پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۴۶۵۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در چهل و نهمین کارگروه توسعه صادرات ضمن تاکید بر جایگاه رایزنان بازرگانی در بازار‌های هدف، گفت رایزنان بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران به کشور‌های چین، روسیه، ارمنستان، آذربایجان و عمان اعزام شده‌اند.
شعار سال: حمید زادبوم، در این نشست از آمادگی نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران در کشور‌های مذکور و نیز عراق و افغانستان در راستای کمک به تجار و بازرگانان به منظور افزایش ظرفیت‌های تجاری فی مابین ایران و کشور‌های هدف خبر داد.

دبیر شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی در ادامه رفع موانع صادرات کالا‌های بورسی در قالب مکانیزم‌های بورس کالا و نیز صادرات طلا و جواهرآلات و رفع موانع و مشکلات این حوزه با توجه به ظرفیت‌های مناسب ارزی‌آوری این صنعت ضروری دانست.
 
سیاست‌های کلان وزارت صمت

در این جلسه همچنین تأکید شد تا در جهت سیاست‌های کلان وزارت صمت، تیک‌های تایید صادرات و واردات بر روی سامانه جامع تجارت و سامانه گمرک ایران به حداقل برسد؛ لذا مقرر شد در اجرای این سیاست تمامی دستگاه‌های مرتبط با صادرات کالا و خدمات بایستی همکاری‌های لازم را جهت مانع‌زدایی از صادرات به عمل آورند.

خاطرنشان می‌سازد، در راستای بررسی پیشنهادات وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوصی حذف مجوز سایر دستگاه‌ها‌های اجرایی در خصوصی کالا‌های صادراتی معامله شده در رینگ صادراتی بورس کالا، مقرر شد جلسه‌ای با قید فوریت و با حضور نمایندگان معاونت‌های تولیدی وزارت صمت، دفتر مقررات، مرکز تجارت الکترونیک، گمرک ایران، معاونت بازرگانی داخلی و معاونت طرح و برنامه وزارت صمت در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شده و متن مصوبه پیشنهادی تهیه و به دبیرخانه شورای‌عالی صادرات ارسال شود.

گفتنی است، در راستای اجرای مفاد بند (ث) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و پیگری‌ها و اقدامات اخیر سازمان توسعه تجارت ایران مقرر شد تا وزارت امور اقتصاد و دارایی نسبت به ارسال فوری نقطه نظرات و پیشنهادات اقدام کنند.

همچنین، عنوان شد اتحادیه ملی تولید و صادرات طلا و جواهر با ابلاغ و اجرایی شدن ضوابط پیشنهادی بانک مرکزی در خصوص صادرات و واردات فلزات گرانبها در شرایط فعلی و قبل از انجام اصلاحات لازم مخالف است و تشکل یادشده خواستار رفع موانع سر راه تولید، اشتغال و ارزآوری طلا و جواهرآلات و اعتماد به بنگاه‌های معتبر و فعال این صنعت شدند.

در ادامه این نشست، مطابق پیشنهاد گمرک ایران در خصوص ضرورت پیش‌بینی ضوابط جداگانه برای تسهیل و تسریع فرآیند صادرات بنگاه‌های صادراتی معتبر و خوشنام (موضوع مصوبات هیات وزیران و کارگروه‌های صادرات کشور در خصوص انتخاب و معرفی صادرکنندگان ممتاز و نمونه) در گروه‌های کالایی مختلف از جمله طلا و جواهر، مقرر شد کلیه دستگاه‌های اجرایی دست‌اندرکار صادرات و خدمات‌دهنده به صادرکنندگان، نسبت به تهیه بسته‌های تشویقی و حمایتی در راستای پشتیبانی و مانع‌زدایی از فرایند صادرات غیرنفتی اقدام تا پس از تایید کارگروه توسعه صادرات اجرایی شود.

همچنین مقرر گردید پیرو تصمیمات قبلی کارگروه توسعه صادرات، سازمان ملی استاندارد ایران حداکثر ظرف یک هفته نسبت به ارسال پیش‌نویس بسته تشویقی صادرکنندگان برتر جهت بررسی در جلسات کارگروه توسعه صادرات اقدام کنند.
 
اصلاح ضوابط اجرایی صادرات و واردات فلزات گرانبها

در این نشست تصمیم بر این شد تا در خصوص اصلاح ضوابط اجرایی صادرات و واردات فلزات گرانبها جلسه فوق‌العاده در محل سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور معاونت امور صنایع وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک ایران، سازمان ملی استاندارد ایران، دفتر مقررات صادرات و واردات و مرکز تجارت الکترونیک برگزار شده و جمع‌بندی جلسه مذکور به بانک مرکزی منعکس شود.

لازم به ذکر است، با توجه به ضرورت بررسی مجدد ضوابط اجرایی صادرات و واردات فلزات گرانبها در شرایط فعلی مقرر شد اتاق بازرگانی ایران و اتحادیه تولید و صادرات طلا، جواهر و فلزات گران‌بها به فوریت نسبت به ارسال نقطه نظرات پیشنهادی در خصوص پیش‌نویس ضوابط اجرایی صادرات و واردات فلزات گرانبها به دبیرخانه شورای‌عالی صادرات و بانک مرکزی اقدام کنند.

در پایان با عنایت به اهمیت جایگاه ارزآوری از صادرات فلزات گرانبها و ضرورت رفع موانع و مشکلات سر راه صادرات و تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت مقرر شد کلیه دستگاه‌های اجرایی دست‌اندرکار از جمله سازمان ملی استاندارد ایران (در خصوص زمان و هزینه نمونه‌برداری‌ها و تعیین عیار)، گمرک ایران (در خصوص معطلی محموله‌های وارداتی و صادراتی در گمرکات اجرایی) و بانک مرکزی (در خصوص ارزیابی اصل محموله‌های صادراتی و صدور مجوزها) نسبت به حذف بروکراسی‌ها و کاهش رویه‌های هزینه‌بر در فرایند ورود مواد اولیه شمش فلزات گرانبها و صدور محصولات ساخته شده ظرف حداکثر ۱۰ روز اقدام کرده و گزارش اقدامات را به دبیرخانه شورای‌عالی صادرات منعکس کنند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایلنا، تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۸۸۳۲۷، ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
0
0
امیداوریم که این موانع برداشته شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین