پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۲۰۱
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
کارگاه آموزشی مراکز مثبت زندگی مشهد برای اجرای برنامه‌ی غربالگری بینایی کودکان، صبح امروز در بهزیستی خراسان رضوی آغاز شد.
شعارسال:در این کارگاه که به خاطر شرایط کرونایی، در سه نوبت جداگانه و پشت سر هم برگزار می‌شود ۷۵ مسئول فنی مراکز مثبت زندگی، در باره چگونگی اجرای برنامه‌ی غربالگری بینایی کودکان سه تا شش سال آموزش می‌بینند.

به گفته معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، امسال برای اولین بار، برنامه‌های غربالگری بینایی، شنوایی و ژنتیک، به عنوان خدمات پیشگیرانه سطح یک، توسط مراکز مثبت زندگی اجرا می‌شود.

غلامحسین دلبری گفت: در اجرای این برنامه، انجمن اپتومتری خراسان رضوی و تعدادی از پزشکان متخصص چشم با بهزیستی همکاری دارند.

وی که در ابتدای این کارگاه آموزشی سخن می‌گفت یادآور شد: در سال گذشته به خاطر شرایط کرونایی، اجرای این برنامه با مشکل روبرو شد و آمار کودکان غربال‌شده، نسبت به سال‌های پیش بسیار پایین‌تر بود، چون ما بیشتر پایگاه‌های دائمی برنامه را از دست دادیم.

دلبری اضافه کرد: در سال گذشته، مهد‌های کودک تعطیل بودند، برخی پایگاه‌ها در حال تبدیل به مراکز مثبت بودند و مراجعات مردم هم تحت تأثیر کرونا، بسیار کاهش یافت بنا بر این بیشتر پایگاه‌های غربالگری، دچار مشکل شدند و در نهایت، پوشش برنامه، بشدت کاهش یافت.

وی اظهار داشت: در نظر داریم امسال، با نیرو‌های تازه‌نفس در قالب جدید و با نگاه محله‌محوری که مراکز مثبت دارند این برنامه را با قوت تمام اجرا کنیم و پوشش را به سطحی ببریم که شایسته استان خراسان رضوی باشد.

کارشناس مسئول برنامه‌های غربالگری ژنتیک و بینایی کودکان سه تا شش سال خراسان رضوی نیز در این کارگاه گفت: علاوه بر برنامه‌ی غربالگری بینایی، برنامه غربالگری ژنتیک خانواده‌های دارای عضو معلول نیز توسط مراکز مثبت زندگی، در محلات مشهد اجرایی می‌شود.

نرگس ژیان‌عابد گفت: مراکز مثبت زندگی باید در محلات تحت پوشش خود، خانواده‌های دارای عضو معلول را به مراکز مشاوره ژنتیک هدایت کنند.

وی اطلاع‌رسانی و روشن‌گری در باره چرایی اجرای این برنامه را از رسالت‌ها و وظایف مراکز مثبت زندگی برشمرد و گفت: باید خانواده‌ها را اقناع و مجاب کنیم که برای پیشگیری از تولد معلولین جدید، به مشاوره‌ی ژنتیک مراجعه و در صورت لزوم، آزمایشات و پروسه‌های این برنامه را طی کنند.

عابد گفت: هزینه‌ی مشاوره و نیز هزینه‌ی آزمایش‌ها از ۱۰۰ هزار تومان تا ۳۰ میلیون تومان توسط بهزیستی پرداخت می‌شود و خروجی برنامه این است که مطمئن شویم در خانواده‌های تحت پوشش برنامه، معلول جدیدی متولد نمی‌شود و ورودی‌های بهزیستی از این بخش، به صفر می‌رسد.
وی درباره اجرای برنامه غربالگری بینایی نیز گفت: تمامی مراحل اجرای برنامه برای ساکنان مناطق حاشیه‌ای، روستا‌ها و نیز مددجویان بهزیستی، رایگان است و در مورد سایر افراد کم‌بضاعت با تأیید مددکار مرکز مثبت نیز رایگان است.

وی ادامه داد: تمام مشخصات کودکان سه تا شش سال ساکن محله‌ی تحت پوشش مرکز مثبت زندگی، در سامانه‌ی مربوطه ثبت و بینایی وی توسط چارت E در مراکز مثبت انجام می‌شود و در صورت مشکوک بودن به اختلال بینایی، کودک به اپتومتریست‌های طرف قرارداد برنامه، ارجاع می‌شود.

عابد گفت: پس از این مرحله، در صورت تشخیص اختلال بینایی توسط اپتومتریست، کودک برای انجام جراحی یا درمان خاص به چشم‌پزشک ارجاع خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: انجمن اپتومتری خراسان رضوی و تعدادی از چشم‌پزشکان با بهزیستی قرارداد دارند و در اجرای این برنامه همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: در مورد شهرستان‌ها نیز همزمان کارگاه‌های آموزشی برای مراکز مثبت برگزار می‌گردد و اجرای برنامه توسط مراکز مثبت، از اول تیرماه در سراسر استان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، آغاز می‌شود.
کارشناس مسئول برنامه غربالگری بینایی بهزیستی خراسان رضوی گفت: تمام اطلاعات مربوط به کودکان غربال شده از سال ۹۵ در سامانه‌ی متمرکز این برنامه، موجود است و منبع اطلاعاتی و تحقیقاتی بسیار خوبی در زمینه‌ی بروز اختلالات بینایی، دلایل و فراوانی تنبلی چشم و سایر تحقیقات علمی است.

آغاز اجرای برنامه غربالگری اختلالات بینایی کودکان توسط مراکز مثبت زندگی مشهد
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار ۲۷ خرداد ۱۴۰۰، کدخبر:   ۱۰۹۱۱۱۷، www.ilna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین