پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۴۲۲
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹
محمد قربانی استاد دانشگاه فردوسی مشهد، در یادداشتی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهور آینده در تعیین وزیر جهادکشاورزی با تعیین معیار‌ها و شاخص‎های انتخاب، از دیدگاه‎ها و مشورت جامعه نخبگانی کشاورزی حداکثر استفاده را بنماید تا به انتخابی منتج شود که بتواند مسئله‎های موجود در بخش کشاورزی را از طریق تحول در سیاست‎ها، ساختار و مدیریت کشاورزی، مدیریت نماید و ستاده‎های مثبتی برای بخش کشاورزی رقم زده شود.
شعار سال: با پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، حرکت‎‌های آغازین و بنیادین دولت سیزدهم باید با توجه به مطالبه‎‌های جامعه معطوف بخش اقتصادی شود. مسئله‌‎های اقتصادی جامعه اگرچه بسیار و برخی از آن‎ها مزمن شده‌‎اند، اما با روش‎‌های مختلف دارویی و جراحی قابلیت درمان دارند، اما مهم این است که فرایند درمان به مجموعه نخبگانی جامعه سپرده شود تا با توجه به دانش و تجربه و ویژگی‎‌های منحصربه‌فرد بخش‌‎های اقتصادی جامعه اقدام به درمان و در صورت نیاز جراحی نمایند. به همین دلیل شاید پیش‌نیاز حرکت‎های آغازین دولت سیزدهم در بخش اقتصاد باید این راهبرد باشد که آیا دولت جدید بنا دارد حل مسئله‌‎های اقتصادی را در بستری دانشی مبتنی بر یک تیم اقتصادی هم‎آهنگ و استفاده از ظرفیت‎‌های عظیم نخبگانی موجود در جامعه و در چارچوب شکل‎‌گیری شورای مشورتی اقتصاددانان حل کند و یا این‌که مانند گذشته بنا بر استفاده از ظرفیت یک فرد در مجموعه اقتصادی بدون وجود هارمونی بین‎ تیم اقتصادی است؟ پاسخ به این سؤال علاوه بر مشخص ‎سازی افق دید رئیس‌جمهور آینده، نقشه راه حرکت اقتصاد جامعه را نیز ترسیم می‎کند و شاید بهتر باشد گفته شود خود این مهم، بسترساز آرامش در اقتصاد جامعه و کاهش فشار اقتصادی بر مردم خواهد بود.

یکی از بخش‌‎های اقتصادی کشور، بخش کشاورزی است که هم‌اکنون در دام مسئله‌‎ها و چالش‌‎های ریزودرشت، اما با تأثیرگذاری بالا بر سبد غذایی و رفاهی جامعه گرفتار شده است و نیازمند سیاست‎گذاری جامع مبتنی بر مسئله‌‎های موجود و نیز مبتنی بر ظرفیت نهاد‌ها و تشکل‎‌های مدنی کشاورزی می‎باشد تا بتواند از فشار موجود بکاهد و روانی فعالیت‎‌ها را در بخش کشاورزی ایجاد کند به‎ گونه‎‌ای که بخش کشاورزی بتواند مساعدت بیشتر از گذشته به رشد اقتصادی کشور داشته باشد. به‌بیان‌دیگر، کشاورزی به ‎عنوان یک بخش یکپارچه و به‌هم‌پیوسته باید بتواند ستاده‎ های مطلوبی را در نتیجه هم ‎افزایی داشته باشد. به همین دلیل لازم است وزیر آینده وزارت جهاد کشاورزی از توانایی‎‌ها ویژه‌‎ای در این حوزه برخوردار باشد تا بتواند علاوه بر سیاست‎گذاری‎‌های درست در حوزه‎ کشاورزی و تصمیم‌‎گیری‎‌های منتج به هدف‌‎گیری درست مسئله‎‌های کشاورزی، قادر به ایجاد تحول در ساختار‌ها و مدیریت کشاورزی ایران باشد، زیرا بدون تغییر و تحول در ساختارها، حتی با بهترین قدرت مدیریتی، بخش مهمی از مسئله‌‎های کشاورزی دوباره قدرت بازسازی و رشد را در بستر‌های ساختاری موجود خواهند یافت و عملاً تلاش‌‎ها در حوزه سیاست‌‎ها و تصمیم‎ گیری‎‌های متناسب با مسئله‌‎های کشاورزی را خنثی و ابتر خواهد ساخت.
 
در واقع به‌نوعی بخش کشاورزی دوباره در دام مسئله‌‎های سنتی و مدرن گذشته گرفتار خواهد شد و ستاده نهایی آن تخلیه منابع مهم تولید، کاهش شدید انگیزه تولید کشاورزی و افزایش مهاجرت روستائیان و یا تغییر کاربری شدیدتر زمین‎های کشاورزی و در نهایت تحدید و تهدید امنیت غذایی مردم خواهد بود که خود می‎‌تواند کشاورزی را به یک بخش حاشیه‌‎ای و نه موتور توسعه جامعه تبدیل کند.

امید این‎که رئیس‌جمهور آینده در تعیین وزیر جهادکشاورزی با تعیین معیار‌ها و شاخص‌‎های انتخاب، از دیدگاه‌‎ها و مشورت جامعه نخبگانی کشاورزی حداکثر استفاده را بنماید تا به انتخابی منتج شود که بتواند مسئله‎‌های موجود در بخش کشاورزی را از طریق تحول در سیاست‌‎ها، ساختار و مدیریت کشاورزی، مدیریت نماید و ستاده‌‎های مثبتی برای بخش کشاورزی رقم زده شود.

محمد قربانی. استاد دانشگاه فردوسی مشهد

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی معجزه توسعه
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین