پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۸۲۵
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
بیش از دو سال است که پسماند‌های شهرستان ایذه در محله سرقنات به صورت غیراصولی دفن می‌شوند که این مسئله مورد نارضایتی مردم این منطقه قرار گرفته و خواستار رسیدگی به آن هستند.

شعار سال:فقدان الگوی صحیح مصرف و رشد روزافزون تولید پسماند‌ها سال هاست که به دغدغه فعالان محیط زیست تبدیل شده؛ چرا که جدی‌تر شدن این مسئله منجر به افزایش روند دفن غیراصولی پسماند‌ها در مناطق مختلف شده است.
 
دفن غیراصولی پسماند‌ها و رهاسازی زباله‌ها در اماکن مختلف به دردسری برای مردم شهرها و روستاها تبدیل شده که سلامت آنان را تهدید می‌کند و نیاز به رسیدگی دارد؛ شهرستان ایذه یکی از مناطقی است که اهالی آن بیش از ۳۰ سال است که با مسئله دفن غیراصولی زباله‌ها درگیر هستند.
 
خواسته مردم؛ جلوگیری از دفن غیراصولی پسماند
 
مردم ایذه بار‌ها از مسئولان درخواست رسیدگی به این مسئله را داشتند؛ اما با وجود وعده‌هایی که به منظور رفع این مسئله به آنان داده شده، تا به حال اتفاق خاصی در زمینه جلوگیری از دفن غیراصولی پسماند‌ها و زباله‌های شهری این شهرستان صورت نگرفته است.


به منظور تعیین تکلیف مسئله دفن غیراصولی پسماند‌های ایذه، مردم این شهرستان چندین بار اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کردند و حتی فعالان رسانه‌ای و شهری این منطقه در این راستا جلساتی با مسئولان مختلف برگزار کردند و موضوع را به اطلاع استانداری خوزستان رساندند؛ اما این اقدامات نتیجه مثبت و قابل قبولی به دنبال نداشته و مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.
 
اعتراض دانشجویان به دپو شدن زباله‌ها در سرقنات
 
به تازگی هم جمعى از اعضاى بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ایذه با برگزارى تجمعى به عدم ساماندهی پسماند‌های شهری این شهرستان از سوى شهردارى اعتراض و اعلام کردند که اين تجمع در پی تعلل شهردارى ایذه در ساماندهى پسماند‌های شهری و تخلیه دوباره زباله‌های شهری در جوار آرامستان روضه الزهرا، برگزار شده و دانشجویان حاضر در آن، به دپو شدن زباله‌ها در محله سرقنات اعتراض دارند.
 

این دانشجویان با در دست داشتن بنر‌هایی به درخواست از مسئولان شهری شهرستان ایذه و استان خوزستان پرداختند و خواستار حل این مسئله به صورت ریشه‌ای شدند.
 

خطری که سلامت مردم را تهدید می‌کند!
 
به گفته اهالی شهرستان ایذه، پسماند‌های خانگی و صنعتی و بیمارستانی این منطقه که از سوی شهرداری جمع آوری می‌شوند، طی سنوات گذشته به سایت دفع پسماند راسفند که در نزدیکی یکی از روستا‌های ایذه واقع شده، انتقال داده می‌شدند. بوی نامطبوع این زباله‌ها و ورود شیرآبه‌های زباله‌های آن به چشمه‌های آب اطراف این منطقه و از بین رفتن محصولات کشاورزی و در معرض خطر قرار گرفتن سلامت دام‌ها و... صدای اهالی راسفند را در آورده بود و در نهایت با برگزاری اعتراضاتی مانع ادامه این روند در این منطقه شدند و به صورت موقت این پسماند‌ها در محله سرقنات (واقع در نزدیکی قبرستان روضه الزهرا ایذه) دفن شوند تا شهرداری محل مناسبی برای دفن آن‌ها شناسایی و تعیین کند.
 
با اینکه بیش از دو سال است که این پسماند‌ها به شکل غیراصولی در محله سرقنات دفن می‌شوند، اما گویی مسئولان شهرداری ایذه قصد ندارند محل مناسب جدیدی را برای دفن دائمی این پسماند‌ها در نظر بگیرند و در حال حاضر از ظرفیت همین منطقه که قرار بود موقتا پسماند‌ها در آن دفن شوند، استفاده می‌کنند.


این مسئله مردم منطقه سرقنات را با مشکل مواجه کرده و نگرانی آنان از ایجاد مشکلات تنفسی برای کودکان و سالمندان، خطر جانی دام‌ها و نابودی محصولات کشاورزی را در پی داشته و خواستار تعیین تکلیف مسئله دفن پسماند‌های شهرستان ایذه و رسیدگی هر چه سریعتر مسئولان به موضوع هستند.
 
مسئولان شهرستان ایذه در حالی به سادگی از کنار مسئله دفن غیراصولی پسماند‌ها در محله سرقنات می‌گذرند که کارشناسان محیط زیست این شهرستان معتقدند که این منطقه هیچکدام از ضوابط و معیار‌های زیست محیطی را ندارد و نباید پسماند‌ها و زباله‌های خانگی و صنعتی و بیمارستانی در این محل دفن شوند چرا که در نزدیکی اماکن مسکونی واقع شده و به سلامت مردم لطمه وارد می‌کند.
 
بهانه تراشی‌ها برای ایجاد سایت پسماند!
 
با این وجود، غلامحسین اسدی شهردار ایذه اواخر فروردین ماه سال جاری در این باره می‌گوید: ۲۱ ماه پیش در پی به وجود آمدن تنش‌هایی در خصوص محل پیشین دفن زباله‌های شهری در سایت راسفند و اعتراض ساکنان مناطق همجوار این سایت، از تخلیه زباله در این سایت جلوگیری شد و از آن تاریخ تاکنون زباله‌های شهر در کوره‌های قدیمی اطراف قبرستان روضه زهرای ایذه دفن می‌شوند. ما در این دو سال هرچه در توان داشتیم برای ساماندهی این وضعیت و جانمایی محلی برای دفن اصولی زباله‌ها انجام دادیم و اعلام آمادگی کردیم که با فروش یکی از زمین‌های در اختیار شهرداری تا مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال برای احداث سایت دفن زباله اصولی هزینه کنیم.
 
شهردار ایذه با بیان اینکه شهرداری طبق قانون فقط وظیفه دفن زباله را دارد، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه در این مدت در هرجای شهرستان به دنبال مکانی برای احداث سایت زباله بودیم با مخالفت مردم مواجه شدیم، بالاخره این سایت باید در یکی از نقاط شهرستان ایجاد شود، ولی هیچ جای مناسبی پیدا نمی‌کنیم. امیدواریم با همکاری همه ادارات متولی بتوانیم هرچه زودتر این مسئله را حل و زباله‌ها را در مکان جدیدی با رعایت تمام موارد بهداشتی و زیست محیطی حل کنیم.
 
 
با اینکه بیش از دو ماه از این وعده شهردار ایذه برای احداث سایت جدید زباله گذشته، اما به گفته اهالی محله سرقنات هنوز این زباله‌ها در این منطقه دپو و به صورت غیراصولی، دفن می‌شوند. از این رو، لازم است که مسئولان شهری ایذه هر چه زودتر به این مشکل رسیدگی کنند چرا که تحمل این وضعیت برای ساکنان واحد‌های مسکونی نزدیک محل دفن زباله‌ها سخت شده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  دانشجو، تاریخ انتشار:  8 تیر   1400، کدخبر: 945338، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین