پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۸۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۴
رئیس انجمن اعضای هیات علمی "مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها ومراتع کشور" با ارسال یک بیانیه خطاب به نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ازآنان خواست تا با توجه به مشکلات محیط زیستی که اکوسیستم‌های طبیعی کشور را درگیر کرده است برنامه‌های خود را ارائه داده و به چند سوال اساسی در این رابطه پاسخ دهند.
شعار سال: از جمله این پرسش‌ها برنامه‌های عملیاتی این کاندیدا‌ها برای کنترل و مدیریت تغییر اقلیم، مدیریت بحران آب، استفاده از انرژی خورشیدی در مقیاس نیروگاهی، مدیریت پسماند‌ها و آلودگی آب، خاک و هوا، مدیریت و کنترل طوفان ریزگرد، مهار بیابانزایی، مدیریت برداشت از معادن، تغییر کاربری اراضی ملی، به کارگیری توسعه در جهش تولید، آتش سوزی جنگل ها، چرای بیش از ظرفیت مراتع و برخی از دیگر مسائل است.

در بخشی از این بیانیه بر این نکته تاکید شده که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند از آنجا که دو بخش کشاورزی و منابع طبیعی به لحاظ اهداف، وظایف و دیدگاه متفاوت هستند، یکی از پیش زمینه‌های رفع مشکلات منابع طبیعی کشور، تشکیل وزارت منابع طبیعی مستقل از بخش کشاورزی است که کاندیدا‌های ریاست جمهوری دراینباره باید نظر خود را اعلام کنند.

متن کامل این بیانیه مهم در ادامه می‌آید:

نامزد‌های محترم سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام

با توجه به مشکلات زیست محیطی مبتلا به اکوسیستم‌های طبیعی در سطح کشور، و نیاز به برنامه‌های عملیاتی برای مدیریت بهینه آن‌ها خواهشمنداست به سؤالات زیر پاسخ دهید:

همانطور که استحضار دارید:

۱- موضوع تغییر اقلیم یک موضوع جهانی است که کشور ایران هم از آن مستثنی نیست. برنامه‌های عملیاتی شما برای کنترل و مدیریت این موضوع چیست؟

۲- بهره‎برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی، افت سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب ها، کشور را با بحران آب مواجه کرده است. برنامه‌های عملیاتی شما برای مدیریت بحران آب کدامند؟

۳- بهره برداری از انرژی‌های پاک، یکی از راهکار‌های اساسی برای کاهش چالش‌های زیست محیطی میباشند. با توجه به اینکه قسمت‌های وسیعی از کشور پهناور ایران با داشتن سالانه بیش از ۳۰۰۰ ساعت آفتاب درخشان توان استحصال برق خورشیدی را دارد. تولید انرزی پاک می¬تواند در تامین انرژی برای کشاورزی و منابع طبیعی مورد استفاده قرار گیرد و همچنین منبع در آمد خوبی برای کشور باشد. برنامه شما برای استفاده از انرژی خورشیدی در مقیاس نیروگاهی چیست؟

۴- انتشار پسماند‌ها و فاضلاب به محیط زیست، آلودگی خاک، آب و هوا را درپی دارد. برنامه‌های عملیاتی شما برای مدیریت این چالش کدامند؟

۵- ورود و گسترش طوفان‌های ریزگرد در کشور و آثار آن‌ها بر زیست بوم‌ها باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره ساکنان مناطق تحت تاثیر این پدیده شده است. برنامه‌های عملیاتی شما برای مدیریت و کنترل این پدیده چیست؟

۶- گسترش بیابان‌ها یکی از پدیده‌های شوم زیست محیطی است که باعث جابجایی تمدن‌ها می‌شود. متاسفانه این پدیده روز به روز هم در محیط‌های طبیعی کشور در حال گسترش است. برنامه‌های شما برای مهار بیابان زایی چیست؟

۷- بهره برداری از معادن، آسیب‌های جبران ناپذیری به اکوسیستم‌های طبیعی وارد می‌کند. برنامه‌های عملیاتی شما برای مدیریت متعادل این عملیات چیست؟

۸- تغییر کاربری اراضی منابع ملی یکی از پدیده‌هایی است که به شدت در حال گسترش است. برنامه‌های عملیاتی شما برای کنترل آن چیست؟

۹- برنامه عملیاتی شما برای به کارگیری "آمایش سرزمین" در امر توسعه و جهش تولید، به ویژه کشاورزی و معدن کدامند؟
۱۰- برنامه عملیاتی شما برای افزایش کارایی آب در بخش‌های مختلف اقتصادی چیست؟

۱۱- آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع، تغییر کاربری اراضی، ملی چرای بیش از ظرفیت و بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی از چالش‌های اساسی می‌باشند که باعث تخریب روز افزون این منابع خدادادی می‌شوند. برنامه عملیاتی شما برای مدیریت این چالش‌ها و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کدامند؟

۱۲- همچنین بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران اعتقاد دارند از آنجا که دو بخش کشاورزی و منابع طبیعی به لحاظ اهداف، وظایف و دیدگاه متفاوت هستند، یکی از پیش زمینه‌های رفع مشکلات منابع طبیعی کشور، تشکیل وزارت منابع طبیعی مستقل از بخش کشاورزی است. نظر حضرتعالی در این رابطه چیست؟

با احترام
سیدموسی صادقی
رئیس انجمن اعضای هیات علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اسکان نیوز، تاریخ انتشار: ۲۴خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: eskannews.com، ۳۵۵۰۰
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
0
0
اصلا بزنامه ای دارند ؟!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین