پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۴۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
«این دولت به قولی که به مردم می‌دهد در همین دوره به آن عمل می‌کند.» این جمله ای بود که رئیس جمهور در پاسخ به نا امیدی مردم درباره محقق نشدن وعده های سفرهای استانی قبل گفت.
شعارسال: هرمزگان دومین انتخاب حجت الاسلام حسن روحانی برای سفر در قامت رئیس جمهور بود تا در آستانه فرا رسیدن نوروز 93 مشکلات مردم جنوبی ترین استان ایران را از نزدیک مشاهده کند و از تدبیر دولت یازدهم برای حل مشکلات و توسعه هرمزگان برای مردم سخن بگوید.

* آغاز سفرهای داخلی روحانی

رئیس جمهور در شرایطی دومین سفر داخلی خود را تجربه می کرد که پیش از آغاز سفرها بسیاری این سفرها را به سفرهای استانی دولت نهم و دهم تشبیه می کردند و معتقد بودند که این سفرها ادامه دهنده سفرهای رئیس جمهور سابق خواهد بود که در نهایت نیز با وعده های فراوان عملیاتی نشده به پایان خواهد رسید.

اما روحانی در نخستین گام خود در سفر به خوزستان تا حدود زیادی در عمل اعلام کرد که دوره سفرهای استانی به سبک رئیس جمهور سابق به پایان رسیده و دولت تدبیر و امید برای مواجه شدن با استقبال مردمی گسترده و وعده های فراوان به مردم به استان های مختلف سفر نخواهد کرد.

مصداق این موضوعات در سفر روحانی به خوزستان نیز عدم استقبال هماهنگ از رئیس جمهور، برگزاری امتحانات دانشگاه ها و مدارس و همچنین پرهیز رئیس جمهور از وعده هایی که احتمال تحقق آنها کم است و پشتوانه علمی ندارد بود.

مردم خوزستان در جریان سفر روحانی به این استان از محقق نشدن وعده های رئیس جمهور سابق انتقادهای فراوانی داشتند و البته امیدوار بودند که رئیس جمهور جدید حرفی را که می زند عملیاتی کند و بر همین اساس نیز رئیس جمهور در خوزستان وعده هایی را به مردم داد که پیش از آن استارت انجام آن در هیات دولت زده شده بود و هم اکنون که بیش از یک ماه از آن سفر می گذرد وعده اصلی روحانی که درباره آب آشامیدنی اهواز بود محقق شده است.

* هرمزگان دومین مقصد

رئیس جمهور در حالی استان هرمزگان را به عنوان دومین مقصد سفرهای داخلی خود انتخاب کرد که این استان به لحاظ موقعیت ژئوپولتیکی و قرار گرفتن در شمال تنگه هرمز و همجوار بودن با دریای عمان از اهمیت استراتژیک بالایی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و رئیس جمهور نیز بارها در اظهارات خود بر این موضوع تاکید کرده و البته از عدم توسعه مناسب این استان متناسب با موقعیت و امکانات موجود انتقاد کرد.

رئیس جمهور در شرایطی وارد فرودگاه بین المللی بندرعباس شد که مردم این شهرستان با مشاهده اخبار مربوط به سفر رئیس جمهور به خوزستان به این موضوع پی برده بودند که رئیس دولت به دنبال ارائه وعده های غیر قابل تحقق نیست و با مطالعه دقیق از مشکلات استان و رسیدن به راه حل های مناسب به این سفر آمده و در این سفر می خواهد از نزدیک مشکلات را برآورد کرده تا شاید راهکار مناسب تری برای حل مشکلات پیدا شود.

* مشکلات مردمی!

طبق سنوات گذشته مردم استان های مختلف با مشاهده مسئولان رده بالای نظام مشکلات خود را برای آنها از طرق مختلف همچون نوشتن نامه مطرح می کنند تا شاید اتفاقی رخ دهد و این مشکلات برطرف شود.

مردم استان هرمزگان نیز در زمان حضور رئیس جمهور در این استان سعی می کردند در شرایط مختلف از مشکلات خود برای رئیس جمهور سخن بگویند و نمونه بازر آن نیز گفت وگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور با مردم استان هرمزگان بود.

مردم هرمزگان از توسعه نیافتن شهرشان، از عدم برنامه مناسب برای استفاده از دریا برای تجارت مناسب و امکانات رفاهی در برخی شهرها انتقاد می کردند. اما اصلی ترین انتقاد مردم که تا حدودی نیز به ناامیدی آنها منجر شده بود عدم تحقق وعده های مسئولان بود و بر همین اساس از طرق مختلف همچون نوشتن نامه و نصب پلاکارد در محل سخنرانی رئیس جمهور خواهان ارائه وعده هایی بودند که به سرانجام برسد.

یکی دیگر از اصلی ترین مشکلاتی که مردم هرمزگان به آن اشاره می کردند بیکاری جوانان و به خصوص جوانان تحصیل کرده این استان بود. مردم هرمزگان از رئیس جمهور می خواستند که هرچه سریع تر مشکل بیکاری در این استان را برطرف کند و البته رئیس جمهور نیز در واکنش به این درخواست ها تلاش می کرد تا از وعده های غیر ممکن پرهیز کند تا مردم امیدشان به دولت تدبیر و امید را از دست ندهند.

* وعده های رئیس جمهور

اما در کنار پرهیز از وعده های غیر قابل تحقق رئیس جمهور در اظهارات خود وعده هایی را نیز به مردم استان هرمزگان داد. وعده هایی که پیش از آن درباره آنها بحث و برنامه ریزی شده و در حقیقت رئیس جمهور در این سفر از برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت دولت برای این استان که تا حدودی استارت آنها زده شده است برای مردم سخن گفت و نظر مردم، دانشگاهیان، علما، نخبگان و کارشناسان این استان را درباره اینطرح ها جویا شد.

نخستین وعده رئیس جمهور به مردم هرمزگان «وعده برای تحقق وعده ها» بود. روحانی گفت که «درست است که امروز شما مشکلاتی در زمینه اشتغال، بهداشت و درمان، آموزش عالی، جاده مخصوصا جاده ساحلی دارید اما این قدم‌ها در همین سال‌ها برداشته می‌شود؛ این دولت به قولی که به مردم می‌دهد در همین دوره به آن عمل می‌کند.»

رئیس جمهور در جمع مردم بندرعباس به پتانسیل استان هرمزگان برای تبدیل شدن به قطب فولاد ایران اشاره کرد و گفت که استان هرمزگان یکی از قطب‌های بسیار مهم فولاد کشور در آینده خواهد شد و ظرف 4، 5 سال آینده هم ظرفیت فولاد و هم تولید آن از 5/3 میلیون تن به 10 میلیون تن افزایش خواهد یافت که در این راستا بخش‌های مردمی نیز فعال می‌شوند.

توسعه صنعت کشتی سازی، مسئله شیلات، صیادی و آبزیان از جمله وعده های رئیس جمهور به مردم هرمزگان بود که البته رئیس جمهور اعلام کرد دولت گام های مناسبی را در این زمینه برداشته است و برنامه‌های مفصلی برای سواحل جنوبی خلیج فارس و دریای عمان به ویژه سواحل استان هرمزگان، سواحل مکران و احیای این سواحل دارد.

توسعه بنادر استان هرمزگان، توسعه بزرگراه بندرعباس بندر جاسک، برنامه‌هایی برای لوله گاز، لوله نفت و پتروشیمی، تبدیل هرمزگان به مرکز گردشگری و حل معضل بیکاری از جمله وعده هایی بود که رئیس جمهور به آنها اشاره کرد و البته در توضیح درخواست های مردم از دولت یازدهم و وعده های محقق نشده دولت قبل گفت «گرچه این تصمیمات قبلا اتخاذ شده و در مراجع قانونی بوده است اما جا برای بحث و بررسی وجود دارد و دولت مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهد و مصوبه را به سمتی می‌برد که کسی دل‌نگران و ناراحت نشود و منافع همه مردم استان هرمزگان تأمین خواهد شد.» رئیس جمهور نشان داد که بر اساس پتانسیل های منطقه ای به دنبال توسعه استان های مختلف کشور است.

* وعده به فعالان اقتصادی

دیدار با فعالان اقتصادی استان هرمزگان یکی از برنامه های مهم رئیس جمهور بود و روحانی در این دیدار تاکید کرد اقتصاد باید در اختیار مردم و کارآفرینان باشد، اولویت دولت در راستای شکوفایی بخش خصوصی بر حضور ایرانیان داخل و خارج از کشور است و دولت از حضور همه سرمایه‌گذاران خارجی بخصوص ایرانیان حمایت کرده و تسهیل‌کننده این روند خواهد بود.

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به تصمیم دولت برای تحول بندر جاسک و سواحل مکران، این منطقه را فرصتی برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی استان هرمزگان و سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های مختلف قلمداد کرد.

* وعده به ایثارگران

رئیس جمهور که در ماه های گذشته با برگزاری دیدارهای متعدد با خانواده شهدا و ایثارگران نشان داده که این قشر جامعه از اهمیت بالایی در دولت یازدهم برخوردار است با ایثارگران هرمزگان نیز دیدار کرد و در این دیدار اعلام کرد ‌قانون جامعه خدمات‌رسانی به ایثارگران که سال‌ها بر زمین مانده بود در دولت دستور اجرای آن را صادر کردیم تا درحدی که دولت توان دارد آن را اجرا کنیم.

رئیس جمهور گفت که ماه اسفند و پایان سال برای دولت ماه سختی است ولی در حد توان خود بخشی از بدهی‌هایی که به ایثارگران داشتیم پرداخت خواهیم کرد و فکر می‌کنم در هفته آینده این پول به حساب ایثارگران برسد.

* وعده به مردم جاسک

رئیس جمهور در جریان سفر به استان هرمزگان به بندر جاسک نیز سفر کرد. رئیس جمهور در جاسک اعلام کرد که جاسک که امروز به عنوان یک بندر کوچک ساحلی در ساحل دریای عمان است در آینده نزدیک به مرکز مهم صنعتی در منطقه تبدیل خواهد شد .

وی همچنین با اشاره به حضور نیروی دریایی ارتش در جاسک اعلام کرد که این بندر به یکی از بنادر مهم در سواحل جنوب ایران تبدیل شده و نقش به سزایی در برقراری امنیت دریایی در کل منطقه و ظهور و بروز دلاوری های دریادلان درکل منطقه حساس خلیج فارس ،‌دریای عمان و اقیانوس هند داشته است.

رئیس جمهور،آبادی ساحل مکران را برنامه دولت یازدهم عنوان و تاکید کرد همه برای آباد کردن ساحل مکران دست به دست هم خواهیم داد و و این کار مهم را به سرانجام خواهیم رساند.

توسعه فاضلاب جاسک تا پایان سال 93، توسعه بیمارستان 32 تختخوابی جاسک تا پایان سال 93، موضوع انتقال آب از سد چگین است با20 میلیارد تومان اعتبار از جمله وعده های رئیس جمهور به مردم بندر جاسک بود.

* برنامه های رئیس جمهور در شورای اداری هرمزگان

رئیس جمهور همچنین در جلسه شورای اداری استان هرمزگان شرکت کرد و مرکزیت حمل و نقل و صادرات و واردات کشور را از دیگر ویژگی‌های فوق‌العاده استان هرمزگان برشمرد و اظهار داشت دولت منابع کافی برای تکمیل فاز دوم بندر شهید رجایی را تأمین کرده و فاز سوم این بندر هم ان شاء الله سال بعد آغاز و در دولت یازدهم به انجام خواهد رسید.

رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد که مطالعات و اقدامات اولیه احداث فاز چهارم و پنجم بندر شهید رجایی هم در دولت یازدهم به انجام برسد.

روحانی همچنین با تاکید بر اینکه بندرعباس باید مرکز صادرات و واردات برای ایران و همسایگان شمالی کشور در آسیای مرکزی و حتی منطقه قفقاز باشد، گفت توسعه بنادر و آبادانی سواحل جنوبی کشور از جمله اقداماتی است که باید در جهت توسعه استان هرمزگان و دیگر استان‌های ساحلی جنوب کشور انجام شود.

* دستاوردهای سفر به هرمزگان

حسن روحانی در پایان سفر به هرمزگان درباره مهم‌ترین دستاوردهای این سفر به عزم دولت جهت توسعه بندر شهیدرجایی اشاره کرد و گفت ان‌شاءالله فاز دوم این بندر در سال آینده تکمیل می‌شود و این تحول بزرگی را برای صادرات و واردات کشور ایجاد خواهد کرد. یکی از بندرهای مهم در ارتباط با صادرات، همین بندر شهیدرجایی خواهد بود که همانطور که اشاره کردم، فاز دوم آن سال آینده تکمیل می‌شود و ان‌شاءالله فاز سوم را نیز در دولت یازدهم انجام می‌دهیم و من دستور آن را صادر کرده‌ام و اعتبار آن را تامین می‌کنیم.

وی همچنین درباره فاز چهارم و پنجم این بندر نیز گفت در این دولت اقداماتی که بتوانیم در ارتباط با این فازها انجام دهیم را پیگیری می‌کنیم و تلاش می‌کنیم یکسری اقدامات را شروع کنیم. این امر باعث می‌شود قدرت کانتینری آن به 15.5 میلیون تن برسد.

توسعه صنعت فولاد، تبدیل شدن بندر جاسک به یک بندر مهم برای صادرات نفت و صنایع انرژی، توسعه راه ها، فعال شدن تمام جزایر هرمزگان، جلوگیری از قاچاق سوخت و همچنین توسعه بازارچه‌های مرزی و حضور بانوان در امور مدیریتی از جمله دستاوردهای مهم سفر رئیس جمهور به هرمزگان بود که رئیس جمهور در پایان سفر خود به استان هرمزگان به آن اشاره کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: جمعه 9 اسفند 1392، کدخبر: 341318، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین