پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۱۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
شاهچراغ (ع) را به امانتداری و ولایت‌مداری می‌شناسند، امامزاده‌ای که به واسطه سخاوت و وفاداریش شهره یافت و راه فرقه‌سازی را بر شیعیان در آن دورانی که بنی عباس خفقان شدیدی بر علیه حق‌گویی و حق‌طلبی خاندان عصمت و طهارت (ع) ایجاد کرده بودند، بست و بدین طریق نقش مهمی در جلوگیری از انحراف مکتب و مذهب شیعه و اسلام ایفا کرد.
شعار سال: ۱۳ سال از اعطای مدال افتخار سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به شیراز توسط رهبر معظم انقلاب می‌گذرد. مدالی که به واسطه حضور حضرت احمدبن موسی‌الکاظم (ع) امامزاده واجب‌التعظیمی به این کلان‌شهر اعطا شد. شیرازی‌ها به حق و انصاف قدر این گوهر را به خوبی می‌دانند و در لفظ بخش عامه مردم به خصوص قدیمی از آن به شاهچراغ یا چلچراغ شیراز یاد می‌کنند.
 
نگاهی به آداب و رسوم قدیمی و سنتی شیرازی‌ها در مناسبت‌های مختلف به خصوص ایام نوروز و لحظه تحویل سال و همچنین ازدواج خود گواهی بر ادعای انس و الفت دیرینه این مردم خطه به چلچراغشان دارد. هنوز هم که هنوز در مناسبت‌های مختلف حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) مملو از خیل عظیم زائران و عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) نه تنها از شیراز بلکه از نقاط مختلف کشورمان است.

شاهچراغ (ع) را به امانتداری و ولایت‌مداری می‌شناسند، امامزاده‌ای که به واسطه سخاوت و وفاداریش شهره یافت و راه فرقه‌سازی را بر شیعیان در آن دورانی که بنی عباس خفقان شدیدی بر علیه حق‌گویی و حق‌طلبی خاندان عصمت و طهارت (ع) ایجاد کرده بودند، بست و بدین طریق نقش مهمی در جلوگیری از انحراف مکتب و مذهب شیعه و اسلام ایفا کرد.

سیدالسادات الاعاظم، امین ولایت، امیر دل‌ها و ... همگی از مناقب و القابی است که برای این ستاره درخشان آسمان خطه فارس استفاده می‌شود. او همانند حضرت ابوالفضل (ع) برای برادرش امام حسین (ع) بود که تمام زندگی و عمر خود را وقف و فدای برادر و، ولی و امام زمان خویش کرد و به درستی نشان داد که فرزند همان مادر پاک و ولایت‌پذیر خودش است.

بعد از آن واقعه و عاشورای دومی که در شیراز و استان فارس رخ داد؛ شیراز میزبان بارگاه‌های ملکوتی حضرت شاهچراغ (ع) و مادرش ام احمد (س) و همچنین جمع کثیری از امامزادگان خاندان عصمت و طهارت شد به طوری که بیشترین تعداد بقاع متبرکه کشور در استان فارس قرار دارد.

امروز، ۶ ذی‌القعده مصادف با سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) است که در تقویم رسمی کشورمان در ایام دهه کرامت و به‌مناسبت گرامیداشت این امامزاده جلیل‌القدر و واجب‌التعظیم نامگذاری شده است، اما متأسفانه آن طور که باید و شاید ویژه برنامه‌های فاخری برای این امامزاده واجب‌التعظیم در تمام نقاط کشور برگزار نمی‌شود و می‌توان گفت این یکی از نقاط ضعفی است که قطعاً باید توسط دوستداران و عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) برطرف شود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس و تولیت آستان مقدس شاهچراغ (ع) ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه کرامت و بزرگداشت این امامزاده واجب‌التعظیم، عظمت حضرت شاهچراغ (ع) را به امانت‌داری ایشان دانست که به امین ولایت شهره دارند.

چرا شاهچراغ (ع) امین ولایت شد

وی افزود: وقتی امام موسی کاظم (ع) را به زندان می‌بردند ایشان انگشتری که به نگین ولایت مشهور است به ام احمد مادر حضرت شاهچراغ (ع) سپرد و فرمودند وقتی من شهید شدم یکی از فرزندانم به دنبال این نگین می‌آید و آن فرد جانشین بعد از من است. ام احمد هم بعد از شهادت امام موسی کاظم (ع) ادای امانت کرد و وقتی امام رضا (ع) به نزد ایشان آمد نگین ولایت را خدمتشان تقدیم کرد.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: حضرت شاهچراغ (ع) نیز علی‎رغم اینکه اقشار مختلف مردم برای ولایت با ایشان بیعت کردند، امانت ولایت را به صاحبش سپرد و فرمودند که من در بیعت برادرم هستم و ایشان جانشین بعد از پیامبرم است و از مردم هم خواست تا به تأسی از ایشان با برادر بزرگوارشان یعنی امام رضا (ع) بیعت کنند.

وی با تأکید بر اینکه در سالروز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) و برای معرفی ایشان به جهان اسلام و تشیع، همه مسئولان و دستگاه‌های مختلف باید پای کار بیایند، گفت: اگر خواستار پیشبرد اهداف نظام هستیم باید اهل بیت (ع) را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم و برای خشنودی خدا، به خشنودی اهل بیت (ع) نیاز داریم.

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: مدیران ما اگر می‌خواهند به عزت و عظمت برسند باید با اهل بیت (ع) قرار ببندند و بدانند که کشور ما متعلق به امام زمان (عج) است و مردم ما دل به ولایت ایشان بسته‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به جایگاه سومین حرم اهل بیت (ع) شیراز به واسطه حضور حضرت شاهچراغ (ع) اشاره کرد و گفت: این جایگاه برای شیراز یعنی سومین قطب معنوی کشور لذا لازم است در سطح ملی برای توسعه همه جانبه آستان مقدس احمدبن موسی، شاهچراغ (ع) اقدامات جدی در دستور کار قرار گیرد و موانع شهری و استانی نیز مرتفع شود.

زیارت شاهچراغ (ع) تبدیل به سنت بین‌المللی شود

وی تأکید کرد: توجه به حرم مطهر احمدبن موسی (ع) و زیارت ایشان در شهر شیراز باید به یک سنت تبدیل شود بدین صورت که مهمانان، گردشگران و مسئولان کشوری و بین‌المللی که به شیراز می‌آیند، همانند مشهد و قم مقید باشند نخست به زیارت شاهچراغ (ع) بروند، یکی از الزامات جدی تحقق مفهوم سومین حرم اهل بیت (ع) و توسعه گردشگری به همین شکل است یعنی ما باید بتوانیم دوربین‌ها و تمرکز رسانه‌ای را به سوی سومین حرم اهل بیت (ع) جلب کنیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس ادامه داد: باید تلاش کنیم که زائران و گردشگران، بدون دردسر و تحمل سختی، بتوانند خود را به این حرم مطهر برسانند بنابراین برای تسهیل در رفت و آمد و ایجاد دسترسی‌های مناسب در راه‌های منتهی به این آستان مقدس نیز باید تمهیدات جدی در نظر گرفته شود و مشکلات عدیده فعلی مرتفع شود.

صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه کرامت گفت: این دهه می‌تواند فرصتی بسیار مناسب برای شناساندن معارف دین باشد، از سویی دوران امامت امام رضا (ع) و شیوه ایشان که رویکردی گفتگو گونه بود، می‌تواند امروزه جامعه ما را به آینده‌ای روشن رهنمون سازد.

وی با اشاره به اهمیت معرفی بیش از پیش حضرت شاهچراغ (ع) گفت: باید تلاش کنیم تا از تمام ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و مردمی خود برای معرفی این امامزاده واجب‌التعظیم بهره جوییم.

سهرابی به اهمیت این کار در رونق گردشگری مذهبی نیز اشاره کرد و گفت: اگر به گردشگری مذهبی مشهد و قم نگاه کنیم می‌توان به درک بهتری رسید، بزرگداشت‌هایی همچون شهادت حضرت شاهچراغ (ع) در ماه رجب و بزرگداشت احمدبن موسی (ع) در دهه کرامت اگر با پویایی رسانه‌ای همراه باشد می‌توان به افزایش گردشگری مذهبی هم دست یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه با بیان اینکه تلاش‌های مختلفی برای معرفی حضرت شاهچراغ (ع) انجام داده و خواهیم داد، راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی امین ولایت را یکی از این تلاش‌ها برشمرد و گفت: همچنین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس را با محوریت حضرت شاهچراغ (ع) تدوین کرده‌ایم که به زودی رونمایی خواهد شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ایکنا، تاریخ انتشار: ۲۷خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: iqna.ir/۳۹۷۸۰۷۶
اخبار مرتبط
برچسب ها: شاهچراغ ، حرم ، سالگرد ، ولایت ، شیعه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین