاثیرات مثبتی دارند و مشکلات روحی کمتری در جامعه ایجاد می‌شود.

او در پایان گفت: به رسمیت نشناختن تنوع، باعث ایجاد خشونت می‌شود. اینکه اگر کسی متفاوت باشد باید حذف شود فضا را تلخ می‌کند. اگر زن‌های جامعه آزاد بودند و لباس‌های رنگی می‌پوشیدند بخشی از طراوات جامعه حفظ می‌شد. ولی جامعه را آنقدر بسته اند و آن را سیاه و سفید کرده اند که حد و حساب ندارد. در صورتی که در خارج از کشور با رعایت تنوع رنگ ها، درخت‌ها و ... را به شکل‌های مختلفی طراحی می‌کنند و این در تغییر روحیه آن‌ها خیلی تاثیرگذار است. امیدوارم این مسائل را در جامعه یاد بگیریم و آن را به رسمیت بشناسیم.
 
فرهنگ و هنر طعم دهنده های جامعه هستند

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار ۱۹ خرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۱۸۹۰۰۱، www.borna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین