پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۶۲۲
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۱
قاضی‌زاده هاشمی در واکنش به ادعای وزیر مبنی بر اینکه تا خرداد ماه ۱۴ میلیون نفر واکسن دریافت می‌کنند، تصریح کرد: تاکنون ۱۴ میلیون نفر واکسن دریافت نکردند و این عدد به واقعیت نزدیک نیست. در حقیقت وزیر بهداشت با احتساب وعده‌های مختلفی که بابت واکسن کرونا از کشورها گرفته، این عدد را اعلام کرده است، این در حالی است که در عالم واقع اتفاقاتی می‌افتد و این حجم از واکسن وارد یا تولید نمی‌شود و در نتیجه واکسیناسیون به تعویق می‌افتد
شعارسال: سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، در برنامه طبیب درباره اینکه چرا تاکنون واکسن کرونا دریافت نکرده است، گفت: زمانی که کادر درمان را واکسینه می‌کردند، به بنده که عضوی از کادر درمان هستم برای دریافت واکسن اطلاع دادند، اما به دلیل اینکه نماینده مجلس هستم، این نظر را داشتم همزمان با افرادی که در یک رده سنی قرار دارم، واکسن دریافت کنم. البته هنوز اعلام نشده که رده سنی بنده نیز واکسن دریافت کنند، بنابراین تاکنون واکسن کرونا نزدم و صبر می‌کنم تا نوبتم شود و ترجیح می‌دهم که واکسن ایرانی دریافت کنم.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: قبل از اینکه واکسن ایرانی مجوز تولید را دریافت کند، برای واکسینه کردن افراد از نوع اسپوتنیک این واکسن استفاده می‌شد، اما در حال حاضر که واکسن ساخت داخل در دسترس است و از طرفی از ابتدا در جریان ساخت آن بودم، ترجیح می‌دهم حتما واکسن کرونای ایرانی را دریافت کنم. در مجموع همه این عوامل منجر به این شد که در صف دریافت واکسن کرونا قرار بگیرم.

قاضی‌زاده هاشمی در واکنش به ادعای وزیر مبنی بر اینکه تا خرداد ماه ۱۴ میلیون نفر واکسن دریافت می‌کنند، تصریح کرد: تاکنون ۱۴ میلیون نفر واکسن دریافت نکردند و این عدد به واقعیت نزدیک نیست. در حقیقت وزیر بهداشت با احتساب وعده‌های مختلفی که بابت واکسن کرونا از کشور‌ها گرفته، این عدد را اعلام کرده است، این در حالی است که در عالم واقع اتفاقاتی می‌افتد و این حجم از واکسن وارد یا تولید نمی‌شود و در نتیجه واکسیناسیون به تعویق می‌افتد. بنده در مقامی که مقصر را مشخص کنم، نیستم. در هر صورت وزیر بهداشت به عنوان نماینده دولت باید پاسخگو باشد چرا که طبق قانون اساسی همه اعضای هیئت وزیران مسئول هستند و مجموعه اقدامات آن‌ها باعث می‌شود که به تعهدات خود عمل نکنند.

وی ادامه داد: البته به نظر بنده، در حال حاضر وسط میدان جنگ و عملیات هستیم، اما بعد از این باید ارزیابی جهت اصلاح روند‌های مدیریتی صورت بگیرد چرا که مشکلات فعلی بیشتر ناشی از سازوکار است و نه افراد. در حقیقت روند‌هایی تعریف شده که در آن‌ها دچار چالش شده‌ایم. نکته حائز اهمیت این است که قدرت چند قسمتی است به عنوان مثال در حوزه بهداشت و درمان همه امور در دست وزیر نیست و سازوکار‌های نهاد‌های وابسته به این حوزه بر روی کار وزیر تأثیر دارد و بالعکس. کار اصلی وزیر هماهنگی میان همه نهاد‌ها و سازمان‌ها است تا بتواند کار را به نتیجه برساند، اما لازمه آن همکاری میان همه نهاد‌ها است.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به محتوای جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا معمولاً اخبار خوبی ارائه می‌شود به عنوان مثال گفته می‌شود که در مورد واکسن با فلان کشور مذاکره کردیم و قرار است این تعداد واکسن را دریافت کنیم؛ لذا اگر بتوانند احتمالات را در نظر بگیرند طی دو سه ماه آینده حجم زیادی از مشکلات در حوزه واکسن را می‌توان حل و فصل کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اسلامی ضمن تاکید بر تکیه به توان داخل برای واکسیناسیون عمومی ابراز کرد: در حال حاضر در جهان جنگ واکسن است، به این ترتیب که کشور‌ها یا باید خریدار خوب باشند و یا تولید کننده قوی. در جریان بازدید از خط تولید واکسن کووبرکت، مخبر می‌گفت بسیاری از کشور‌ها برای پیش خرید این واکسن درخواست ارسال کردند. البته او در پاسخ به این درخواست گفته بود که بعد از واکسیناسیون همه مردم ایران و پایان واکسیناسیون آنها، واکسن صادر می‌کند. این درخواست‌ها نشان می‌دهد که سطح درخواست‌ها بسیار بالا است.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه متذکر شد: یکی از دلایلی که گفته می‌شود کرونا تا ۵ سال دیگر باقی می‌ماند این است هنوز این علم وجود ندارد که یک فرد برای مصونیت از کرونا چند دُز واکسن باید دریافت کند. به عنوان مثال در انگلیس که حدود ۷۰ درصد مردم واکسن دریافت کردند، هنوز عده‌ای بر اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کنند و یا روسیه نیز هنوز گرفتار است؛ بنابراین اینکه واکسیناسیون تا چه اندازه می‌تواند ایمنی جمعی فراهم کند و جلوی سرایت را بگیرد، مشخص نیست. از طرفی دیگر برای واکسیناسیون جهان به ۱۸ میلیارد واکسن در سال، نیاز است، البته این در شرایطی است که همه کشور‌ها توان مالی خرید واکسن را داشته باشند کمااینکه بسیاری از کشور‌های آسیایی و آفریقایی توان خرید واکسن به قیمت دُز سه و نیم دلار را هم ندارند.

وی در مورد معضل آب آشامیدنی در خوزستان گفت: خوزستان به صورت جدی مشکل آب دارد، البته معضل آب در کل کشور جدی است. حتی در گیلان که یکی از نقاط پرباران است، مشکل آب شرب وجود دارد. خوزستان هم که یکی از دشت‌های پر آب است مشکل آب شرب دارد و این مشکل جدی است. این استان با توجه به ظرفیت‌های گسترده‌ای که دارد، بعد از جنگ چندان مورد توجه قرار نگرفت.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه برنامه خاصی برای حل مشکل آب در خوزستان مدنظر دارید؟ تصریح کرد: در کشور عدم توازن با قدمت صدساله داریم که نقاط محیطی پیرامونی نسبت به نقاط مرکزی عقب ماندند و هر چه به سمت مرز‌ها می‌رویم این عقب ماندگی بیشتر است، به صورتی که در غرب، جنوب غرب و جنوب شرق تشدید شده است. البته خوزستان دوران شکوفایی را تجربه کرد، اما جنگ همه آن را نابود کرد و بعد از آن هم اصلاح نشد؛ لذا دولت اگر می‌خواهد رشد کند باید بر روی دو نقطه جغرافیایی متمرکز شود به عبارتی لوکوموتیو توسعه ایران بر روی این دو نقطه معطوف شده که یکی از آن‌ها دستور خوزستان و دیگری سواحل مکران است. این دو نقطه فرصت‌های سرمایه‌گذاری عظیم هستند که به واسطه آن‌ها می‌توان تولید ناخالص داخلی را افزایش داد.
 
ادعای عجیب/ واکسیناسیون 14 میلیون نفر ادعایی بیش نیست


قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در حال حاضر خوزستان یکی از استان‌های مالیات بده کشور است و یکی از استان‌هایی محسوب می‌شود که بیشترین مالیات را می‌دهد، اما بحث بیکاری، اشتغال و امکانات در این استان بسیار جدی است. با این وجود اگر نگاه دولت محیط گرا شود و به سمت نقاطی که عقب‌ماندگی بیشتری دارند، معطوف شود، این استان‌ها نیز توسعه پیدا می‌کنند. در کشور دو منطقه دارای آب داریم که یکی از آن‌ها زاگرس جنوبی و دیگری منطقه گیلان است. در عین حال از جمله مناطقی که مهاجرفرست هستند، این منطقه هستند.

قاضی زاده در توضیح راه‌های مقابله با کرونا اظهار کرد: سه راه‌حل برای جلوگیری از کرونا وجود دارد که این سه راهکار باید با هم انجام شوند. یکی از آن‌ها لاک داون و به زبان ساده برپایی حکومت نظامی به مدت سه هفته است. به این ترتیب که تنها پرسنل پلیس، آتش نشانی و بهداشت و درمان سرکار باشند و مابقی مشاغل به صورت مطلق تعطیل شوند. دومین راهکار بستن مرز‌ها و واکسینه کردن مردم این مناطق است. باید مردم تا عمق ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتری مناطق مرزی واکسینه شوند و قرنطینه‌های سخت‌گیرانه صورت بگیرد. اگر این اقدامات صورت بگیرد با محدودسازی ۸ میلیون نفر ۸۰ میلیون نفر آزاد می‌شوند.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین مطرح کرد: در حال حاضر باکزونا مانند پدیده قاچاق مبارزه می‌شود. به این صورت که به جای مبارزه با آن در مرزها، در داخل بازار ناصر خسرو با قاچاق مبارزه می‌شود. پیک انگلیسی کرونا از عراق وارد ایران شد و پیک دلتا هم از جنوب شرقی وارد کشور شده است؛ بنابراین باید ورودی‌ها کنترل شود، اما در عمل دیده می‌شود که پروتکل‌ها در مناطق مرزی رها شده است.

وی در واکنش به مسافرت بسیاری از مردم به ارمنستان جهت دریافت واکسن کرونا متذکر شد: برای کشوری که خودش از دانش فنی در حوزه واکسیناسیون بهره‌مند است و توانایی تولید واکسن را دارد، خجالت‌آور است که مردمش برای دریافت واکسن به دبی، ارمنستان و ترکیه بروند. مسئله ما عدم وجود سامانه مرکزی مدیریت است. واقعا اینکه وزارت بهداشت را سیبل کرونا شده، از ابتدا اشتباه بود چرا که کرونا پدیده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و بهداشتی درمانی است. وزارت بهداشت وزارت خدماتی محسوب می‌شود؛ لذا شخص رئیس‌جمهور و کل هیئت دولت باید پای کار مقابله با کرونا باشند، همچنانکه که در چین ارتش برای مقابله با کرونا ورود پیدا کرد.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه افزود: در حال حاضر هوا گرم است، برق هم قطع و به موازات آن کولری هم وجود ندارد، در این شرایط چگونه توقع ماسک زدن از طرف مردم را داشته باشیم؟ البته معضلات فرهنگی هم وجود دارد به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان برخی از افراد بالای شصت سال واکسن نزدند و صاحب فتوا‌ها مجبور شدند که به مردم اعلام کنند، واکسن بزنند. لازمه مقابله با کرونا اقتدار دولت در برخورد با آن است. به نحوی که اگر دولت با اقتدار وارد میدان شود مردم هم با او همراه می‌شوند و این جدیت را باور می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد زمان واکسیناسیون عمومی خاطرنشان کرد: در بدبینانه‌ترین حالت، تا دهه فجر می‌توانیم قضیه کرونا را در ایران جمع کنیم که در این شرایط هم پروتکل‌ها پابرجا هستند، البته این زمان واکسیناسیون هم وابسته اگر‌ها و شرایط است. حتی بنده معتقد بودم که با تمهیداتی امکان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در مهرماه وجود دارد که هنوز در این مورد تصمیم قطعی گرفته نشده است. برای مقابله با کرونا در کنار تصمیم دسته جمعی باید بسیج همگانی نیز شکل بگیرد.

قاضی‌زاده هاشمی درباره بازگشایی مراکز آموزشی اظهار کرد: با تمهیداتی می‌توان دانشگاه‌ها و مدارس را بازگشایی کرد. همچنانکه براساس مقالات روز جهان، بسته شدن مراکز آموزشی تاثیری بر کاهش کرونا نداشته است.

وی در مورد قطعی‌های پیاپی برق ادامه داد: در شرایط فعلی۵ هزار مگاوات کمبود برق داریم البته بین ۶۵ تا ۷۰هزار مگاوات توان تولید برق داریم. اما از طرفی بارندگی کم بوده است و همچنین نزدیک به یک سال هزینه و مخارج بخش خصوصی تولید کننده‌های برق پرداخت نشده لذا آن‌ها هم توان تعمیرات اساسی را نداشتند. علاوه بر این در ۸سال گذشته سرمایه‌گذاری برای ایجاد نیروگاه هم نشده، مجموعه این عوامل قطعی برق را رقم زده است. اما می‌شد کاری کرد به این شدت برق قطع نشود.

قاضی‌زاده هاشمی یادآور شد: قرن بیست و یک قرن بیماری‌های جدید است؛ بنابراین باید مواردی را به عنوان واقعیت بپذیریم و تلاش کنیم زندگی خود را با آن‌ها تطبیق دهیم. مسئولین و مدیران باید مبتنی بر انقلاب فناوری برنامه‌ریزی کنند و مردم هم براساس سبک جدیدی زندگی خود را بنا کنند. لازم به ذکر است واکسن هم بیاید ماجرا تمام نمی‌شود، لذا باید سبک زندگی را تغییر داد.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان تاکید کرد که در آینده نزدیک به استان‌های خوزستان، اصفهان و یزد سفر می‌کند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری دیده‌بان، تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۱۶۴۱، didbaniran.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین