پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
تسهیلات جدیدى با موضوع "خرید مطالبات محقق نشده" در صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت مصوب شده تا شرکت هاى دانش بنیان بتوانند از آن استفاده کنند.
شعار سال: چند مدتی است که پیگیری سوالات و موانع فعالیت شرکت‌های دانش بنیان صنعت نفت به عنوان صنعت پیشران اقتصاد کشور، در دستور کار خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان قرار گرفته است.

یکی از دغدغه‌های شرکت‌های فعال در این زمینه که در خبری با عنوان "دانش بنیان‌های نفتی، انجمن تشکیل می‌دهند / وزارت نفت، به مطالبات دانش بنیان‌ها توجه کند" به آن پرداخته ایم، مربوط به مشکلات بدهی‌های وزارت نفت به آن‌ها بود. اکنون انجمن مطرح شده در این خبر، در آستانه تشکیل شدن است و قرار شده پیگیر مطالبات شرکت‌های دانش بنیان و نوپای صنعت نفت باشد. به منظور دریافت پاسخ سوالات این شرکت ها، موضوع را از صندوق تازه تاسیس پژوهش و فناوری صنعت نفت پیگیری کردیم.

طی گفت و گویی تفصیلی که با مسعود جعفری اصطهباناتی، رئیس این صندوق و عضو هیئت امنای پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز داشتیم و شرح آن در خبر دیگری با عنوان " آیا ۸۰۰ میلیارد تومان از بودجه ۱۴۰۰ به صندوق پژوهش و فناوری نفت می‌رود؟ " منتشر شد، این دغدغه‌ها مطرح و توضیحات لازم نیز دریافت شد.

او همچنین با بیان این که این دغدغه ها، در مجموعه وزارت نفت در حال پیگیری و برطرف شدن به مرور زمان است، وعده داد که حتما مشکلات این شرکت‌های دانش بنیان نیز در اولویت بررسی قرار خواهند گرفت.

خوشبختانه از این شرکت‌های دانش بنیان خبر رسیده که تسهیلات جدیدى با موضوع "خرید مطالبات محقق نشده" در صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت مصوب شده تا شرکت هاى دانش بنیانى که طرف قرارداد با وزارت نفت یا شرکت هاى تابعه آن باشند، بتوانند از آن استفاده کنند.

سقف تسهیلات تا ٢٥ درصد از ارزش قراردادهاى موجود منعقد شده با وزارت نفت یا شرکت هاى تابعه آن بوده و نرخ سود آن نیز، ١١ درصد است.
 
همچنین، دوره باز پرداخت با احتساب شش ماه تنفس، ١٨ ماه بوده و امکان ارائه تضامین نسبتاً متنوع نیز وجود دارد. این تسهیلات با همکارى سه جانبه صندوق نوآورى و شکوفایى، صندوق پژوهش نفت و بانک تجارت پرداخت خواهد شد.

مسعود جعفری اصطهباناتی رئیس صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت بیان کرد: این موضوع مدتی است که در دستور کار قرار داشت و معطوف به جلسه‌ای بود که با اعضای این انجمن در شرف تاسیس داشتیم. طی آن جلسه، درخواست‌های خود را مطرح کردند که برای حل آن‌ها به دنبال راهکار بودیم. اقداماتی که قرار است انجام دهیم، مبنی بر این است که مطالبات محقق نشده شرکت‌های دانش بنیانی که با صنعت نفت طرف قرارداد هستند را طی یک شیوه تامین مالی به نام فاکتورینگ (فروش بدهی)، پرداخت می‌کنیم.

او افزود: نحوه کار به این شکل است که برای ۲۵ درصد از مبلغ قراردادی که با صنعت نفت دارند، ضامن این شرکت‌ها نزد بانک تجارت می‌شویم که بتوانند وام ۱۱ درصد دریافت کنند. یعنی ۲۵ مبلغ قرارداد توسط کارفرما تحت عنوان پیش پرداخت تامین می‌شود و ۲۵ درصد از آن را نیز ما ضمانت می‌کنیم؛ این ضمانت بدون نیاز به ارائه وثیقه توسط شرکت‌ها به بانک است. این کار از محل منابعی صورت می‌گیرد که توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک تجارت تامین شده است.

بر اساس این گزارش و طبق اطلاعات دریافتی از شرکت‌های دانش بنیان، قرار بر این شده که علاوه بر تعلق گرفتن وام و ضمانت نامه‌های قرارداد به این شرکت‌ها که در آستانه تشکیل انجمن رسمی هستند، میزان کارمزد در این زمینه نیز، نصف کارمزد بانک‌ها باشد که اگر این مهم تحقق پیدا کند، گام موثری در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان صنعت نفت خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۷۸۹۰۹۶، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین