پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۴۸۳۹۷
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست خبری با خبرنگاران گفت: تجربه تلخی که در تکثیر مؤسسات مالی داشتیم اکنون در احداث و راه‌اندازی شرکت‌های هوایی داریم. انجمن شرکت‌های هواپیمایی مدعی هستند که این صنعت زیان‌ده است، اما از طرفی می‌بینیم تقاضای زیادی در این زمینه وجود دارد.
شعار سال: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، در ابتدای این نشست با گرامیداشت هفته قوه قضاییه و شهدای قوه قضاییه و هفتم تیر و با اشاره به خلق حماسه اخیر ملت ایران در انتخابات سال جاری عنوان کرد: وقوع چند حادثه در این چند روز، همه را غمگین کرد که یکی متاسفانه جان باختن دو نفر از خبرنگاران عزیز و مجروح شدن تعدادی از آن‌ها بود که خدمت اصحاب رسانه و خانواده این دو بزرگوار تسلیت عرض می‌کنم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به وقوع حادثه برای اتوبوس حامل سربازان عنوان کرد: به همکاران گفته‌ایم که موضوع را پیگیری کنند؛ چون بعد از آن چند حادثه دیگری اتفاق افتاد و بر این اساس مقرر شد همکاران وضعیت ایمنی اتوبوس‌ها را بررسی کنند.

وی اظهار کرد: پرونده‌هایی در استان‌های حادثه دیده حسب دستور ریاست قوه قضاییه تشکیل شده و همکاران ما نیز وظیفه قانونی خود را دنبال خواهند کرد.

گمرک جلوی ورود ماینر‌ها را می‌گیرد؛ پیشنهاد تشکیل وزارت انرژی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه و در پاسخ به سئوالی در خصوص ورود سازمان بازرسی به قطعی‌های اخیر برق و ورود سازمان بازرسی به موضوع رها بودن فضای مجازی، اظهار کرد: بلافاصله که موضوع قطعی برق مطرح شد و ریاست قوه قضاییه به سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی کل کشور ماموریت دادند، وقت گذاشته شد و موضوع مورد بررسی قرار گرفت و بازرسی فوق العاده‌ای را با همکاری دادستانی کل کشور ترتیب دادند.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در ادامه خاطرنشان کرد: از همان روز هیاتی را در وزارت نیرو مستقر کردند که در حال پیگیری است و مشکلاتی را که در حوزه برق هست، یکی از موضوعاتی که موجب این قطعی‌های اخیر شد، حسب قانون برنامه ششم باید سالانه ۵ هزار مگاوات تولید برق اضافه شود در حالی که این کمتر از ۵۰ درصد بیشتر اتفاق نیفتاد که دلیل آن را آقای وزیر کمبود اعتبارات و تخصیص اعتبارات در این زمینه اعلام کردند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل فقدان جاذبیت سرمایه گذاری از تکلیف ۴ هزار مگاوات تامین انرژی تجدید پذیر، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی که باید ایجاد می‌شده، فقط هزار مگاوات آن محقق شده است. کاهش بارندگی در دو سال اخیر که گفته شده کمترین بارندگی را داشته ایم و گرمی هوا و یکی دیگر از عوامل آن، تولید رمزارزهاست. متاسفانه چه واردات رسمی چه به صورت قاچاق ماینر‌هایی که موجب تولید رمزارز می‌شود برابر بررسی‌های صورت گرفته حدود دو هزار مگاوات برق برای تولید این رمزارز‌ها استفاده می‌شود و با پیگیری‌هایی که صورت گرفت و آقای رئیس جمهور نیز در این خصوص دستوری صادر کرد.

وی تصریح کرد: همچنین مقرر شد تا گمرکات نسبت به واردات این ماینر‌ها جلوگیری کنند و آن‌هایی که کشف شده اجازه استفاده داده نشود؛ اما همچنان در حال پیگیری هستیم و احیانا اگر به کوتاهی‌ها و تقصیر‌هایی در این زمینه برسیم، حتما نتیجه را به ملت عزیزمان اعلام خواهیم کرد.

درویشیان عنوان کرد: به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع فضای مجازی، کارگروه ویژه‌ای را در این خصوص در سازمان بازرسی تشکیل دادیم که هم با دادستانی کل و هم با شورای فضای مجازی همکاری می‌کنند و اقداماتی را در این زمینه انجام دادند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم کشور و متاسفانه رها شده، موضوع فضای مجازیست که برخی از آثار تخریبی آن را در انتخابات دیدیم که چه تاثیرات سویی را فضای مجازی داشت و یکی از موضوعات جدی و اولویت دار سازمان بازرسی کل کشور هست؛ البته مراجع دیگری در این زمینه مسئولیت مستقیم اجرایی دارند که حتما پیگیری خواهند کرد و ما نیز نسبت به اجرای قوانین، مقررات و سیاست‌هایی که در این زمینه هست، حتما از دستگاه‌های ذی ربط مطالبه خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در ادامه و در خصوص موضوع قطعی برق گفت: پیشنهاد راهبردیمان تاسیس وزارت انرژی است؛ تا زمانی که همه موضوعات مرتبط با حوزه انرژی در یک وزارتخانه واحد مطرح نشود ما شاهد برخی از کاستی‌ها و مشکلات هستیم و شنیده ایم که طرحی در مجلس مطرح بوده و ما نیز بررسی‌هایی داشته‌ایم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه و در پاسخ به سئوالی در خصوص رسمی بودن یا نبودن برگ سبز صادره از سوی ناجا برای مالکیت خودرو گفت: این موضوع مورد اختلاف بین قوه قضاییه و خصوصا سازمان ثبت اسناد و نیروی انتظامی است. بخشنامه‌ای را ریاست قوه قضاییه در این زمینه صادر کردند و دیوان عدالت اداری رایی در این رابطه صادر کرده است. اخیر شکایتی را از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دریافت کردیم که به حوزه معاونت سیاسی و قضایی ما ارجاع شده است که در حال بررسی هستند و با توجه به سابقه موضوع و بخشنامه‌ها و آرائی که در این زمینه صادر شده است، نظرات کارشناسی که کارشناسان ثبت اسناد و ادعا‌هایی که نیروی انتظامی در این زمینه دارد، در حال بررسی است که نتیجه نهایی آن را بعد از بررسی تکمیلی اعلام خواهیم کرد.

وی اذعان کرد: نکته دیگری که گفته ایم تا دوستان بررسی کنند، موضوع حقوق دولتی است؛ چه حقوق ثبت، که به خزانه واریز می‌شود و چه مالیاتی که در زمینه نقل و انتقال خودرو باید دریافت شود و به حساب خزانه واریز شود، تاکید شده است تا همه این‌ها را مورد برسی قرار دهند و حسب قوانین و مقررات اظهار نظر کنند.

عشقی، بازرس کل امور قوه قضاییه و دادگستری‌ها در این خصوص گفت: در این خصوص بررسی‌ها در حال انجام است و به محض اینکه به نتیجه رسید، اعلام خواهیم کرد.

اتفاقات خاصی در بورس از دی‌ماه ۹۸ تا میانه ۹۹

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سئوالی در خصوص بورس و قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان اظهار کرد: موضوع بورس از موضوعات مهمی است که همه بخش‌ها از جمله قوه قضاییه، مجلس و دولت ورود‌هایی داشته اند و ما نیز حسب وظیفه قانونی که نظارت بر بورس و قوانین و مقررات حاکم بر بورس، از همان ابتدا ورود کردیم و هشدار‌های لازم را به مسئولان ذی ربط، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس داده ایم. یکی از اشکالاتی که همواره مطرح می‌کردیم، این است که دولتی‌ها و مسئولان دولتی نباید تبلیغ می‌کردند و بعد هم گفته می‌شود که بورس است دیگر؛ اما مردم اعتماد کردند.

وی ادامه داد: ما گزارشات مفصل و متعددی در این رابطه هم به مجلس شورای اسلامی و وزیر اقتصاد دادیم و علل این وضعیت بورس را تشریح کردیم و طرح و پیشنهاد مشخصی را ارائه کردیم که امیدواریم در دولت مردمی این طرح و پشنهادات مورد توجه قرار گیرد و به برون رفت از وضعیت بورس منتج شود.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان گفت: در سال ۹۸ و به ویژه در سال ۹۹ تسهیلاتی که به کارگزاری‌های بورسی دادند، بیش از ۲۰۷ هزار میلیارد تومان به کارگزاری‌های بورسی دادند و به یکی از کارگزاری‌ها حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند و وارد شدند و هر زمان که تشخیص دادند که ممکن است بروس کاهشی باشد، خارج شدند؛ در حالی که بر اساس بخشنامه خود بانک مرکزی دادن تسهیلات به کارگزاری‌های بورسی ممنوع است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: از علل دیگری که در این زمینه وجود دارد؛ برخی از اشخاص حقوقی که در بورس بودند و برخی از اعضای هیات مدیره بورس ذی نفع بودند که در این زمینه تذکر دادیم و در حال تکمیل بررسی‌ها و گزارشات هستیم.

آذری، سرپرست بازرسی امور اقتصادی و دارایی سازمان بازرسی کل کشور نیز در ادامه بیان کرد: مباحث بازار اوراق بهادار و به ویژه موضوع بورس به طور خاص در سال ۹۹ مورد رصد سازمان بازرسی قرار داشته است و هشدار‌های لازم در طول سال و مقاطع مختلف داده شده است. در اسفندماه سال قبل با اعلامات و شکایاتی که سهامداران مطرح کردند و با دستور ویژه ریاست قوه قضاییه پرونده بازرسی فوق العاده در حوزه تخصصی تشکیل شده است و مشغول رسیدگی هستیم.

سرپرست بازرسی امور اقتصادی و دارایی سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: از دی ماه ۱۳۹۸ تا میانه مرداد ۱۳۹۹ اتفاقات خاصی از جهت افزایش شاخص افتاد. بر اساس بررسی‌هایی که همکاران ما انجام دادند و در حال تکمیل است، مصادیقی از موضوعات تعارض منافع، عدم نظارت‌هایی که باید انجام می‌شد، احیانا ابطال برخی معاملات و نحوه انجام برخی معاملات و دخالت‌هایی که در ارکان تصمیم گیر و تصمیم ساز بازار انجام شد، رسیده ایم که، چون اطلاعات نهایی نیست و کماکان در حال بررسی است، امیدواریم در اولین فرصت مطالعات نهایی شود و نتایج آن اعلام شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: از همان ابتدا که بورس شتاب غیرمتعارفی می‌گرفت، هشدار دادیم که این شتاب، شتاب عقلانی نیست. از دی ماه ۹۷ تا دی ماه ۹۸، ۱۲۷ درصد بورس رشد داشته است و دوره رشد شتابان آن از دی ماه ۹۸ تا ۱۹ مرداد ۹۹، ۴۷۸ درصد شده است و دوره افت آن از ۲۰ مرداد ۹۹ شروع شد و تا هشتم فروردین ماه سال جاری ۴۵ درصد افت کرده است.

وی اظهار کرد: کسانی که سرمایه‌های خرد را به بازار سرمایه وارد کردند به دلیل عدم آشنایی با پیچیدگی‌های بازار سرمایه بیشتر متضرر شدند تا شرکت‌های حقوقی و شرکت‌های بزرگی که می‌دانستند چه زمانی وارد و خارج شوند که خیلی متضرر نشوند.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در خصوص بخش دوم سئوال گفت: طبق قانون مسئولیت در این زمینه بر عهده قوه قضاییه است و ما به عنوان سازمان بازرسی و دیوان محاسبات طبق قانون مکلف است اگر به مواردی برخورد کرد که اموال غیرمشروعی هستّ به مرجع قضایی منعکس شود و مورد رسیدگی قرار گیرد. گزارشی در این زمینه نداریم و نیازمند به یک همکاری مشترک بین ما و دیوان محاسبات و دولت است.

هشدار نسبت به افزایش شرکت‌های هواپیمایی

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در پاسخ به سئوالی در خصوص افزایش نرخ قیمت بلیت هواپیما گفت: این موضوع را رصد کرده ایم و همکاران ما در حوزه بازرسی امور راه و شهرسازی اقداماتی را در این زمینه انجام دادند که مفصل است.

امیری، بازرس کل امور راه و شهرسازی نیز بیان کرد: گزارشات و پیشنهادات زیادی در این خصوص ارائه شده است. این موضوع معلول مشکلاتی هست که در صنعت هواپیمایی وجود دارد و آن این است که نرخ بلیت هوایی باید با توجه به کیفیت خدمات ارائه شده شرکت‌های هواپیمایی تعیین شود و هدف قانونگذار این بوده است که اگر قیمت هم بالا رود، متناسب با خدمات باشد؛ اما ما مشکلاتی در وجود و رشد قارچ گونه شرکت‌های هوایی داریم.

وی اظهار کرد: تجربه تلخی که در تکثیر موسسات مالی داشتیم اکنون در احداث و راه اندازی شرکت‌های هوایی داریم. انجمن شرکت‌های هواپیمایی مدعی هستند که این صنعت زیان ده است، اما از طرفی می‌بینیم که تقاضای زیادی در این زمینه وجود دارد و حتی مالکان کارخانه‌های مواد غذایی می‌آیند و درخواست اخذ مجوز تاسیس شرکت‌های هواپیمایی می‌کنند که می‌تواند با توجه به دریافت ارز و ارزی که رانتی هست، یک نوع پولشویی محسوب شود.

بازرس کل امور راه و شهرسازی گفت: اکنون تعارض منافع در این زمینه در نهاد نظارتی بر قیمت‌ها وجود دارد که موجب شده این‌ها چندگانه عمل کنند. اهم پیشنهادات ما این است که سازمان هواپیمایی کشوری به منظور دستیابی به اهداف قانونگذار در خصوص متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هواپیمایی تمهیداتی را فراهم کند که مبانی قیمت تمام شده خدمات هر یک از شرکت‌های هواپیمایی با جلب نظر کارشناس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای تصویب به شورای عالی هواپیمایی کشوری ارائه کند.

وی گفت: در حال حاضر تعدادی هواپیمای ام دی در سیستم هوایی ما می‌چرخد و هر کس از دیگری دو دستگاه می‌خرد و یا اجاره می‌کند و یک شرکت هواپیمایی تاسیس می‌کند. سازمان هواپیمایی کشوری ترتیبی اتخاذ کند که سایت‌ها برنامه‌های کاربردی کسب و کار اینترنتی که فاقد مجوز دفتر خدمات مسافرت هوایی می‌شود، تحت نظارت سازمان مذکور قرار گیرند تا تخلف آن‌ها از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری باشد.

جزئیات نظارت بر قرعه‌کشی خودرو‌ها

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سئوالی در خصوص اخلال در برخی از شعب انتخاباتی و موضوع پیش فروش خودروها، بیان کرد: در خصوص انتخابات از همان ابتدا حسب وظیفه قانونی که داشتیم نظارت بر این موضوع که کاندیدا‌ها و طرفداران آن‌ها از امکانات دولتی و عمومی استفاده نکنند، داشته ایم. نظارت بر اجرای انتخابات در رابطه با ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی بر عهده شورای نگهبان است و ما دخالتی در نظارت بر نحوه اجرا نداشتیم؛ اما کاستی ها، اشکالات و نواقصی که به ویژه در روز انتخابات وجود داشت، همکاران من هم در سازمان بازرسی کل کشور و هم در استان‌ها پیگیری کردند که برخی مرتفع شد.

وی اظهار کرد: گزارشی در این زمینه آماده کردیم و دادستانی کل نیز نسبت به این موضوع ماموریت دارد و در حال پیگیری هستند و بنا شد تا ما نیز گزارش خود را در این زمینه به دادستانی کل دهیم و اگر تشخیص دادند که کوتاهی صورت گرفته اقدام لازم را انجام خواهند داد.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در خصوص بخش دوم سئوال مذکور خاطرنشان کرد: موضوع خودرو یک موضوع ملی است و در مقاطع مختلف همکاران ما ورود کرده اند و در مقطعی شورای رقابت قیمتی را بر اساس شاخص‌هایی که تعیین کرده بود به شرکت‌های خودروساز اعلام کرد که بررسی‌های کارشناسی ما حاکی از این بود که اطلاعاتی که به شورای رقابت داده شده، دقیق نبوده است و در نهایت از افزایش قیمتی که قرار بود اتفاق بیفتد، با ارائه گزارشی که ما دادیم، جلوگیری شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: همواره موضوع خودرو، هم نسبت به کیفیت آن و هم نسبت به نحوه توزیع، قرعه کشی و سایر موضوعات همکاران ما ورود داشتند و ورود دارند.

میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت و معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور نیز در ادامه عنوان کرد: در ارتباط با موضوع قرعه کشی خودرو بنا بر مصوبه کمیته سیاستگذاری خودرو و مصوبه‌ای که شورای رقابت داد، قرار بر این شد نحوه ثبت نامی که قبلا صورت می‌پذیرفت، تغییر پیدا کند و موضوع از طریق قرعه کشی صورت گیرد تا آن شرایط و رانتی که بعضا قبلا وجود داشت به نوعی مدیریت شود. اگرچه در این نحوه اقدام نیز ایرادات، ابهامات و مسائلی وجود دارد و این به انحای مختلف توسط سازمان بازرسی کل کشور منعکس شده است.

بازرس کل امور صنعت و معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: موضوعات مختلفی در سازمان بازرسی حتی در ارتباط با مصوبه اخیری که داده شد و همچنین ابهاماتی که وجود داشت توسط سازمان احصاء شد و مراتب به هیات تجدید نظر شورای رقابت منعکس شده است و این موارد در حال پیگیری و رسیدگی است.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در پاسخ به سئوالی در خصوص حکم معاون شهردار تهران در پی حادثه کلینیک سینای اطهر گفت: بلافاصله بعد از این حادثه همکاران ما در سازمان بازرسی موضوع را مورد پیگیری قرار دادند. دو نفر حسب رای بدوی که یک نفر از آن‌ها شهردار سابق منطقه یک تهران بود، به انفصال دائم محکوم شدند که این آراء قابل تجدید نظر در هیات‌های تجدید نظر هست که در این خصوص اعتراض نیز کرده اند؛ اما هنوز رای نهایی را اعلام نکرده اند که آیا قطعی شده یا نقض شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه و در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص پرونده ویلموتس گفت: در خصوص قرارداد ویلموتس خیلی وقت است که گزارش نهایی خود را به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال کردیم و از کسانی که مورد اتهام بودند تحقیق شده است و در مرحله رسیدگی در دادسراست.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص سیل خوزستان گفت: در این خصوص اقدامات گسترده و وسیعی انجام شد که از جمله آن تخلفاتی که شهردار اهواز، رئیس آب و فاضلاب اهواز و رئیس آب و فاضلاب یکی از شهر‌های خوزستان انجام داده بودند به هیات رسیدگی به تخلفات معرفی شدند و همکاران ما اقداماتی در رابطه با دریافت قانونی خوزستان به ویژه سهم آلایندگی که ناشی از شرکت‌های نفت و گاز در این استان است، اقدامات قابل توجهی انجام شد.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان خاطرنشان کرد: در خصوص جمع آوری آب‌های سطحی که عامل اصلی این سیل بود و نبود زیرساخت‌های لازم و شبکه جمع آوری آب‌های سطحی در اکثر قریب به اتفاق شهر‌های خوزستان قابل توجه است، پیشنهاد‌های اصلاحی طی گزارشاتی به وزارت نیرو و مراجع استانی برای مطالعات ایجاد شبکه آب‌های سطحی داده شد.

مهرورز، بازرس کل امور وزارت کشور و شهرداری‌ها نیز در این خصوص گفت: در خصوص موضوع حادثه سیل در استان خوزستان که حسب الامر ریاست قوه قضاییه بازرسی فوق العاده تعریف شد و رئیس سازمان بازرسی کل کشور چهار شبانه روز را در استان خوزستان حضور داشت و از نزدیک از شهر اهواز، بندر امام خمینی (ره) و ماهشهر بازدید داشت.

بازرس کل امور وزارت کشور و شهرداری‌ها عنوان کرد: مشکل اساسی در استان خوزستان در حوزه آب‌های سطحی فقدان شبکه جمع آوری آب‌های سطحی است و خیلی از شهر‌های این استان شاهد این نقیصه هستیم. از طرفی موضوع بالا بودن آب‌های سطحی، نوع خاک و جلگه‌ای بودن استان خوزستان و مشکلات به ارث رسیده از دوران جنگ تحمیلی و فرسوده بودن شبکه‌های جمع آوری فاضلاب باعث شد ما هر از چند گاهی در زمان بارش‌ها شاهد بروز این مشکلات باشیم که معیشت مردم را دچار مشکلات مضاعف کند.

واکسن برکت بالای ۹۳ درصد ایمنی دارد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه و در پاسخ به سئوالی در خصوص میزان ایمنی واکسن‌های داخلی بیان کرد: از همان ابتدای موضوع تولید واکسن ورود کردیم و همکاران ما از نزدیک به طور روزانه اقداماتی که در رابطه با صدور مجوزات و تست‌های بالینی انجام می‌شد، نطارت می‌کنند.

وی اظهار کرد: این موضوعی که نسبت به واکسن برکت گفته می‌شود اصلا صحت ندارد و بر اساس بررسی‌هایی که همکاران ما داشتند و اعلام نیز شده است، این واکسن بالای ۹۳ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و این مورد تایید کارشناسان خبره وزارت بهداشت و درمان هست و مجوز لازم را از وزارت بهداشت و درمان دریافت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان خاطرنشان کرد: اینکه مرجع رسمی و قانونی مانند پزشکی قانونی اعلام کند که فوت در اثر تزریق واکسن بوده، چنین چیزی تاکنون نداشته‌ایم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص خصوصی سازی‌های بدون ضابطه اظهار کرد: در خصوص خصوصی سازی‌ها تخلفات زیادی از سال‌های گذشته داشته ایم و یکی از موضوعات مورد پیگیری سازمان بازرسی کل کشور شرکت‌هایی بود که از طریق سازمان خصوصی سازی به تعدادی از به افرادی واگذار شده بود.

وی با اشاره به انگیزه برخی از سودجویان برای تغییرکاربری اراضی واحد‌های تولیدی در پی شرکت در خصوصی سازی‌ها گفت: اعتقاد داریم که زمین باید از گردونه قیمت‌گذاری خارج شود و مالکیت آن بر عهده دولت باقی بماند و هم امکان حضور کسانی که کارآفرین هستند، بیشتر شود.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان تصریح کرد: لازم است که این واگذاری‌ها به بخش‌های تعاونی واگذار شود و خود کسانی که کارگران این واحد‌ها هستند سهیم شوند تا هم همراهی و همکاری کنند و هم آسیب‌های اجتماعی که وجود دارد، ایجاد نشود. نسبت به حوزه تعاون و تعاونی در این سال‌ها دغدغه جدی داشتیم. طبق سیاست‌های کلی نظام و برنامه‌های ۵ ساله باید ۲۵ درصد از اقتصاد کشور تعاونی شود. یکی از راه‌های برون رفت و پیشگیری از مشکلاتی که در حوزه خصوصی سازی هست، مشارکت جدی بخش تعاون هست که در این چند مورد اخیر پیشنهاد ما نیز مشارکت تعاون و شرکت‌های تعاونی با اولویت اهالی خود آن شهر‌هایی که این واحد‌های تولیدی در آن‌ها هستند، داده شود.

تخلفات در حوزه افزایش قیمت نان پیگیری می‌شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص ایمنی راه‌ها تصریح کرد: در سال‌های گذشته و سال جاری از جمله برنامه‌های نظارت و بازرسی ما بررسی ایمنی راه هاست؛ اما علت این حوادث صرفا ناایمنی برخی جاده‌ها نیست و یک علت آن این موضوع هست و علت دیگر، ایمن نبود برخی از خودروهاست که در حوزه استاندارد همکاران ما نظارت می‌کنند، برخی اشکالات هم ناشی از رفتار و اشکال رفتاری است.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در ادامه و در پاسخ به سؤالی در خصوص حادثه اتوبوس خبرنگاران گفت: بعد از این حادثه دستور داده شد تا موضوع مورد پیگیری قرار گیرد. کوتاهی مربوط به مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط خصوصا راهداری در حال بررسی است و پرونده‌ای در مرجع قضایی در حال پیگیری هست. اگر کوتاهی‌هایی احیانا منجر به این حادثه شده باشد، مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص افزایش قیمت نان گفت: به طور رسمی مسئولان ذی ربط اعلام کردند که هیچ افزایش قیمتی اتفاق نیفتاده و ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت موافقت نکرده و به تعزیرات حکومتی نیز اعلام شده که اگر تخلفی در این زمینه وجود داشت، مورد رصد و پیگیری قرار دهند. اتحادیه نانوایان نسبت به قیمت نان با توجه به افزایش سایر عوامل تاثیرگذار در هزینه نان اعتراض دارند؛ اما به طور رسمی افزایش قیمت نرخ نان از سوی مسئولان ذی ربط اعلام نشده است.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص مکانیزم سازمان بازرسی کل کشور به منظور کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی اظهار کرد: موضوعی که بر اساس سند تحول قوه قضاییه در دستور کار قرار گرفته و مقدمات آن در حال انجام است، ایجاد سامانه جامع تکالیف قانونی همه دستگاه‌های اجرایی هست و اقداماتی که در راستای این تکالیف قانونی بر عهده دارند، است.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در پاسخ به سئوالی در خصوص ورود سازمان بازرسی به موضوع اعتراضات کارگری اظهار کرد: این موضوع در صلاحیت سازمان بازرسی نیست؛ اما گزارشی را اخیرا در خصوص یکی از این اعتراضات که گسترده هم هست، داشته ایم. این در خصوص تفاوت حقوق آن‌ها نسبت به سایر بخش‌ها بوده که هم مجلس شورای اسلامی و هم سازمان بازرسی کل کشور از طریق وزارت نفت در حال پیگیری هستند تا اگر وظیفه‌ای بر عهده وزارت نفت با مسئولان دولتی در رابطه با افزایش حقوق و مزایای آن‌ها باشد که انجام نداده باشند، حتما پیگیری خواهد شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سئوالی در خصوص سایت‌های شرط بندی گفت: دادستانی کل نسبت به این موضوع ورود کرده و شاید چندین هزار سایت شرط بندی تاکنون با دستور قضایی مسدود شده و از فعالیت آن‌ها جلوگیری شده، اما به صورت قارچ گونه ایجاد می‌شود. در خصوص این موضوع گزارشی داریم که درگاه‌های بانک مرکزی و بانک‌ها بستری را برای انتقال پول فراهم می‌کنند که در حال بررسی است و اگر به نتیجه برسند که کوتاهی‌هایی از بانک مرکزی و حوزه بانکی انجام شده باشد، حتما اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به جلوگیری از تضییع حقوق دولتی با وصول مالیات گفت: در شرکت صنعتی_دریایی صدرا ۸۳۶ میلیارد تومان با جلوگیری از تضییع حقوق دولتی با وصول مالیات صورت گرفت؛ همچنین در زمینه وصول مالیات یکی از شرکت‌های وابسته به شرکت نفت دو هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان گفت: در خصوص ابطال مصوبه هیات مدیره شرکت ملی پست مبنی بر خودداری از قبول امانات پستی با وزن بیش از ۵ کیلوگرم گزارشی دادیم که دولت ابطال کرد. ابطال بند یک مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات در رابطه با این موضوع تقریبا نزدیک به ۵۷ میلیارد تومان به بیت المال اعاده شد و مواردی در رابطه با اقداماتی که در حوزه نفت انجام دادیم اثربخشی بالغ بر ۹۲۶ میلیون دلار و بالغ بر ۲۰۲ میلیون یور، ۹۷۸ میلیون درهم و هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ریالی بوده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: حتما نیازمند تحول بنیادین در نظام اداری و تغییر این بروکراسی فشل اداری هستیم تا بشود اقدامات اساسی در حوزه اقتصادی، معیشتی و فرهنگی انجام گیرد.

وی در پایان گفت: رویکرد سازمان بازرسی در سال جاری مبارزه جدی با فساد و اقدامات پیشگیرانه و جلوگیری از تخلفات هست و وظایفی را که بر عهده داریم کمافی السابق دنبال خواهیم کرد. این موضوعی که رئیس جمهور منتخب به درستی اشاره کرد که به جای گشت ارشادی که بعضا مورد نقد گرفت و گشت ارشاد مدیران خواهیم داشت، ما نیز خواهیم گفت که از این رویکرد استقبال می‌کنیم و آگاهی بخشی به مدیران و نظارت و رصد مدیران را در برنامه کاری خود خواهیم داشت. بازرسی بر خلاف ایست و بازرسی‌هایی که در جاده‌ها است معتقدیم به هیچ وجه موجب توقف کار دستگاه‌های اجرایی نخواهد شد و موجب افزایش سرعت فعالیت آن‌ها خواهد شد که نمونه‌های متعددی در امر حمایت از تولید داریم.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از همشهری آنلاین، تاریخ انتشار: ۶تیر ۱۴۰۰، کد خبر: hamshahrionline.ir، ۶۱۰۳۰۰
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین