پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۱
اگر چه جامعه شناسان برای حاشیه نشینی دلایل زیادی را نقل کرده‌اند اما در شهرستان خمیر این تحول به صورت یک اپیدمی غیر قابل قبول خودنمایی کرده است.

شعارسال: سالیانه حدود ۱۰۰۰ نفر از شهرستان‌های استان فارس به بندرخمیر مهاجرت می‌کنند و در حاشیه مرکز این شهر چادرهای فرسوده را به عنوان اقامتگاه خود انتخاب می‌کنند.

سکونت قریب به هزار نفر در بیابانی که از ابتدایی ترین امکانات رفاهی، آموزشی و بهداشتی محروم است اگر چه مشکلاتی را برای آنان ایجاد می‌کند اما بار روانی این نوع سکونت بر شهر و ساکنان آن نیز سنگینی کرده است.

تاریخ حاشیه نشینی در کشور عزیزمان اگر چه به موضوعات مرتبط با اصلاحات ارضی به دلیل ترس آمریکا از شورش دهقان‌ها مطرح شد و با برنامه‌های توسعه کشور بر اساس سیاست سرمایه‌داری شدت بیشتری به خود گرفت اما ساکنان حاشیه نشین در بندرخمیر عنوان می‌کنند این پدیده قریب به ۵۰ سال استمرار دارد.

یکی از ریش سفیدان قوم گفت: حدود ۵۰ سال پیش در یکی از شهرستان‌های جنوبی استان کرمان زندگی می‌کردیم و به دامداری و کشاورزی مشغول بودیم اما بروز قحطی‌ها، ضعف حکومت مرکزی و شرارت اشرار باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از افراد قبیله شد و ما مجبور شدیم برای رهایی از نا امنی مناطق محل سکونت خود را رها کنیم به جاهای امن‌تر پناه ببریم.

وی افزود: در حال حاضر فصل گرما را در استان فارس سپری می‌کنیم و در فصل خنک از سال به بندرخمیر مهاجرت می‌کنیم.

آنچه در حاشیه نشینی به عنوان تهدید مطرح است بحرانی است که این سبک سکونت و معیشت بر شهرها تحمیل می‌کند و باید ریشه‌های آن را در مخاطرات اخلاقی و اجتماعی جستجو کرد.

بحران حاشیه نشینی بحرانی است که اگر نگرشی درست بر آن غالب شود و از نگاه به عنوان تهدید به نگاه به عنوان فرصت تبدیل شود آنگاه کلید حل آن را در دستان خود حاشیه نشینان خواهیم دید.

صد البته باید حمایتی که سالیان سال از آنان دریغ شده با نگاهی مبتنی بر کرامت انسانی از توانایی آنان در مدیریت و بهسازی محل سکونتشان استفاده کرد و البته بخش دولتی نیز با در اختیار گذاشتن سهم آنان از اراضی ملی می‌تواند گام‌های مؤثری در این راه بردارد.

البته نباید از نظر دور داشت که ایجاد اشتغال و افزایش میانگین درآمدی این قشر از جامعه در مبادی مهاجرت و کنترل نرخ رو به رشد این پدیده می‌تواند نقشی اساسی داشته باشد.

و نیز نباید غافل شد که حاشیه نشینان شهر خمیر با حضور نماینده خیران ممکن است تا چند سال آینده اسکان داده شوند و سایه این معضل برای همیشه از شهرستان دور شود اما آنچه در جای خود باقی خواهد ماند و نیاز به مطالعه دارد موضوع اشتغال پایدار برای حدود ۳۰۰ جوان بیکاری است که بر تعداد بیکاران شهرستان اضافه می‌شود لذا اسکان دائم منهای اشتغال می‌تواند موجبات بروز دیگر معضلات را فراهم کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت لوار، تاریخ انتشار: 29بهمن1394، کدخبر: -: www.levar.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین