پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه گفت: در صورتی که ترکیه و عراق بخواهند ایران مشکلی برای میانجی‌گری ندارد ولی تا به حال از ما درخواستی نشده است.

شعارسال: ابراهیم رحیم‌پور در حاشیه مراسم روز جمهوری ترکیه که شب یکشنبه در سفارت این کشور با حضور واعظی، وزیر ارتباطات و جمعی از سفرا و مسئولان خارجی برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به اتفاقات پس از برجام، شاهد رفت‌وآمدهای بسیاری از سوی مسئولین سایر کشورها هستیم، شما روند این رفت و آمدها را چطور ارزیابی می‌کنید و در آینده روابط اقتصادی و سیاسی ایران با سایر کشورها چقدر اثرگذار خواهد بود، گفت: فکر می‌کنم آمار کاملا گویا است و ابزار و مقدمات تفاهم، نشست و رفت و آمد است. کاری که متاسفانه قبلا انجام نمی‌شد و روابط خارجی ما سد شده بود. خدا را شکر از این جهت هیچ مانعی نداریم و از طیف های مختلف، بلوک‌ها و قاره‌های مختلف همه جوره و در تمام سطوح به کشورمان رفت و آمد دارند.

رحیم‌پور افزود: برخی مواقع خود ما در وزارت امور خارجه برای تنظیم قرار ملاقات‌ها با مشکل روبه‌رو هستیم. حتی چند رییس‌جمهور منتظر پاسخ ما برای ملاقات هستند. بنابراین همین حجم زیاد رفت و آمدها کاملا گویای وضعیت تعاملات ما است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه با بیان این که بالاخره سایه مسایل قبلی هنوز وجود دارد، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که ما به سمتی می رویم که لااقل بتوانیم قسمتی از خواسته های مردم و مشکلاتی که مردم با آنها دست به گریبان هستند را حل کنیم. در این رابطه آمار و ارقام دقیق است. فکر می کنم از این جهت کار انجام شده است ولی رسیدن به ۱۰، ۱۲ سال پیش کار بیشتری می‌خواهد.

رحیم‌پور در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات روز جمعه نماینده روسیه در شورای امنیت مبنی بر این که پس از برجام راه تهران برای عضویت در پیمان شانگهای باز شده است، گفت: بله روس ها علاقمند هستند و می شود گفت سایر کشورهای عضو شانگهای هم علاقمند هستند. چند بار روس‌ها با ما صحبت کرده‌اند. البته این قسمتی است که می‌شود به رسانه‌ها گفت. یک قسمتی هم موانعی است که باید رفع شود و امیدواریم که خود روس‌ها به رفع این موانع کمک کنند. ما هر جایی که رفتیم با سربلندی و عزت رفتیم. هیچ جا با درخواستی که معقول نباشد برخورد نکرده‌ایم.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با بیان این که در حال مرور عضویت خود که قبلا درخواست کرده بودیم، هستیم، افزود: در جلسه آخر این هفته نخست وزیران شانگهای من از طرف ایران شرکت می‌کنم و باید ببینیم فضا به چه صورت است. ما مرتب بررسی می‌کنیم تا آن چه در توانمان هست را چه با عضویت کامل و چه با عضویت ناظر برای این مجموعه انجام دهیم. بنابراین روس‌ها علاقمند هستند و در سفر آقای ظریف مجددا این موضوع را اعلام کردند ولی باید کارهای دیگر هم انجام شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با این که آیا ممکن است این که در اجلاس نخست وزیران شانگهای در سطح معاون وزیر شرکت می کنید خود پیغامی داشته باشد، افزود: ما هم کارهایی داریم که در حال بررسی است وقتی که همه مجموعه علاقمند باشند ما قاعدتا در سطح بالاتر و اصلی شرکت می‌کنیم. این هم یک سری مسایلی دارد که دنبال می کنیم. البته مهم‌ترین مساله این است که ما باید اسناد عضویت را با مجلس شورای اسلامی در میان بگذاریم و این موضوع برای هر عضویت است.

وی افزود: به همین دلیل ما مطالعات خود را روی اسناد انجام می دهیم که اگر مطابق با قوانین به ویژه قانون اساسی ما باشد و به ویژه این که مجلس شورای اسلامی آن را تایید کند، در آن صورت عضویت خواسته ما است. البته چند مانع وجود دارد که در ارتباط با آنها در حال صحبت هستیم و امیدواریم که شرایط به مرحله‌ای برسد که ما بتوانیم بیشتر از عضو ناظر در آن مجموعه باشیم.

رحیم پور در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با پیمان مودت آ. سه.آن که امضا نشد و به تایید مجلس موکول شد، گفت: کارهای این پیمان آماده است ولی چون مجلس باید تایید کند با وجود این که آقای ظریف عازم بود ولی به دلیل آن که از سوی مجلس تایید نشد ، هر چند که فکر می کنم مجلس با آن مساله‌ای نداشته باشد اما ما به احترام مجلس گفتیم اول مجلس تایید نهایی را بدهد بعد ما پیمان را امضا می کنیم.

وی تاکید کرد: از طرف مقابل همه چیز برای امضای پیمان آماده بود. فقط ما باید به قول معروف به محضر برویم و امضای نهایی را بگیریم. در رابطه به این که در آینده نزدیک انجام می شود یا خیر هم به هر حال باید مجلس تایید کند و ما همان زمان امضا می کنیم.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در ارتباط با این که آیا در این زمینه خللی ایجاد شده بود، گفت: نه. همان طور که گفتم کارها انجام شده است ولی به طور سمبلیک باید جلوی روسا امضا کنیم و چون مجلس تایید نهایی نکرده بود موضوع را به بعد از امضای مجلس موکول کردیم. البته ما بررسی کردیم مجلس هم امضا خواهد کرد.

وی افزود: آقای ظریف به احترام مجلس نرفتند تا مجلس نظر کتبی خود را به ما بدهد تا ما بعد از آن امضا کنیم.

رحیم پور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اجلاس کاری که در رابطه با دریای خزر داشت به چه صورت پیش رفت و آیا می‌توان به آن امیدوار بود، گفت: این اجلاس چهل و هفتمین جلسه خزر بود و این بدان معناست که ما پله‌پله جلو می رویم تا به موضوع‌های مهمی برسیم.

وی افزود: ما به هر حال پروتکل را بند به بند پیش می‌رویم. بندهایی داریم که الان ۱۰ جلسه روی آنها چانه می‌زنیم. فقط مساله ما نیست و هر ۵ کشور روی آنها مذاکره می‌کنند. برخی بندهاست که کاملا موافق آن هستیم ولی سایرین با هم اختلاف دارند. به هر حال گامی به جلو برداشته شده است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در ارتباط با اجلاس آتی دریای خزر خاطرنشان کرد: جلسه بعدی در عشق آباد و جلسه بعد از آن هم در باکو و جلسه سران هم در آستانه قزاقستان برگزار می شود. روز آن نهایی نشده است ولی جلسه سران در سال ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد. ابتدا قرار بود این جلسه در سال ۲۰۱۶ برگزار شود که به دلیل آماده نبودن شرایط به سال ۲۰۱۷ موکول شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در رابطه با صحبت‌های دکتر ولایتی مبنی بر این که ایران حاضر است برای حل اختلاف‌های بین عراق و ترکیه میانجیگری کند، گفت: اگر از ما بخواهند مشکلی نداریم و قاعدتا باید ترکیه و عراق هر دو علاقمند به میانجیگری ما باشند. ما وضعیت خوبی برای برخی از این تحرکات داریم ولی تا آن جا که می‌دانم از ما درخواست مشخصی نشده است و شاید مقداری زمان بخواهد.

او در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سهم ایران از دریای خزر گفت: من سهم را قبول ندارم و به نظر عوامانه است. سهم معنی ندارد. تمام دریا برای همه است. من قبول ندارم که هر سال سهم ما کمتر شده است. چه کسی این حرف را زده است؟ این حرف‌ها عوامانه است. دریا، دریای مشاعی است که راجع به قانونمندی و تقسیم دوره شوروی است که سقوط کرد. برخی فکر می کنند هنوز شوروی سقوط نکرده است ولی شوروی سقوط کرده و به حدود ۱۵ کشور جدید تبدیل شده است. بنابراین تمام این میراث به همه در شوروی سابق نمی‌رسد و از همین جهت مذاکرات باید انجام شود.

وی افزود: در ارتباط با خلیج فارس هم همین طور است. در دریای جنوب هم به قانونمندی کامل نرسیده ایم. معمولا حقوق دریاها که ما عضو آن نیستیم، بستگی به اجماع و تفاهم ۵ کشور دارد. این تفاهم هنوز در مورد چند بند نهایی نشده است و باید منتظر آن باشیم. بنابراین سهم معنا ندارد. ما ماهیگیری خود را انجام می دهیم، کشتیرانی می کنیم و در زمینه محیط زیست هم با هم همکاری کرده و در مورد موافقت نامه های مختلفی که داشتیم با هم همکاری می کنیم. بنابراین سهمی گرفته نشده است که امروز دلواپسان فکر می‌کنند اتفاقی افتاده است. این موضوع در سطح عالی و در سطح رهبری یک مملکت باید مورد تفاهم قرار گیرد. آنها تایید کنند و بعد انجام شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 9 آبان 1395، کدمطلب: 95080906514 ،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
0
0
رحیم پور دیگه کجای وزارت امور خارجه بود که شد معاون. بخدا آدم گاهی از شنیدن بعضی خبرها تعجب می کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین