پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۸۲۸
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
مجلس یازدهم که فکر می کرد ممکن است با آمدن بایدن و بازگشت به برجام، فردی نزدیک به دولت بار دیگر به قدرت برسد، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را طوری تغییر داد که با کسری قابل توجهی روبه رو بود. حالا اما وقتی فهمیدند این لایحه را باید دولت یکدست خودشان
شعارسال: مجلس یازدهم که فکر می‌کرد ممکن است با آمدن بایدن و بازگشت به برجام، فردی نزدیک به دولت بار دیگر به قدرت برسد، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را طوری تغییر داد که با کسری قابل توجهی روبه رو بود. حالا، اما وقتی فهمیدند این لایحه را باید دولت یکدست خودشان اجرایی کند، به ناله افتاده‌اند.
در همین رابطه «پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: «پیش‌بینی می‌شود در بودجه ۱۴۰۰ چیزی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. به عبارتی یک‌سوم بودجه عمومی کشور کسری بودجه ماست. اولین چالش دولت منتخب پس از ورود به عرصه اجرایی، تعیین تکلیف وضعیت بودجه‌ای و کسری بودجه است.»

پورابراهیمی احتمالا بی اطلاع است که این رقم دقیقا رقمی است که خود مجلس در بودجه افزایش داد و حالا که قرار است دولت مورد حمایتشان آن را اجرایی کند، به مشکل برخورد کردند.

۲۴ دی ماه ۹۹ رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: دولت منابع درآمدی را در بودجه سال آینده ۴۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود که ما بعد از بررسی و شفاف‌سازی به مبلغ ۷۹۹ هزار میلیارد تومان رسیدیم.

بر همین مبنا هم آن‌ها نشستند و خرج‌های اضافی تراشیدند. از جمله پهن کردن سفره‌ای برای صداوسیما که فعالان سایبریشان در فضای مجازی را تغذیه کند.

همچنین علی خضریان بعد از جنجال دستکاری بودجه با اشاره اینکه سقف بودجه در مجلس، حدود ۴۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته گفته بود: با کسر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بند «و» تبصره ۲، حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان، منابع بودجه افزایش یافته است. این رقمی است که رییس کمیسیون تلفیق، راسا و بدون آگاهی نمایندگان برای آن تصمیم گیری کرده است.
 
چاهی که مجلس در بودجه کند، رئیسی در آن افتاد

حالا با روشن شدن تکلیف دولت آینده، آه و ناله از کسری بودجه را بسیار زود آغاز کردند. اما دیگر فرصت فرار از عملکردشان را ندارند. بودجه‌ای که قرار بود باتلاق دولت غیرخودی باشد، گریبان خودشان را گرفته و باید آن را با چنین کسری هنگفتی اجرایی کنند و به مردم پاسخگو باشند.

بررسی همین یک مورد نشان می‌دهد برخی چگونه معیشت مردم را گروگان می‌گیرند. آن‌ها با شعار‌های رفع مشکلات معیشتی مردم با حداقل آرا و در انتخاباتی با مشارکت پایین به مجلس راه یافتند، اما به جای حل گره‌های مردم طرح‌هایی نظیر قیر رایگان و محدودیت در شبکه‌های اجتماعی را به مجلس بردند.

آن‌ها که در جریان بررسی لایحه بودجه می‌گفتند: مجلس درآمد‌های پنهان را آشکار کرده، حالا باید بیایند و پاسخگو باشند. اگر کسری بودجه را قبول داشتند، چرا بار مالی اضافه تری را به بودجه تحمیل کردند؟ چرا بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس ۵۰ میلیارد تومان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد و رئیس آن اسامی نفراتی که در این مرکز مشغول به کار شدند یا پروژه گرفتند را بیان نمی‌کند؟

مهمترین نکته این است که نباید اجازه داد عملکرد بودجه نویسی مجلس نشینان جدید به حساب دیگران نوشته شود. آن‌ها باید پاسخگوی وضعیت اقتصادی امسال باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضفات بر گرفته از اعتماد نو، تاریخ انتشار ۹ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ---، www. emtedad.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین