پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴
اجرای انتخاباتی محمد دلاوری در فضای مجازی، شکایت محمدرضا گلزار از یک منتقد، ادعای خبری فاکس نیوز و ارتباط عجیبش با «نون.خ» و ضعف مستندهای انتخاباتی از اهم رویدادهای خبری این هفته سیما بود.

شعار سال : «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

چهره هفته؛ محمد دلاوری

قبل از اینکه مناظره‌های معروف نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن سیما برود یکی از مهمترین چهره‌ها در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای برای اجرای این مناظره‌ها محمد دلاوری بود. درواقع نام دو چهره هر بار تکرار می‌شد مرتضی حیدری به واسطه اینکه چندین بار اجرای مناظره‌ها را به عهده گرفته بود و محمد دلاوری که اگرچه تاکنون مجری مناظره‌ها نبود اما جزو معدود مجری‌های چالشی و توانمند سازمان بود که این اجرا از عهده‌اش برمی‌آمد.

وقتی گفته می‌شود جزو معدود مجری‌های چالشی توانمند باید بدانید که این معدود کمتر از انگشتان دو دست و حتی یک دست است. سازمان صداوسیما شاید کمبودی از نظر مجری در حوزه‌های مختلف اجتماعی، معارفی، تاکشو و حتی سیاسی نداشته باشد اما در همه این حوزه‌ها تعداد مجریان توانمند به انگشتان یک دست می‌رسد.

محمد دلاوری از معدود مجریانی است که هم به حوزه‌های اجتماعی و سیاسی تسلط و اشراف لازم را دارد و هم می‌تواند با پرسشگری و مطالبه گری آن هم با رعایت آداب رسانه‌ای و اخلاق حرفه‌ای مسئول مورد نظر و مهمان برنامه‌اش را به چالش بکشاند و البته این کار را هم بدون جهت گیری های سیاسی و یا یقه‌گیری‌های هیجانی و غیرحرفه‌ای رسانه‌ای انجام دهد.

مستندهای انتخاباتی بی‌بخار!/چرادستمزد ۱۸میلیاردی گلزار تکذیب نشد؟

دلاوری در چند سال اخیر با برنامه «تهران بیست» دیده شده است و البته قبل از آن برند مهمی را به نام خود تثبیت کرد که سبک او در ارائه آن بخش خبر را هم با تغییر و تحولاتی مواجه کرد؛ «صرفا جهت اطلاع» آیتمی از بخش خبری «بیست و سی» بود که هم از تیغ نقادی برخوردار بود و هم سبک طنازی و انتقادی آن توانست خیلی زود مخاطبش را جذب کند.

دلاوری اما با چنین تجربه‌های مهمی در ایام انتخابات به بخش مجازی سازمان رفت و برنامه‌ای را با نام «تبادل» در تلوبیون اجرا کرد. برنامه‌ای که البته در همین مدت بخش‌ها و قسمت‌های زیادی از آن در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت و طراحی برنامه به گونه‌ای بود که توانست موضوعات مهم و چالش‌هایی جدی درباره انتخابات، نامزدها، چهره‌های سیاسی و… را مطرح کند.

انتخابات مهمترین سوژه رسانه ملی در روزهای اخیر بود و مایه حیرت بود که چرا دلاوری مجری چالشی تلویزیون در همین فضا باید به بخش زیر مجموعه سازمان در فضای مجازی برود و برنامه را آنجا اجرا کند و نه در تلویزیون که خاستگاه اصلی چنین طراحی‌های رسانه‌ای است.

اتفاقاً موضوعاتی که محمد دلاوری در هر قسمت از این برنامه مطرح می‌کرد و اشخاصی که دعوت می‌شدند کاملاً جایگاه اولیه شأن به خود تلویزیون برمی‌گشت و اگر این برنامه در تلویزیون پخش می‌شد مخاطب بسیار بیشتر و حتی جدی‌تری پیدا می‌کرد و می‌توانست تحسین بیننده را هم برای پخش چنین برنامه‌های به‌روزی را در خود تلویزیون در بر داشته باشد.

حاشیه هفته؛ محمدرضا گلزار و ماجرای یک شکایت

پوریا ذوالفقاری منتقد سینما چندی پیش خبری را درباره گلزار مطرح کرد که خیلی زود به بمبی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. وی در صفحه خود در اینستاگرام از رقم دستمزد این بازیگر سینما برای اجرای مسابقه «هفت خان» در یکی از پلتفرم‌های اینترنتی خبر داده بود که بابت آن دستمزدی بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان دریافت کرده بود؛ مسابقه‌ای که فرمت آن شبیه همان «برنده باش» است که چند سال پیش در تلویزیون و در شبکه سه سیما روی آنتن رفت.

این رقم نجومی خیلی زود به سوژه بسیاری از کانال‌های خبری و رسانه‌ها تبدیل شد با این حال نه از طرف پلتفرم و نه از طرف عوامل خود مسابقه و یا حتی گلزار، هیچکس در تأیید یا حتی تکذیب این خبر قدمی برنداشت.

مستندهای انتخاباتی بی‌بخار!/چرادستمزد ۱۸میلیاردی گلزار تکذیب نشد؟

تا اینکه طی یک هفته گذشته پوریا ذوالفقاری یک بار دیگر خبرهای جدیدتری را اعلام کرد و با اشاره به اینکه ۲ ماه از خبری که پیش از این داده بود گذشته است در صفحه‌اش نوشت: «دو ماه گذشت، گلزار شکایت کرد و امروز تازه نماوا بیانیه داده و گفته ما پول را به تهیه‌کننده داده بودیم. نفس پاسخ‌گویی ستودنی است ولی خب چرا الان؟ و در اصل پرسش تغییری ایجاد نمی‌شود. گلزار برای «هفت خان» چه مبلغی دستمزد گرفته که دو ماه است زبانتان به تکذیب رقم اعلام شده نمی‌چرخد؟»

ذوالفقاری بدون اینکه جزئیات بیشتری از شکایت گلزار منتشر کند همچنان روی مواضع خود نسبت به عدم شفافیت دستمزدهای ستاره‌ها در فیلم و سریال‌ها و تاکشوها ایستادگی و اشاره کرد که در هیچ کجای جهان، قراردادها با هنرمندان این چنین بی قاعده و با ابهام جلو نمی‌رود.

شاید اگر بحث شفافیت دستمزدها و بودجه آثاری هنری در سینما، تلویزیون و شبکه خانگی رسمیت پیدا می‌کرد بیان ارقام نمی‌توانست حاشیه‌هایی چون شکایت را در برداشته باشد و حتی به جای اینکه گمانه زنی و یا از طریق منابع احتمالی مطرح شود مثل خیلی از اتفاقات رسانه‌ای در جهان از طرف خود عوامل سازنده مطرح می‌شد اما پنهان کاری و نبود شفافیت در چنین مواردی به شایعات مختلف دامن زده است و اتفاقاً همین ارقام پنهانی هم باعث ایجاد رانت‌های مختلف شده است.

بازتاب هفته؛ حفاری‌های هسته‌ای عوامل «نون.خ»!

شبکه خبری فاکس نیوز هفته پیش در گزارشی که طی آن تصاویری هم منتشر کرده بود مدعی شد که ایران در حال انجام فعالیت‌هایی غیرعادی در اطراف سایت سنجریان در نزدیکی شهر جاجرود است. این شبکه خبری جزئیاتی را هم همراه با تصویری منتشر کرده بود و طی این جزئیات مدعی شده بود که از مهر ۹۹، ۱۸ خودرو در این سایت حضور دارند؛ در این سایت حفاری صورت گرفته و یک جاده دسترسی جدید هم ساخته شده است!

به فاصله اندکی از این گزارش خبری، شاهرخ ناظمی مسئول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل در توییتی با اشاره به این گزارش فاکس نیوز نوشت: چند روز پیش فاکس نیوز گزارشی اختصاصی همراه با تصاویر ماهواره‌ای در خصوص تحولاتی مشکوک در اطراف سایت سنجریان در جاجرود منتشر کرد اما در اصل تصاویر مربوط به خودروها و تجهیزات لوکیشن فیلمبرداری سریال «نون. خ» و عوامل آن بوده است.

مستندهای انتخاباتی بی‌بخار!/چرادستمزد ۱۸میلیاردی گلزار تکذیب نشد؟

سریال طنز «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی در فصل گذشته که نتوانستند به دلیل کرونا در مناطق کردنشین حاضر شوند در لوکیشنی که در روستای سنجریان ساخته شد تصویربرداری سریال را انجام دادند و جزئیاتی که فاکس نیوز منتشر کرده است از جمله تحرکات جدید و جاده دسترسی جدید مربوط به تولید این سریال بوده است. تاریخی هم که این گزارش خبری اعلام کرده است تقریباً به همان تاریخی برمی‌گردد که تصویربرداری فصل سوم سریال در سال گذشته آغاز شد و «نون.خ ۳» کلید خورد.

البته این گزارش و توئیت بعدی که در واکنش به آن خبری شد از طرف تلویزیون یا خود عوامل سریال واکنشی به صورت رسمی و جدی در برنداشت با این حال با توجه به توئیتی که زده شد حتی می‌توان گفت حفاری صورت گرفته در آن اطراف هم به مربوط به معدنی باشد که برای فصل سوم سریال ساخته شد. این معدن در راستای روند قصه فصل سوم بود و در همان اطراف لوکیشن اصلی سریال ساخته شد و حفاری‌های سخت و سنگینی را هم برای عوامل در بر داشته است و تقریباً می‌توان گفت اگر هم اتفاقی هسته‌ای در کار بوده است همه زیر سر عوامل «نون.خ» و در جریان ساخت فصل سوم این سریال کمدی در روستای سنجریان واقع شده است و حالا فاکس نیوز از آن پرده‌برداری کرده است! سوژه جالبی که شاید بتواند به فصل چهارم سریال هم برسد.

نکته هفته؛ آبی از مستندهای انتخاباتی گرم نشد!

بعد از مناظره‌ها که بیشترین مخاطب را در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری برای مردم دارد مستندهای انتخاباتی هم قالب بعدی آثاری است که مردم به شکلی جدی آنها را پیگیری کرده‌اند. هرچند که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هم آمار مخاطبان مناظره‌ها ریزش کرد و هم مستندها اقبالی نداشت با این حال این نبود اقبال بیشتر به محتوای خود مستندها وابسته بود.

مستندهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در پایین‌ترین سطح کیفی ممکن بودند و برخلاف دوره‌های قبل که مخاطبان با جدیت هر یک از آن‌ها را دنبال می‌کردند تا ببینند نامزدها چگونه و از چه مسیری دغدغه‌ها، اهداف و حتی زندگی خصوصی خود را برای مخاطب ارائه کرده‌اند این بار کمتر مخاطبی را ترغیب به تماشا کرد.

صحنه‌هایی از یکی دو مستند هم البته بازتاب فراوانی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد که باز هم نه به دلیل کیفیت و استاندارد این آثار بلکه برعکس به دلیل شدت ضعف آنها بود و اینکه نحوه ساخت و خروجی آنها باعث شده بود مستند انتخاباتی بیشتر به اثری کمدی و طنز تبدیل شود.

مستندهای انتخاباتی بی‌بخار!/چرادستمزد ۱۸میلیاردی گلزار تکذیب نشد؟

هرچند خیلی مرسوم نیست نام کارگردانان مستندهای انتخاباتی به طور رسمی و علنی مطرح شود اما طراحی‌ها و جذابیت‌های همین مستندها در دوره‌های قبل به شکل کنجکاوی برانگیزی این پرسش را برای مخاطب طرح می‌کرد که بداند چه کسی در پشت دوربین این آثار بوده است و حتی برعکس بسته به شخص مورد نظر و کارگردانی که اثر را ساخته است تا مدت‌ها برچسب ساخت یک مستند سیاسی روی یک کارگردان باقی می‌ماند.

با این حال در این دوره فقط نام یک کارگردان مطرح شد و مشخص نیست کارگردانی مستندهای انتخاباتی به چه کسانی سپرده شد که نتوانستند کمترین جذابیتی را برای مخاطب در بر داشته باشند و فقط به عنوان طنز و کمدی سوژه بحث‌ها شدند.

پایین بودن کیفیت و استانداردهای مستندهای انتخاباتی باعث شد این موضوع خود به سوژه یکی از برنامه‌های تلوبیون هم تبدیل شود و برنامه «تبادل» با اجرای محمد دلاوری در یکی از قسمت‌ها با دعوت از محمود گبرلو، حامد شکیبانیا و ابراهیم داروغه‌زاده به بررسی این مستندها پرداختند.

گبرلو در همین بخش در سخنانی بیان کرد که متأسفانه فیلم‌های مستندی که از نامزدها پخش شد یک فاجعه بود و یا دیگر مهمانان نیز به نقاط ضعف‌ها و مشکلات و ضعف‌های این مستندها اشاره کردند. حامد شکیبا نیا نیز از تجربیاتی از خلاقیت‌ها و کارهای انتخاباتی در آمریکا سخن گفت و کل این قسمت از برنامه اتفاقاً می‌توانست در تلویزیون روی آنتن برود و از هر برنامه‌ای جذابیت و فضای آموزشی بیشتری داشته باشد.

پیشنهاد هفته؛ «خندوانه» حالا برعکس!

شبکه نسیم از ابتدای هفته بعد طنز جدیدی را روی آنتن می‌برد که «حالا برعکس» نام دارد. در خبر ابتدایی از این برنامه آمده است که به پشت صحنه برنامه «خندوانه» می‌پردازد و حامد همایون بازیگر اصلی آن است، همچنین برخی از بازیگران تئاتر و تلویزیون در این مجموعه فعالیت دارند.

مستندهای انتخاباتی بی‌بخار!/چرادستمزد ۱۸میلیاردی گلزار تکذیب نشد؟

شاید هنوز و قبل از اینکه این مجموعه به پخش برسد، نتوان قضاوت درستی از مجموعه داشت با این حال یک نکته نسبت به ساخت چنین مجموعه‌هایی مطرح است و آن اینکه چقدر می‌توانند جای خلاقیت‌های جدید و سوژه‌های جذاب رسانه‌ای باشند.

تیم «خندوانه» چند سال پیش هم در کنار برنامه اصلی مجموعه‌ای کوتاه و مناسبتی را با نام «قاچ» روی آنتن بردند که نتوانست موفقیت چندانی را برای این تیم ثبت کند.

کارگردانی مجموعه «حالا برعکس» را محمود کریمی بر عهده دارد که پیش از این بارها صدای او را به عنوان شخصی که با مهمانان «خندوانه» مصاحبه می‌کند و اتفاقاً پرسش و پاسخ‌های جالبی را هم شکل می‌دهد شنیده‌ایم. تهیه کننده برنامه هم سیدعلی احمدی است که تهیه کنندگی «خندوانه» را هم بر عهده دارد و حالا باید دید دستپخت جدید عوامل «خندوانه» در این تجربه چگونه خواهد بود.

 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 27 خرداد 1400 ، کد خبر : 5237060 ، mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین