پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۶۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷
ششمین دوره انتخابات شورای شهر رشت را می‌توان "انتخابات لیست‌ها" نامید. تعدد لیست‌های انتخاباتی از سوی جناح‌های مختلف با عناوین و اسامی گوناگون و گاه مشابه، از نکات برجسته این دوره از انتخابات بود.
شعارسال: ششمین دوره انتخابات شورای شهر رشت را می‌توان "انتخابات لیست‌ها" نامید. تعدد لیست‌های انتخاباتی از سوی جناح‌های مختلف با عناوین و اسامی گوناگون و گاه مشابه، از نکات برجسته این دوره از انتخابات بود.

لیست‌های منتشر شده در فضای مجازی با عناوین ائتلاف و... که حتی از ابتدایی‌ترین اصول یک ائتلاف که پایگاه رای مشابه نامزد‌ها و امضای تعهد و پیمان برای اهداف مشترک اعضای آن لیست است نیز برخوردار نبودند.

حضور نامزد‌های تکراری در لیست‌های گوناگون و حتی با پایگاه رای متضاد، از نکات قابل توجه این دوره بوده است به گونه‌ای که تعجب فعالان سیاسی و رسانه‌ای و آحاد مردم را نیز در بر داشته است.

حضور افراد مطرح و صاحب رای که موفقیت آن‌ها در انتخابات تقریبا قابل پیش‌بینی است، به تنهایی نمی‌تواند معیاری برای سنجش موفقیت یک لیست باشد و باید یکی از مهم‌ترین مولفه‌های ارزیابی که تعداد آرای نفر آخر لیست است را مورد توجه قرار داد که وزن و عیار واقعی آن لیست را نمایان می‌کند.

در شماره دوم از "پرونده انتخابات شورا" به بررسی ۱۰ لیست شاخص ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر رشت می‌پردازیم. این لیست‌ها از میان ده‌ها لیست انتخاباتی این دوره به علت بسته شدن از سوی افراد شاخص و مطرح و تبلیغات فراوان در فضای مجازی و رسانه‌ای، انتخاب شده اند.

بررسی لیست‌های انتخاباتی شورای شهر رشت

لیست رهپویان راه ولایت را می‌توان موفق‌ترین لیست انتخاباتی این دوره از انتخابات شورای شهر رشت نامید.


۶ نفر از ۷ عضو این لیست شامل نادر حسینی، هادی رمضانی، محمدحسین واثق کارگرنیا، رضا عاشری، سید حسین رضویان و مجید عزیزی توانستند بر کرسی‌های شورای شهر رشت بنشینند و تنها پیمان رنجبر از این لیست هفت نفره، با ناکامی از حضور در انتخابات، نتوانست شانس خود را برای حضور در شورای ششم امتحان کند.



شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب عملکرد موفقی در انتخابات داشت و ۵ عضو آن (رضا عاشری، سید امیرحسین علوی، مهدی نوری هریس، سید حسین رضویان و نادر حسینی) توانستند به شورای ششم رشت راه پیدا کنند.

زهرا نامورعربانی، نادر حسینی، مجتبی میره جینی، ابوالفضل پورمجیب، سید امیرحسین علوی، رضا عاشری، مهرداد مهرگان، مهدی نوری هریس، سید حسین رضویان، محسن سماکچی و محمد صفری اعضای لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب بودند.

محمد صفری نیز با کسب یک هزار و ۶۱۸ رای و با ایستادن در رتبه پنجاه و پنجم، پایین‌ترین رتبه را در میان اعضای این لیست کسب کرد.



لیست مردمی رافا که دارای ۹ نامزد شامل آقایان مهرداد بردبار، علیرضا تاج شهرستانی، رضا رسولی، مهیار سماکچی، سید شمس شفیعی، مسعود عباس نژاد، سینا مقدادی، مهرداد مهرگان و محمدحسین واثق کارگرنیا بود، توانست ۴ عضو خود را (علیرضا تاج شهرستانی، سید شمس شفیعی، مسعود عباس نژاد و محمدحسین واثق کارگرنیا) بر کرسی‌های ششمین دوره انتخابات شورای شهر رشت بنشاند.

از نکات برجسته این لیست می‌توان به حضور علیرضا تاج شهرستانی که در نهایت توانست به عنوان نفر سوم به شورا راه پیدا کند اشاره کرد که در لیست‌های دیگر جایی نداشت.

سینا مقدادی که با پنج هزار و ۲۶۸ رای در جایگاه بیست و چهارم ایستاد، پایین‌ترین رتبه را در میان اعضای لیست رافا بدست آورد.



لیست راهیان گام دوم انقلاب اسلامی که با محمدحسین واثق کارگرنیا، سید حسین رضویان، رضا عاشری منگوده، مهرداد مهرگان، خسرو قربانی، مجید قصاب زاده، محمد صادق اسلامی، شمس اله شمسینی، محسن سماکچی، نادر حسینی، مرتضی نجدی وارد انتخابات شد، نتوانست بیش از ۴ نفر از اعضای خود را (محمدحسین واثق کارگرنیا، سیدحسین رضویان، رضا عاشری و نادر حسینی) در لیست نهایی منتخبان شورا ببیند.

خسرو قربانی نیز با یک هزار و ۵۹۵ رای و رتبه شصتم در انتخابات شورا، پایین‌ترین رتبه در میان اعضای این لیست را بدست آورد.



لیست مجمع یاران انقلاب که همانند اغلب لیست‌های این دوره، نام نفر اول انتخابات دوره ششم (واثق کارگرنیا) در آن به چشم می‌خورد، توانست ۴ نفر از اعضای خود را وارد شورای شهر رشت کند.

مجتبی میرجینی، سلمان عسکری جیرهنده، حجت جذب، هادی رمضانی، رضا نوری هریس، ابوالفضل پورمجیب، محمدحسین واثق کارگرنیا، اسماعیل ابراهیمی، زهرا نامور عربانی، محمد وفایی و سید حسین رضویان اعضای لیست مجمع یاران انقلاب بودند که از میان آنان، محمدحسین واثق کارگرنیا، هادی رمضانی، رضا نوری هریس و سید حسین رضویان توانستند به شورای ششم شهر رشت راه پیدا کنند.

محمد وفایی با کسب تنها یک هزار و ۴۶ رای و ایستادن در رتبه هفتاد و دوم، کمترین رای را در میان اعضای این لیست بدست آورد.



مجمع آذری‌های گیلان که از جمله لیست‌های قومیتی انتخابات شورای شهر محسوب می‌شود، در لیست خود محمد محمودیان، مهدی نوری هریس، کاظم نیکومنش نودهی، حسن کریمی کرنق، محمدحسین واثق کارگرنیا، سید امیرحسین علوی، منصور ظهیری، حسن عیوضی، هادی رمضانی، مهرداد بردبار و زهرا نامور عربانی را قرار داده بود که در نهایت توانست ۴ نفر از اعضای لیست خود را (محمدحسین واثق کارگرنیا، هادی رمضانی، سید امیرحسین علوی و مهدی نوری هریس) در فهرست منتخبان شورای شهر رشت ببیند.

حضور منصور ظهیری در رتبه نود و سوم با تنها ۶۸۶ رای، اثرگذاری این لیست انتخاباتی را برخلاف آن‌چه تصور می‌شد، بالا نشان نمی‌دهد.



لیست جبهه پایداری انقلاب اسلامی شامل محمدصادق اسلامی، سیدحسین رضویان، معصومه رجبی، محسن سماکچی، رضا عاشری، مجید عزیزی، جلال مقدس، زهرا نامور عربانی و محمدحسین واثق کارگرنیا است.

اگرچه ۴ عضو لیست جبهه پایداری (محمدحسین واثق کارگرنیا، رضا عاشری، مجید عزیزی و سیدحسین رضویان) به شورای شهر ششم راه پیدا کردند، اما حضور جلال مقدس در جایگاه صد و چهاردهم با تنها ۵۰۴ رای، وزن و تاثیرگذاری پایین این لیست را نمایان می‌کند.



جبهه همنا استان گیلان با اسامی زیر وارد انتخابات شد:

محمدحسین واثق کارگرنیا، سیدشمس شفیعی، مهرداد مهرگان، رضا رسولی، مهرداد ورزلدوست، محمدحسن عاقل منش، سینا مقدادی، مریم گیلانپور، سیدامیرحسین علوی، سجاد علیپور و حسین میربلوک

تنها ۳ نفر از اعضای این لیست (محمدحسین واثق کارگرنیا، سیدشمس شفیعی و سیدامیرحسین علوی) توانستند به شورا راه پیدا کنند.

حسین میربلوک با ۲ هزار و ۱۰۳ رای و با ایستادن در رتبه چهل و هفتم انتخابات شورا، پایین‌ترین رای در میان اعضای لیست جبهه همنا را بدست آورد.



لیست ائتلاف جریان کاسپین (رشتی ها) که با اسامی مهرداد مهرگان، سینا مقدادی، سجاد علیپور، بهنیا ثابت رفتار، مهرداد ورزلدوست، مجتبی میره جینی، نادرحسینی، محمدمهدی سرگل، سلمان عسکری، افشین ناظمی و رضا رسولی وارد انتخابات شورای شهر شد، عملکرد ناموفقی داشت و تنها نادرحسینی با ایستادن در رتبه یازدهم توانست مجوز حضور در شورای ششم را پیدا کند.

بهنیا ثابت رفتار با اخذ ۶۴۵ رای و ایستادن در رتبه نود و هفتم، بر عملکرد ضعیف این لیست، صحه گذاشت.



لیست جمهور که مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار داشت، ناکام بزرگ این انتخابات بود و هیچ‌یک از اعضای آن شامل بهنیا ثابت رفتار، مهدی اسمعیلی، حسین رجبیون، سعید عبدالله زاده، امیررضا کریمی آذر، میرحسین مومنی زاده و مجتبی میرزایی موفق به حضور در شورای شهر رشت نشدند.

امیررضا کریمی آذر نیز با ایستادن در رتبه صد و دهم با تنها ۵۶۶ رای، ناکام‌ترین عضو لیست جمهور نام گرفت.



۱۱ نفره بسته شدن اکثر این لیست‌ها، در صورتی که اغلب آن‌ها حتی نتوانستند نیمی از اعضای خود را وارد شورای شهر کنند، از نکات ضعف لیست‌ها محسوب می‌شود و چه بهتر بود که به جای تلاش برای پر کردن لیست‌ها با اسامی مختلف، لیستی محدود، اما متحد و در یک راستا و هدف ارائه می‌شد.

نکته‌ای که در ابتدا اشاره شد و باید مورد توجه قرار گیرد، حضور نامزد‌ها در لیست‌های مختلف است.

محمدحسین واثق کارگرنیا که با یازده هزار و ۹۰۴ رای به عنوان نفر اول به شورای شهر رشت راه پیدا کرد، با حضور در ۷ لیست، پرتکرارترین نام در میان ۱۰ لیست شاخص انتخابات است.

حسین رضویان و مهرداد مهرگان با ۵، رضا عاشری، نادر حسینی، زهرا نامور عربانی و محسن سماکچی با ۴ حضور در لیست‌های مختلف، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

برخلاف حضور سایر منتخبین شورا در چندین لیست، حضور محدود علیرضا تاج شهرستانی در یک و مجید عزیزی در دو لیست، از نکات قابل توجه انتخابات است.

از نکات دیگر این انتخابات می‌توان به عدم ارائه لیست رسمی از حزب موتلفه اسلامی استان گیلان اشاره کرد، اما حسن کربلایی دبیر این حزب در گیلان، از سوی خود لیستی ۱۴ نفره شامل سید حسین رضویان، حاج خسرو قربانی، رضا عاشری، علی رنجبر، محمد حسین کارگر نیا، سید شمس شفیعی، میلاد ملکی، رضا نوری، محمد صادق اسلامی، نادر حسینی، مجتبی میره جینی، خانم زهرا نامور، مرتضی نجدی و مهرداد مهرگان ارائه کرد.

نکته‌ای که شاید نباید مغفول بماند آن است که آیا این لیست‌ها ادامه‌دار هستند یا محدود به همین انتخابات خواهند بود.

باید منتظر ماند و دید که کدام‌یک از این لیست‌ها پاسخگوی عملکرد خود و نامزد‌های مورد حمایتشان خواهند بود و آیا مسئولیتی در قبال تخلف یا عملکرد نامناسب از سوی منتخبان خود، برعهده خواهند گرفت یا خیر.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گیل‌خبر، تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۷۰۷۸۸، gilkhabar.ir.
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین